رئیس‌جمهور با اشاره به بازگشایی مراکز آموزشی تاکید کرد که جان دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد و ما هیچ دانش‌آموزی را به حضور در مدارس مجبور نمی‌کنیم.

به گزارش ندای گیلان،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ۱۹ شهریور ماه هئیت دولت با بیان اینکه مسئله جان دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: مسئله بعدی این است که دانش‌آموزان و دانشجویان از درس عقب نیفتند و اینگونه نباشد که شش ماه یا یک ترم از درس عقب بیفتند؛ این موضوع برای خود دانشجویان و دانش‌آموزان سخت است. در عین حال اجبار هم در هیچ زمینه‌ای نیست و ما هیچ خانواده و دانش‌آموزی را مجبور نمی‌کنیم که حتما از طریق آموزش حضوری سال تحصیلی را بگذرانند آنچه که مهم است برای دولت این است که درب مدرسه و دانشگاه برای دانشجویان و دانش آموزان باز خواهد بود.

وی افزود: معلمان و اساتید را برای تدریس تشویق می‌کنیم و همچنین سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان و همچنین آموزش حضوری را برای آنها مدنظر داریم. می‌خواهیم دانش‌آموزان از لحاظ جسمی، روحی و نشاط، دارای سلامت کامل باشند. اینکه بچه‌ها را در یک آپارتمان در طول یک سال حبس کنیم، برای آنها بیماری ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روز شنبه نیز تاکید کردم هیچ دانش‌آموزی را برای حضور در مدرسه زیرا اجبار نمی‌کنیم اما همه راه‌های کسب آموزش از حضوری و از صدا و سیما گرفته تا آموزش از طریق فضای مجازی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم؛ بهترین آموزش حضوری است اما در عین حال اجبار در این زمینه وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: از همه معلمان و اساتید تشکر می‌کنم؛ بار سنگینی را امسال بر دوش دارند و ساعات آنها تغییر کرده است. همچنین باید به سلامت دانش‌آموزان توجه کنند و با این حال دانش آموزان باید تحت نظارت وزارت بهداشت و آموزش و پرورش آنها قرار بگیرند.

روحانی گفت: مساله حفاظت از سلامت و جان مردم در کنار تحریم شدیدی که امروز با آن مواجه هستیم، اهمیت بسزایی دارد، شرایط ما با کشورهای دیگر متفاوت است و من خواهش می‌کنم در زمینه بازگشایی‌ها و مقابله با کرونا شرایط کشور ما را با شرایط کشورهای دیگر در همه زمینه ها مقایسه نکنند

وی اظهار داشت: ما با توجه و رعایت همه اصول بهداشتی، مناسک‌مان را در ماه رمضان، عزاداری در ماه محرم داشتیم، روابط خانوادگی در چارچوب پروتکل‌ها انجام می‌گیرد، کسب و کارها و فعالیت‌ها در بسیاری از موارد از روز اول بود و مواردی که تعطیل بود بازگشایی شد.

روحانی افزود: امروز بحث علم، فرهنگ و آموزش دانش آموزان و دانشجویان عزیز ماست یک اصل مهم برای ما این است که سلامت دانش آموزان و دانشجویان به عنوان اولویت مدنظر باشد،

روحانی اظهار کرد: قدرت ملی ما و مردم در شرایط سخت تاریخی همواره توانمندی خود را به رخ قدرت‌های بزرگ دنیا کشیده است؛ ماه شهریور ماهی درس‌آموز برای همگان است، یکبار در سال ۵۷ در شهریور رژیم گذشته قدرت مردم را نادیده گرفت و فکر کرد اگر در میدان ژاله و خیابان نیروی هوایی عده‌ای را مصدوم و مجروح کند و عده‌ای را به شهادت برساند، می‌تواند راه مردم را سد کرده و مردم ترسان و هراسان به خانه برخواهند گشت که این خطای بزرگی بود که آن روز رژیم انجام داد و مردم ما هم در مقام عمل، قدرت و توانمندی خود را نشان دادند.

وی افزود: یکبار دیگر در شهریورماه سال ۶۰ تروریست‌ها به کمک ابرقدرت‌ها، قصد تحمیل اراده خود بر ملت را داشتند؛ شهریور ماه اراده ملی و ماه شکست دشمنان ماست که ملت ایران برای اهداف ملی و استقلال و نظام منتخب خود از همه توان و امکان خود استفاده خواهد کرد.

رییس جمهور در ادامه به فشارهای ایجاد شده توسط آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: خطای محاسباتی آمریکا از دو سال و نیم پیش تا امروز بر این مبنا بود که فکر می‌کرد با فشار اقتصادی بر مردم و تحمیل تحریم اقتصادی ظالمانه، ملت بزرگ ایران را به زانو در خواهد آورد و خب از آن روز سه سال گذشت و ما در میانه این سال هستیم و مردم مقاوم ما در برابر همه فشارها ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: البته آمریکایی‌ها با رفتارها و اقدامات خود برای ما زحمت ایجاد می‌کنند و بر ملت ما فشار می‌آورند، در سازمان ملل، در صحن عمومی، در شورای امنیت و حتی در برابر ملت خودشان هم تنها عِرض خود بردند و برای ما زحمت درست کردند. اما به اهداف خود نمی‌رسند و آبروی خود را می‌برند، آن‌ها حتماً پشیمان هستند و باید برگردند و حتماً باز خواهند گشت، این راه برای آمریکا بن‌بست است و آمریکا راهی ندارد جز اینکه برگردد.

روحانی در ادامه سخنان خود، ابراز داشت: من می‌خواهم از ملت بزرگ ایران و از همه قوا، از کارگزاران و دستگاه اجرایی بخواهم که همه توان خود را به کار گیرند، شما دیدید که ما در هشت ماه گذشته همه توان خود را به کار گرفتیم و حتی در ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد راه‌های صادرات و واردات ما بسته بود و هنوز هم مثل گذشته نشده است اما امروز بالاخره بعد از سه ماه تقریباً بهتر شده و خوشبختانه کشور ما در ماه تیر و مرداد در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته است.

وی افزود: اینکه شرکت‌های بورسیِ صنعتی ما در مرداد امسال نسبت به مرداد پارسال ۲.۸۸ رشد داشتند، نشان‌دهنده این است که ملت ما در مسیر جهش تولید است، البته برخی کانال‌ها هستند که دشمنان ما برای تبلیغات خود آن‌ها را درست کردند و اصلاً ذات این کانال‌ها که همه می‌دانند با پول چه کسانی اداره می شود، علیه منافع و استقلال ایران است. این‌ها هر روز می‌خواهند با یک بهانه‌ای به یک نگرانی دامن بزنند و یک مسئله‌ای که پیش آمده است را بزرگ و بزرگ‌تر نشان داده و در بازارهای مختلف ما التهاب‌آفرینی کنند و آرامش را از مردم بگیرند. همیشه هم در تمام زمینه‌هایی که علیه ملت ایران کار کردند، رسوا شده‌اند و ملت ما جواب آن‌ها را با پاسخ محکم داده است.

رییس دولت با اشاره به هجمه‌های رسانه‌های معاند، بیان داشت: این‌ها در ماه رمضان و در ماه محرم هر بار به بازگشایی یا برگزاری مراسمات اعتراض کردند، اما مردم همه اصول را رعایت کردند و باز آبروی آن‌ها رفت، همچنین آن روز که مغازه‌ها قرار بود باز شود، دوباره حاشیه‌سازی کردند اما دیدیم که هم جان مردم و هم نان مردم حفظ شد. در این مدت اخیر هم در خصوص آموزش حاشیه‌سازی کردند، اما آنچه در نظر داشتند انجام نشد و خیلی ناراحت و عصبانی هستند از اینکه کشور در مسیر درست قرار دارد و مردم به حرف‌های آن‌ها توجه نمی‌کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: من از همه آن‌هایی که قلم و تریبون در اختیار دارند، خواهش می‌کنم در این سال که سال سختی است، همه باید مراقب منافع ملی باشند، بله من می‌دانم که در آستانه انتخابات هستیم و خیلی‌ها دارند کمربند خود را برای انتخابات سفت می‌کنند و اشکالی هم ندارد اما در فضایی که وجود دارد، انتظارات را بی‌جهت بالا نبرید. در این فضایی که به انتخابات منجر می‌شود، حقایق را تحریف نکنیم. تحریف حقایق یک گناه بزرگِ نابخشودنیِ ملی و انقلابی است، سیاه‌نمایی را آغاز نکنید.

روحانی همچنین افزود: در این مدت کارها و اقدامات بزرگی صورت گرفته است، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف هر هفته افتتاح خواهند داشت و همین امروز هم ۳۸۳ طرح تعاونی افتتاح خواهد شد که ارزش امروز این طرح‌ها ۱۸ هزار میلیارد تومان است و ۲۶ هزار نفر اشتغال جدید تولید می‌کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما در این فرصت علیرغم همه مشکلات و تحریم‌ها تا جایی که توانستیم وام در اختیار مستأجران و مردم گذاشتیم و تلاش کردیم سهام عدالت را آزاد کنیم، فضای بورس را نیز برای حضور مردم آماده کردیم البته بورس فراز و نشیب دارد و هرکسی به بورس وارد می‌شود، باید دید بلندمدت داشته باشد و تأکید من به همه مسئولان بورس این است که از سرمایه مردم مراقبت کنند و اجازه ندهند افرادی در تبلیغات شیطنت کنند.

روحانی گفت:‌ اینکه امروز شرایط برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانواده روستایی برای عضویتشان در صندوق بیمه آماده شده به معنی یک رفاه و اطمینان جدید و آینده‌ای خوب برای روستاییان عزیز ما است؛ اینکه روستاییان ما در رفاه بیشتر قرار بگیرند، از افتخارات دولت ما و کشور ماست که در این شرایط خاص در حال کمک به روستاییان هستیم و کاری می‌کنیم که از رفاه بیشتری برخوردار باشند.

وی اضافه کرد: از همه مسئولان می‌خواهم که با همه توان رونق تولید و جهش تولید را به عنوان یک هدف بزرگ قرار دهند تا شاهد حرکت خوبی در زمینه تولید باشیم.