استاندار گیلان با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری نباید موجب سازه‌های ناهمگن با منطقه باشد، گفت: متقاضیانی که تمایل به ایجاد واحدهای بوم‌گردی دارند باید سازه‌های خود را مطابق با اصول و شرایط سنتی و بومی منطقه احداث کنند.
به گزارش ندای گیلان،مصطفی سالاری در دیدار با «غادا هیجاوی» رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی(wcc) با اشاره به اقدامات مثبت در روند ثبت جهانی روستای قاسم آباد، اظهار داشت: همراهی افکار عمومی مهمترین اقدام در این مسیر محسوب می‌شود که خوشبختانه تمایل به همکاری و فعالیت جمعی به منظور احیاء یک سنت و صنعت در مردم و مسوولین منطقه به خوبی وجود دارد.
وی با بیان اینکه معرفی و ثبت جهانی روستای قاسم آباد باعث ورود بیشتر گردشگران به این منطقه می‌شود، افزود: افزایش میزان تولید چادرشب و بازاریابی بهتر باعث شناساندن این محصول تولیدی روستای قاسم آباد می‌شود.
افزایش ارائه خدمات گردشگری منجر به ایجاد شغل می‌شود
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه افزایش ارائه خدمات گردشگری منجر به ایجاد شغل می‌شود، افزود: ثبت جهانی یک روستا حضور گردشگران خارجی از اقصی نقاط دنیا را به دنبال دارد که باعث رونق گردشگری و بهبود سطح معیشت شهرهای همجوار نیز می‌شود.
وی ایجاد یک بازارچه با معماری سنتی در روستای قاسم آباد برای نمایش و عرضه محصول چادر شب را ضروری دانست و ادامه داد: آمادگی حمایت‌های لازم در جهت ایجاد این بازارچه‌ها وجود دارد.
توسعه گردشگری نباید موجب سازه‌های ناهمگن با منطقه باشد
استاندار گیلان با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری نباید موجب سازه‌های ناهمگن با منطقه باشد، تصریح کرد: متقاضیانی که تمایل به ایجاد واحدهای بوم‌گردی دارند باید سازه‌های خود را مطابق با اصول و شرایط سنتی و بومی منطقه احداث کنند.
وی آموزش را در بحث گردشگری بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیازمندی‌های آموزشی از قبیل زبان خارجی، گردشگری، هتل‌داری، تورگردانی را تهیه و با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین و برگزار کند.
وی با اشاره به جایگاه نخست گیلان در تولید ابریشم در سطح کشور اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه تولید پیله و نخ ابریشم به دو روش صنعتی و سنتی انجام می‌گیرد می‌توانیم با احیاء شیوه سنتی باعث ایجاد انگیزه و محرک در بین تولیدکنندگان چادر شب باشیم.
لزوم انتقال هنر صنایع دستی بانوان استان به نسل بعدی
استاندار گیلان فعالیت عمده بانوان در عرصه تولید صنایع دستی‌ را خصوصیت اصلی تولید این حوزه عنوان کرد و گفت: با حمایت از این صنعت باید نسل جوان را برای تداوم این فعالیت و انتقال به نسل بعدی حمایت و تشویق کنیم.
روستاها در شبکه های اجتماعی معرفی شوند
وی استفاده از شبکه های اجتماعی‌ها را گام موثری در جهت شناساندن این روستا در سطح بین‌المللی دانست و اظهار کرد: برای معرفی این روستا در فضای مجازی و ساخت کلیپ‌ها باید به صورت دو زبانه با مشارکت و محوریت مردم اقدام شود.