اگر اصلاح‌طلبان در قم به لاریجانی کمک نمی‌کردند، وی موفق به رأی‌آوری نمی‌شد؛ بنابراین خوب است که لاریجانی فرصت ریاست مجلس را برای عارف فراهم کند

به گزارش ندای گیلان،هنوز انتخابات دور دوم مجلس برگزار نشده که گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس آغاز شده است. گزینه‌های محتمل هم همان‌طورکه از قبل پیش‌بینی می‌شد، عارف و لاریجانی هستند. شاید پیش از برگزاری انتخابات، علی لاریجانی در گمانه‌زني‌ها شانس بیشتری برای ریاست داشت، اما اخبار رسیده نشان می‌دهد این شانس در حال جابه‌جاشدن است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور، هاشمی‌رفسنجانی و رئیس دولت اصلاحات موافقت خود را با ریاست عارف در مجلس دهم اعلام کرده‌اند.

البته این‌گونه نبوده است که مثلا جلسه سه‌جانبه‌ای بین طرفین برگزار شده باشد، اما هریک جداگانه و به فراخور دیدارها و جلساتی که داشته‌اند، نظر خود را اعلام کرده‌اند.

علی صوفی، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم روز گذشته این خبر را به خبرگزاری اصولگرای «تسنیم» داده و گفته است: «توافق برای ریاست مجلس دهم بین سران اصلاحات، آقایان هاشمی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته است». صوفی در توضیح گفته است که درحال‌حاضر بیش از ٩٠ درصد از ترکیب مجلس را اصلاح‌طلبان تشکیل داده‌اند و این به‌دور از عقل است که مجلس دست اصلاح‌طلبان باشد و ما بخواهیم ریاست آن را به کسی دیگر واگذار کنیم، کسی که هویتش با ما یکی نیست.  

او گفته است: هم‌اکنون ١٢٤ نفر از نمایندگان مجلس اصلاح‌طلب هستند و حداقل ٤٠ نفر هم از دور بعدی به ما می‌پیوندند؛ اگر ترکیب مجلس طوری باشد که مجبور به ائتلاف شویم، آن‌وقت تصمیمات دیگری خواهیم گرفت، اما اگر مجبور به ائتلاف نشویم و اکثریت آرا با ما باشد، قطعا و بدون‌شک عارف رئیس مجلس آینده است.

به گفته صوفی و حکیمی‌پور بر اساس میثاق‌نامه‌ای که نامزدها امضا کرده‌‌اند، اصلاح‌طلبان و نامزدهای عضو لیست ائتلاف امید برای ریاست مجلس از محمدرضا عارف حمایت خواهند کرد. درواقع اگر اصلاح‌طلبان بتوانند از ٦٩ کرسی دور دوم هم بیش از ٣٠ کرسی را از آن خود کنند، صاحب اکثریتی خواهند شد که نظر آنها در تعیین ریاست مجلس نافذ خواهد بود. مگر آنکه با وجود کسب اکثریت، اصلاح‌طلبان بخواهند تصمیم دیگری را بنا بر مصلحت اتخاذ کنند.

تصمیماتی که ممکن است بنا بر شکل‌گیری فراکسیون‌ها در مجلس اتخاذ شود.علی تاجرنیا درهمین‌باره با تأکید بر اینکه ترکیب مجلس متأثر از رایزنی‌هایی است که در سطوح بالای گروه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، گفت: ویژگی مجلس دهم نسبت به مجلس گذشته این است که چهره‌های مستقل آن بسیار تأثیرگذار و مؤثر هستند و نزدیک به یک‌سوم ترکیب مجلس را تشکیل می‌دهند و گروه‌های سیاسی می‌توانند در جذب این افراد نقش داشته باشند.
لاریجانی با کمک اصلاح‌طلباندر قم رأی آورد
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ادامه داد: در شرایط فعلی برای احترام به افکار عمومی باید گفت که ریاست مجلس، حق عارف است اما قطعا این مسئله باید بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به یک نقطه اتفاق تبدیل شود. من معتقدم لاریجانی و عارف نباید با یکدیگر رقابت کنند. تاجرنیا گفت: لاریجانی در دوره نهم مجلس کمک شایانی به مجلس و تصویب برجام کرد اما واقعیت این است که وقتی بافت و چهره مجلس عوض شده است، مردم هم انتظار دارند در مدیریت مجلس نیز تغییراتی ایجاد شود.او گفت: لاریجانی دو دوره در مجلس، سمت ریاست پارلمان را عهده‌دار بوده است و در دوره دهم انتخابات مجلس نیز با کمک اصلاح‌طلبان در قم رأی آورد.

اگر اصلاح‌طلبان در قم به لاریجانی کمک نمی‌کردند، وی موفق به رأی‌آوری نمی‌شد؛ بنابراین خوب است که لاریجانی فرصت ریاست مجلس را برای عارف فراهم کند، کمااینکه عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری شرایط بسیار مهمی را برای کشور فراهم کرد.

تاجرنیا با تأکید بر اینکه بنده مخالف ریاست لاریجانی در مجلس دهم هم نیستم، گفت: فرد مقابل عارف برای کسب ریاست مجلس گزینه‌ای از جبهه پایداری نیست که ما بخواهیم با او مخالفت کنیم اما بالاخره بحث امروز ما بحث اولویت‌هاست. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد حسب برخی مصالح، اتفاق سال ۹۲ در مورد عارف رخ دهد، گفت: بله، ممکن است، اما من امیدوارم رقابتی میان لاریجانی و عارف شکل نگیرد.