استاندار گیلان گفت: یکهزار و ۲۶۹ پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت در استان به بهره برداری می‌رسد.

ندای گیلان: محمدعلی نجفی با قدردانی از تلاش‌ها و عملکرد مثبت دستگاه‌های اجرایی استان اظهار داشت: در هفته دولت سال جاری با تلاش و کوشش کلیه دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و شهرداریهای سطح استان ۱۲۶۹ پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان در بخشهای مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی، شیلات، عمران شهری، گاز رسانی، آبرسانی، برق رسانی، آسفالت راه‌های روستایی، فضاهای آموزشی، ورزشی، مسکن مهر، حمل ونقل، گردشگری، بنادر و دریانوردی به بهره داری می‌رسد.
وی افزود: بهره برداری از پروژه‌های هفته دولت ار دیروز با حضور وزیرتعاون آغاز شده است.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به موفقیت‌های استان در بهبود فضای کسب و کار و کاهش نرخ بیکاری در طی ۲ سال اخیر اظهار داشت: با تلاش و کوشش همه همکارانم در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری، تجاری، خدماتی و منطقه آزاد تحولات خوبی در این بخش‌ها صورت پذیرفت اما هنوز مشکلات فراوان است.
نجفی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر توفیقات خوبی در محصولات برنج، چای، زیتون، بادام زمینی و گل گاوزبان حاصل شد اما بخش کشاورزی بویژه چای و برنج از مشکلاتی رنج می‌برند.
وی با اشاره به تلاش‌های ویژهٔ صورت گرفته در بخش چای توسط سازمان چای کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تصریح کرد: باتوجه به تمامی اقدامات صورت گرفته در این بخش اما هنوز نارسایی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که باتوجه به این موارد مطالبات چایکاران را توانستیم حداکثر تا پایان خرداد پرداخت کنیم.
استاندار گیلان بر ضرورت جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: متأسفانه در طی سالهای ۹۰ و ۹۱ در حدود ۳ میلیون تن برنج وارد کشور گردید که آثار و طبعات آن را همچنان شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی مهندس حجتی اعلام کردند که در طی ۱۰ ماه گذشته هیچ گونه ثبت سفارش واردات برنج صورت نگرفته است و باید این روند ادامه داشته باشد.
نجفی، تأمین آب کشاورزی را از جمله اولویت‌های مهم استان بر شمرد و با بیان اینکه با پیشنهاد استان نشست‌های خوب با حضور وزیر نیز در جهت احیاء حق آبی استان برگزار شد، عنوان کرد: متأسفانه سهم استان از حوزه آبریز بزرگ سفیدرود از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد متر مکعب کاهش یافته و باتوجه به اینکه ۸۵ درصد از کشاورزی ما به این مهم ارتباط پیدا می‌کند احیاء حق آبی استان از جمله اولویت‌های مهم استان به شمار می‌رود که از وزیر نیرو مطالبه کردیم.
وی خواستار افزایش اختیارات مدیران کل و روسای بانک‌های استان شد و افزود: بیش از ۹۲ درصد بودجه کشور به صورت ملی در نظر گرفته شده است و اختیارات استان در این زمینه محدود است.
نجفی با انتقاد از مشکلات در تصویب طرح‌های گردشگری خاطرنشان کرد: باتوجه به قوانین و سخت گیری‌هایی که صورت می‌پذیرد، در بخش طرح‌های اشتغالزایی کوچک نمی‌توانیم از صندوق توسعه ملی بهره‌مند شویم.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان در بخش گردشگری، کشاورزی و سواحل تصریح کرد: استان گیلان از ظرفیت و توانمندی بالایی در بخش‌های مختلف برخوردار است که باید از این مزیت‌ها بهره برد.
نجفی شهرستان آستارا را پیشانی نظام دانست و با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان اظهار داشت: منطقه ویژه و بندر در این شهرستان راه اندازی و فعال گردیده است.
استاندار گیلان گفت: در بخش فرش دستبافت و صنایع دستی استان در طی ۲ سال با اندک پولهای باقی مانده در حساب بانک‌ها توانستیم چندین هزار شغل ایجاد کنیم.
وی بر ضرورت اجرای طرح حرفه آموزی برای هر فرد و فارغ التحصیلان تأکید کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم هر فرد را با هنر و حرفه آشنا سازیم هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در گذشته بخشی از گیلان کارگر پذیر بوده و از استان‌های مجاور برای اشتغال به گیلان می‌آمدند افزود: اکنون این قضیه برعکس شده است و گیلانیان عزیز برای کسب اشتغال به استان‌هایی همچون تهران می‌روند.
وی از تشکیل کارگروه‌های اشتغال، تسهیل سرمایه گذاری و کارآفرینی و همچنین رفع موانع تولید در استان خبر داد و افزود: باتوجه به تمامی تلاش‌های خوب صورت گرفته در بحث اشتغال اما هنوز نرخ بیکاری بالا است.
نجفی با قدردانی از زحمات رئیس جمهور و موفقیت تیم هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: قطعاً با این موفقیت‌ها بسیاری از مشکلاتی که از گذشته به جا مانده است حل خواهد شد و فرصت سرمایه گذاری بین المللی و ملی برای استان فراهم خواهد شد.
استاندار گیلان بر ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و افزود: باید اقتصادی درون زا و برون نگر داشته باشیم.
وی موفقیت‌های خوب حاصل گردیده در استان در بحث بهبود فضای کسب و کار را نتیجه همدلی و همراهی خوب ایجاد شده در استان دانست.
نجفی با اشاره به حضور وزیر کار در کارخانه چوکا و اعلام حمایت ایشان از این کارخانه تصریح کرد: انتظار داریم که سایر کارخانجات استان نیز احیاء شود.
استاندار گیلان با اشاره به مشکلات موجود در صنعت ابریشم اظهار داشت: متأسفانه در طی ۱۰ سال میزان تولید ابریشم استان به ۱۱ برابر کاهش یافته است.
نجفی خواستار حضور شرکت داروسازی کاسپین در جهت اجرای طرح‌های جدید در استان شد
و با بیان اینکه از کارخانه فرش گیلان چند سوله‌‌ رها شده که مدت چندین دهه از عمر آن می‌گذرد وجود دارد، گفت: انتظار داریم باتوجه به اینکه این کارخانه از شرکت‌های تحت پوشش شستا می‌باشد این شرکت طرح‌های تولیدی خوبی در آنجا داشته باشد و اگر آمادگی در این خصوص وجود ندارد آن را به استان واگذار کنید.
استاندار گیلان همچنین خواستار واگذاری ساختمان بلا استفاده انبار دخانیات واقع در رشت به پارک علم و فناوری استان شد.
وی بر ضرورت اجرای کارخانه پتروشیمی در استان تأکید کرد و افزود: در این بخش سرمایه گذارانی از گذشته اعلام آمادگی کردند اما در نشستی که با وزیر نفت داشتیم تأکید شد که باید در این خصوص سرمایه گذارانی با میزان سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد به بالا وجود داشته باشد و این موضوع را جزو بحث‌های سفر رئیس جمهور به استان قرار دادیم و در این سفر مصوب شد تا این طرح جزو طرح‌های سرمایه گذاری غیر دولتی قرار گیرد و ۳ بانک آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردند.
نجفی با بیان اینکه این کارخانه مجوزهای لازم را از دولت گرفته و زمین جهت احداث نیز آماده است، اذعان نمود:: باتوجه به اینکه اجرای این کارخانه اشتغال زیادی را در پی خواهد داشت اما شرکت شستا هنوز به طور جد در این خصوص وارد نشده است و انشاء ا… بتوانیم سهم ۲۵ درصد شستا در کنار شرکت سرمایه گذاری آن ۳ بانک را داشته باشیم.