بیماری سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شده است و هر ساله آمارمبتلا شدن به انواع مختلف سرطان در گیلان در حال افزایش است.

ندای گیلان:بیماری سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شده است و هر ساله آمارمبتلا شدن به انواع مختلف سرطان در گیلان در حال افزایش است.

امروزه براثر پیشرفت تکنولوژی و استفاده افراد از غذاهای آماده، فست فودها و همچنین کم تحرکی در افراد انواع بیماری به ویژه سرطان در انسان شیوع یافته است.

جسم انسان از میلیون‌ها سلول تشکیل شده که در کنار هم، بافت‌هایی مانند ماهیچه، پوست و استخوان را می‌سازند، اغلب سلول‌های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی وارد بدن شده و رشد و تولیدمثل می‌کنند و در نهایت می‌میرند. اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اجام شود، بدن سالم می‌ماند و عملکرد طبیعی خود را حفظ می‌کند. اما مشکلات، زمانی شروع می‌شود که یک سلول طبیعی دچار تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود.

بیماری سرطان یکی از بیماری های است که بعد از حوادث رانندگی و قلب و عروق به عنوان سومین عامل مرگ و میر افراد در کشور شناخته شده و سالانه هزاران نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

در این زمینه گفتگوی با دکتر غلامرضا صادقی، کارشناس برنامه ثبت سرطان معاونت بهداشتی گیلان انجام شده که می‌خوانیم:

استفاده بی رویه غذاهای آماده یکی از عوامل افزایش سرطان است

دکتر غلامرضا صادقی اظهار کرد: سرطان‌ها بر اساس نوع شاخص شامل محل تومور و ساختار توموری ارزیابی می‌شوند.

وی به شایع‌ترین سرطان‌ها در گیلان اشاره کرد و گفت: پوست، دستگاه گوارش، معده، مری، روده بزرگ و راست روده، پستان، دستگاه تناسلی( مثانه و پرستات ) دستگاه خون ساز، ریه و تیروئید از جمله شایعترین سرطان‌های است که در گیلان شناسایی شده است.

صادقی به علل ایجاد کننده سرطان‌ها اشاره و اذعان کرد: ایجاد سرطان‌ها در افراد به سبک زندگی اشخاص بر می‌گردد، استفاده بی‌رویه غذاهای آماده و دارای افزودنی‌ها، غذای پرنمک، پر چرب، داغ، سرخ کرده و کبابی، استفاده از سیگار و قیلیان، نداشتن تحرک در روز، داشتن استرس  زیاد در کارهای روزمره و کمبود میوه و سبزیجات در سبد غذایی از جمله مواردی است که موجب بروز انواع سرطان و بیماری در افراد خواهد شد.

افزایش سالانه آمار سرطان در گیلان

کارشناس برنامه ثبت سرطان معاونت بهداشتی گیلان اذعان کرد: میزان بروز سالانه بیماری سرطان، به ازای هر یکصد هزار نفر محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار گیلان نشان دهنده افزایش بیماری سرطان در این استان است گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ نفر سالانه در گیلان به انوع سرطان مبتلا می شوند که یک هزار و ۷۰۰ نفر در سال جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.

صادقی تصریح کرد: در گیلان از هر یکصد هزار نفر،۱۰۸ نفر به بیماری سرطان مبتلا هستند که نسبت به میانگین کل کشور یکصدو ۴۲ نفر کمتر است.

وی به شیوع انواع سرطان در گیلان رداخت و افزود: سرطان روده بزرگ، معده و مثانه در مردان و سرطان روده بزرگ و پستان در زنان، در گیلان شیوع داشته و در رده بالای کشور است.

کارشناس برنامه ثبت سرطان معاونت بهداشتی گیلان با تاکید بر غربالگری بستگان افرادی که دچار سرطان هستند اظهار کرد: بستگان بیماران دارای سرطان ازجمله روده بزرگ و پستان حتما جهت غربالگری به مراکز تخصصی و درمانی مراجعه کنند.

وی در پایان از همه رسانه‌های مکتوب، سمعی و بصری خواستار آگاهی رسانی در این زمینه شد وخاطر نشان کرد: رسانه ها در جهت تغییر سبک زندگی مردم به سمت زندگی سلامت محور تلاش کنند و با توانمندی‌های خود در امر آموزش سلامت جامعه کوشا باشند./شبستان