مدیر حج و زیارت گیلان گفت: امسال ‌۴۷۵ زائر گیلانی در قالب ۴ کاروان به حج تمتع اعزام می‌شوند.

به گزارش ندای گیلان،حسن فعال صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ امسال ‌475 زائر گیلانی در قالب 4 کاروان از شهرهای رشت،‌ آستانه اشرفیه،‌ لنگرود و آستارا و به همراه 19 نفر از عوامل اجرایی و ستادی به حج تمتع اعزام می‌شوند.

مدیر حج و زیارت گیلان حج را از بزرگترین شعائر دین اسلام دانست و ‌عنوان کرد:‌ این فریضه الهی خودسازی نفس انسان را تسهیل می‌بخشد و کنار گذاشتن امور عادی و روزمره،‌ رها شدن از لذت‌های انسانی و ترک کارهای زشت و ناپسند از جمله خصوصیات این فریضه است.

‌فعال به زمان آغاز ثبت نام زائران برای عزیمت به حج تمتع امسال اشاره کرد و بیان داشت:‌ فرآیند مربوط به ثبت نام از اواخر بهمن سال گذشته در استان گیلان آغاز شد که در پی آن 475 نفر زائر در قالب کاروان‌های چهارگانه از شهرهای مختلف استان به مکه مکرمه اعزام می‌شوند.

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار امسال تصریح کرد:‌ سازمان حج و زیارت کشور با همکاری بعثه مقام معظم رهبری امسال جهت حمایت از کالای ایرانی و برای رفاه حال زائران تمهیداتی را در مورد چگونگی خرید سوغاتی اندیشیده است.

مدیر حج و زیارت گیلان از خرید سوغاتی توسط زائران در فضای مجازی خبر داد و ابراز داشت:‌ کارت‌های تخفیف مخصوصی جهت خرید سوغاتی به شکل اینترنتی به زائران اعطا شده که می‌توانند ضمن استفاده از تخفیفات ویژه آن نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود اقدام کنند.

‌فعال از تحویل سوغاتی زائران در درب منازل آن‌ها سخن گفت و عنوان کرد:‌ برای حمایت از شعار امسال مقام معظم رهبری،‌ تمامی ملزومات و یا اقلامی که مورد نظر زائران ایرانی بوده و توسط آنان به شکل مجازی خریداری می‌شود از برندهای داخلی است.

وی اعزام نخستین گروه ستادی به مدینه منوره جهت فراهم کردن مقدمات حضور زائران را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت:‌ بر این اساس، زمان اعزام‌ زائران گیلانی به مدینه منوره در تاریخ 30 تیر انجام می‌شود که پس از 6 روز اقامت در آنجا راهی مکه مکرمه خواهند شد.

مدیر حج و زیارت گیلان مبالغ و وجوهی که برای ثبت‌نام از زائران استان اخذ شده را برشمرد و گفت:‌ امسال دو گروه قیمتی 13 میلیون و 796 هزار و 800 تومانی و 16 میلیون و 489 هزار تومانی داشتیم که بین زائران استان گیلان توزیع شده است.

‌فعال با بیان این مطلب که هزینه‌های زائران بر اساس نرخ ارز 3 هزار و 900 تومانی محاسبه شده اظهار داشت:‌ بر همین اساس تمامی وجوه مربوط به ثبت‌نام،‌ قراردادها و دیگر هزینه‌های مرتبط مطابق با نرخ و قیمت ارز در زمان ثبت‌نام زائران محاسبه شده است.

وی حمل مواد مخدر، 10 قلم داروهای خاص و قرص‌های روان گردان توسط زائران را ممنوع اعلام کرد و افزود:‌ در فرودگاه‌های کشورمان سخت‌گیری‌های شدیدی به ویژه در مورد حمل مواد مخدر انجام می‌گیرد و در صورت مشاهده، ویزای زائر بلافاصله باطل می‌شود.

مدیر حج و زیارت گیلان حمل گوشی‌های تلفن همراه،‌ تبلت و لب تاپ توسط زائران را بلامانع اعلام کرد و گفت:‌ به احتمال زیاد این تجهیزات برای بررسی اطلاعات داخل آن در فرودگاه مدینه توسط مأموران از زائران گرفته می‌شود و بعد از گذشت 24 ساعت به آنان تحویل داده می‌شود.

‌فعال رعایت نکات ایمنی و یا خالی کردن‌ حافظه گوشی‌ها و تبلت از اطلاعات شخصی و عکس‌ها را ضروری خواند و ابراز داشت: به خاطر یکسری مسائل امنیتی و سیاسی از زائران ایرانی در کلاس‌های آموزشی خواسته شده از قراردادن اطلاعات خود در این تجهیرات جلوگیری کنند.

وی نحوه ارائه خدمات درمانی به حجاج ایرانی را مورو اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ تمام اطلاعات پزشکی و سوابق زائران در یک سامانه‌ای قرار داده می‌شود که پس از عزیمت آنان به مدینه منوره و مکه مکرمه به راحتی در اختیار پزشکان ایرانی مستقر در کاروان‌ها قرار می‌گیرد.