رئیس فراکسیون امید در این گفت‌وگو اعتراضات اخیر مردم را حق قانونی آنها دانست و اظهار کرد که باید این حق طبق اصل 27 قانون اساسی برای مردم به رسمیت شناخته شود

به گزارش ندای گیلان،محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون امید که ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد، در گفت‌وگو با «ابتکار» با اعلام این خبر که با درخواست بازدید نمایندگان متقاضی از زندان اوین از سوی قوه قضائیه موافقت شده است، گفت: «این دیدار به زودی انجام خواهد شد.» عارف تصریح کرد که 6 نفر از اعضای فراکسیون امید به همراه برخی نمایندگان از جریانات سیاسی مختلف مجلس در این کارگروه حضور دارند. او همچنین اعلام کرد که امروز دوشنبه به همراه سایر اعضای فراکسیون امید برای بازدید از مناطق زلزله‌زده به کرمانشاه سفر خواهند کرد. رئیس فراکسیون امید در این گفت‌وگو اعتراضات اخیر مردم را حق قانونی آنها دانست و اظهار کرد که باید این حق طبق اصل 27 قانون اساسی برای مردم به رسمیت شناخته شود. عارف در ادامه اظهارات خود در پاسخ به تخریب‌های رقبا برای دلسرد کردن مردم از اصلاح‌طلبان در جریانات اخیر گفت: «ما اصلاح‌طلبان به این هجمه‌ها عادت کرده‌ایم و بنا نداریم نسبت به اظهارات موضع‌ خاصی بگیریم. ما باید درست عمل کنیم و منافع ملی و شرایط کشور را درک کنیم و متناسب با آن تصمیم‌ بگیریم و از این تخریب‌ها نمی‌ترسیم.» آنچه در زیر می خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
درخواست فراکسیون امید و حقوق شهروندی برای بازدید از زندان اوین به کجا رسید و این دیدار آیا انجام می‌شود یا هنوز منتظر پاسخ هستید؟
در این راستا کارگروهی تشکیل داده‌ایم و از قوه قضاییه تشکر می‌کنم که همکاری لازم را در این باره داشته اند. بنابراین در روزهای آینده بازدیدی از زندان اوین انجام خواهد شد و اگر سوالات یا ابهاماتی در این باره وجود داشته باشد، بعد از بازدید این افراد رفع خواهد شد. درباره بازدید از زندان اوین فراکسیون امید، فراکسیون حقوق شهروندی، کمیسیون قضایی مجلس درخواست‌هایی برای بازدید داده بودند. بنابراین تعداد 6 نفر از اعضای فراکسیون امید را برای بازدید از زندان‌ها معرفی کردیم که ازحضورشان استقبال شد. از سایر کمیسیون‌های تخصصی و دیگر فراکسیون‌ها هم افرادی متقاضی بازدید هستند. البته موضع ما از ابتدا همین بود که از جریانات مختلف سیاسی مجلس و دیگر کمیسیون‌ها هم افرادی در این بازدید حضور داشته باشند تا مجلس بتواند به جمع بندی برسد. البته من خودم در این جمع حضور ندارم، ولی سایر همکاران را برای بازدید معرفی کرده‌ام.
درباره تجمعات و اعتراضات اخیر مردم، برخی اصلاح‌طلبان موضع‌گیری‌هایی داشتند که منجر به دلخوری وناراحتی بخشی از جامعه شده است، نظر شما به عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درقبال این تجمعات و موضع‌گیری‌ها چیست؟
موردی که می‌فرمایید نمی‌دانم چه چیزی است اما ما اعتراض را حق مردم می‌دانیم و مصر هستیم که اصل ۲۷ قانون اساسی به رسمیت شناخته شود. مردم باید حرف‌ها و نقطه نظراتشان را همانطور که خودشان صلاح می‌دانند بیان کنند. شاید بهتر باشد از طریق جلساتی که با مسئولان دارند حرف‌های شان را بزنند و مطالبات شان را دنبال کنند. در عین حال اعتراض حق مردم است و باید آن را به رسمیت بشناسیم و بین اعتراض و عملیات تخریب باید تفاوت قائل شویم. اگرچه معترضین و مردم خیلی زود متوجه شدند و خط خودشان را از عواملی که دنبال تخریب بودند جدا کردند.
البته در این اعتراضات برخی منتقدان و رقبای اصلاح‌طلبان سعی کردند مردم را از اصلاحات دلسرد کنند و حتی نوک پیکان تخریبی خود را به سمت رئیس دولت اصلاحات نشانه رفتند. نظر شما در این باره چیست؟
سرمایه اصلی اصلاحات مردم هستند و ما اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه مردم را با اغتشاشگران یکی نمی‌دانیم. طبق اصل 27 قانون اساسی اعتراض حق قانونی مردم است. بنابراین زمینه را باید برای بیان نقد و نظرات مردم فراهم کنیم. همچنین معتقدم مردم درک و شعورشان به حدی بالا است که به موقع متوجه شدند باید خط خودشان را از آشوب‌طلبان جدا کنند. بیانیه‌ای هم که فراکسیون امید در این باره صادر کرد با این مضمون بود که ما مشروعیت حضور و اعتراض مردم را به رسمیت می‌شناسیم، ولی از طرفی مردم هم باید مراقبت باشند با اغتشاشگران تداخل پیدا نکنند. درباره رفتار تخریبی رقبا هم باید بگویم که ما اصلاح‌طلبان به این هجمه‌ها عادت کرده‌ایم و بنا نداریم نسبت به این عملکرد منتقدان و مخالفان خود بپردازیم و موضع‌گیری خاصی به این رفتار داشته باشیم. ما باید درست عمل کنیم و منافع ملی و شرایط کشور را درک کنیم و متناسب با آن تصمیم‌ بگیریم و واکنش نشان دهیم.
درحالی که هنوز زمانی از اعتراضات مردمی به واسطه مشکلات اقتصادی چیزی نمی‌گذرد، اخیرا از قرآن مطلا رونمایی شده است که سوالات زیادی در جامعه به وجود آورده و مورد انتقاد مرم قرار گرفته است. نظر شما در این‌باره چیست؟
اقداماتی از قبل شروع شده است و برخی به نیت خودشان به دنبال انجام کاری خیری بوده اند. این سرمایه گذاری ربطی به بودجه عمومی کشور ندارد و نمی‌توانیم در هر کاری که اشخاص به صورت خصوصی انجام می‎دهند و ارتباطی با بودجه عمومی ندارد ورود کنیم.
خبری رسیده بود که قرار است اعضای فراکسیون امید برای بازدید از مناطق زلزله‌زده غرب کشور، به کرمانشاه سفری داشته باشید. درباره این سفر توضیح بفرمایید.
همراه با اعضای فراکسیون امید برای بازدید از مناطق زلزله‌زده، دوشنبه به کرمانشاه سفر می کنیم و از مناطق زلزله‌زده بازدیدی خواهیم داشت و با مردم عزیز آن مناطق دیداری خواهیم کرد. در این راستا کارگروهی در فراکسیون امید تشکیل داده بودیم تا مسائل منطقه را پیگیری کنند. بنابراین در این بازدید هم در جریان اقداماتی که تا کنون انجام شده است، قرار می‌گیریم و هم اگر نیاز به پیگیری بیشتری داشته باشد، این کار را دنبال خواهیم کرد.
با توجه به اینکه کار کمیسیون تلفیق به پایان رسیده است، موضع فراکسیون امید درباره قیمت حامل‌های انرژی و هدفمندی یارانه‌ها که در کمیسیون تلفیق درباره آن به جمع‌بندی‌هایی رسیده‌اند چیست؟
‌ کمیسیون تلفیق لایحه بودجه عدد پیشنهادی دولت را حذف کرده است، اما اینکه چه اتفاقی در صحن علنی مجلس در نهایت می‌افتد قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر تصمیم و رای نمایندگان در صحن علنی باشیم. بنابراین طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا نظرات خود را درباره گزارش و تصمیم کمیسیون تلفیق ارائه دهند. در واقع جهت‌گیری اصلی فراکسیون امید این بود که جلوی افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها گرفته شود و در تلاش کردیم تا از طریق نمایندگان این فراکسیون در کمیسیون تلفیق جهت‌گیری بودجه را به سمت اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد و حل مشکلات معیشتی مردم پیش ببریم. اقدامات خوب و مثبتی هم در این باره اتفاق افتاده است. طی روزهای آینده هم در فراکسیون امید باز جلساتی داریم که نتیجه آن را به اطلاع مردم می‌رسانیم.
نکته دیگر اینکه برخی نمایندگان درباره موسسات مالی و اعتباری از رئیس‌جمهوری سوال کرده‌ا‌ند، که این طرح سوال در هیات رئیسه مجلس بلاابلاغ مانده است. درباره آخرین وضعیت سپرده‌گذاران مالی و این طرح سوال توضیح دهید.
درباره پیگیری وضعیت سپرده‌گذاران در موسسات مالی و اعتباری اقدامات خوبی انجام شده است و در فراکسیون امید هم جلسات متعددی با مسئولین ذیربط از جمله رئیس بانک مرکزی برگزار شده است. در مجموع نسبت به اقدامات انجام شده رضایت نسبی وجود دارد. در این باره هم دولت تا حدی که امکان داشته است سپرده‌های تا 200 میلیون تومان را به سپرده‌گذاران باز گردانده است و امیدوارم این مساله با جدیت بیشتری دنبال
شود.
البته فراکسیون امید در جلسه‌ای که با رئیس بانک مرکزی داشت از او خواست برنامه زمان‌بندی را ارائه کند. بنابراین قرار شد کارگروه اقتصادی این فراکسیون جلساتی را با بانک مرکزی داشته باشند تا در جریان کارهای آینده بانک برای این موضوع قرار بگیرند. درباره سوال از رئیس‌جمهوری هم باید بگویم که سوال حق نمایندگان است. ولی به نظر می‌رسد دولت در ماه‌های اخیر کارهای خوبی انجام داده است اما اینکه آیا ضرورت دارد سوال در صحن مجلس مطرح شود یا نه؟ به طراحان سوال و اقدامات دولت بر می‌گردد.
برخی نمایندگان برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی نامه‌ای امضا کرده‌اند، نظر شما درباره استفاده ازاین پیام رسان‌ها چیست؟
این موضوع قطعا جزو اولویت اصلی است هم از نظر ملاحظات امنیتی و هم اینکه همه اطلاعات را باید در داخل کشور لحاظ کنیم و هم اینکه می‌توانیم با استفاده از شبکه‌های داخلی سرویس بهتر و ارزان‌تری به مردم ارائه کنیم هر چند که داشتن یک شبکه داخلی، مانع استفاده از شبکه‌های غیرداخلی نمی‌شود. بنابراین باید از هر امکانی در جهت اهداف و برنامه‌های خود استفاده کنیم هرچند امروزه منع دیگر جواب نمی‌دهد. پس تنها راهی که وجود دارد انجام کار فرهنگی و داشتن شبکه‌هایی با محتوای ارزشمند و قوی است.
درباره شبکه ملی اطلاعات هم باید بهتر کار کرده و با جدیت بیشتر از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ضمن اینکه شورای عالی فضای مجازی هم در چارچوب وظایف و اختیاراتش باید با نهادهایی که دست‌اندرکار هستند از جمله انجمن‌های علمی تعامل بیشتری داشته باشند.