رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روستائیان با داشتن هوای پاک و صفای روستا عاشق و علاقمند به شهر نیستند، گفت: اشتغال نباید کالای شهرها برای روستاها باشد. دکتر روحانی گفت: من فرزند روستا هستم و به روستایی بودن افتخار می کنم.

به گزارش نداي گيلان: آقای روحانی در همایش روز ملی روستا  افزود: دولت و همه باید دست به دست هم بدهیم و خدمات عمومی را در روستاها احیا کنیم.

رئیس جمهور گفت: برای ارتقای خدمات بهداشت و درمان در روستاها قدم های مهمی برداشته شده و روستائیان در مناطق دور افتاده باید به پزشک عمومی و متخصص و مراکز بهداشتی دسترسی داشته باشند.

آقای روحانی افزود: نباید شاهد حرکت روستا به سمت شهر ، شهر به سمت مرکز استان و مرکز استان به سمت مرکز کشور و پایتخت باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر تمرکززدایی در کشور گفت: تمرکززدایی فقط در مدیریت ها نیست بلکه در همه چیز است و باید بتوانیم علم و دانش و فناوری را به روستاها ببریم.

آقای روحانی با اشاره به افزایش جمعیت و مشکل خشکسالی در کشور افزود: منابع زیرزمینی آب مرتب در حال کاهش است و مسئله خشکسالی نیز از دوران کهن وجود داشته است به طوری که حتی در کتیبه های دوران کوروش نیز دعاهای مربوط به خشکسالی وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: امکان بارورسازی ابرها وجود دارد اما این یک کار فرعی است و ما مشکل خشکسالی داریم که ادامه دارد و دست ما به سوی آسمان است و از لطف خدا نیز مأیوس نیستیم حتی اگر این خشکسالی را آزمون الهی تعبیر کنیم.

آقای روحانی تاکید کرد: خشکسالی در سطح جهان به نوعی به علت رفتار نادرست بشر با طبیعت باز می گردد و وقتی از طبیعت درست استفاده نمی کنیم از پیامدهای آن خشکسالی است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برای مقابله با پدیده خشکسالی بهترین راه حل توجه به موضوع بهره وری آب است.

 

بی تدبیری سعودی ها در واقعه تاثربرانگیز منا کاملا مشهود است

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی روز روستا، فاجعه منا را بسیار تأثربرانگیز و غم آور دانست و افزود: حاجیان قبل از این فاجعه در عرفات با خدا راز و نیاز کرده بودند و به سرزمین مشعر و منا آمدند، زائرانی که مهمانان خانه خدا بودند اما در شرایطی بسیار دردآور جان باختند.

وی با اشاره به وجود تجهیزات کامل تصویربرداری و نظارت لحظه ای بر منا گفت: از طریق اتاق های مونیتورینگ آمد و رفت حاجیان به طور لحظه ای تصویربرداری می شود و معلوم است که حجاج کدام کشورها در چه ساعتی برای رمی جمرات حضور می یابند.

آقای روحانی افزود: با این وجود چطور حادثه ای چنین فجیع در سرزمین منا رخ داد، آن هم در کشوری که امکانات فراوان، بالگرد، هواپیما و پول نفت در اختیار دارد.

وی گفت: این بی تدبیری در آغاز حادثه و در ادامه مسئله سؤال برانگیز است، به فرض که 5 تا 10 دقیقه ابتدای این حادثه قابل اغماض باشد اما باقی ماندن حجاج زیر آفتاب و تشنه به مدت چند ساعت چه معنی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به واقف بودن دولت به مسئولیت هایش بر پیگیری حقوق جان باختگان و خانواده هایشان تأکید کرد.

ندای مظلومیت فاجعه منا به گوش جهانیان رسید

رئیس جمهور با اشاره به پیگیری های فشرده فاجعه منا گفت: خوشبختانه ندای مظلومیت مردم در حضور سران کشورها در سازمان ملل متحد به گوش جهانیان رسانده شد و وزیر خارجه که از قهرمانان ملی تاریخ کشور است همه تلاش خود را برای پیگیری این موضوع انجام داده است.

آقای روحانی در همایش ملی روز روستا افزود: وزیر امورخارجه از لحظه اول این حادثه همه تلاش و کوشش خود را برای رایزنی با مسئولان سیاسی در سطح جهان و دبیرکل سازمان ملل انجام داد و می دهد.

وی گفت: وزیر بهداشت نیز که همواره زحمات وی را در امر سلامت کشور شاهدیم با وجود پیچیدگیها و مشکلات با حضورش در عربستان تلاش و پیگیری های جدی داشت.

رئیس جمهور گفت: وزیر کشور و سایر مسئولان نیز زیر نظر معاون اول رئیس جمهور اقدامات لازم را پیگیری کردند و این اقدامات را ادامه می دهند.

آقای روحانی با اشاره به اینکه حجاج 20کشور در فاجعه منا آسیب دیدند درباره ادامه پیگیری ها گفت: این اولین قدمهاست و ایران اولین کشوری است که موفق به انتقال پیکرهای مطهر به کشور شد و بیشترین تلاش را امروز برای شناسایی پیکرها انجام می دهد و امیدوار هستیم افرادی که در لیست مفقودان هستند به زودی به کشور بازگردانده و شناسایی شوند.

وی تاکید کرد: ایران بیشترین تحرک را در خصوص فاجعه منا در سطح جهانی داشته و همچنین زیباترین کلمات را در این زمینه رهبر معظم انقلاب بیان کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زبان من از تجلیل بزرگی ملت ایران قاصر است گفت: ملت بزرگ، صبور ، سرافراز و قدرتمند ایران به زیبایی ، همدلی و همنوایی را به نمایش گذاشتند.

آقای روحانی خاطرنشان کرد: در تشییع پیکرهای مطهر اجتماع و حضور مردم را برای دلداری و تسلیت به خانواده ها شاهد بودیم که نشان انسجام ملی و وحدت ملی و یکپارچگی ملت است که به آن و ایرانی بودن خود افتخار می کنیم همانطور که به مسلمان بودن خود و عشق به خاندان رسالت و انقلاب اسلامی و حرکت پرشوری که در میان مردم است افتخار می کنیم.

وی گفت: هرچه دولت در این دو سال به دست آورده  در سایه امید و حضور و مشارکت و فعالیت و تلاش مردم بوده است.

در مذاکرات هسته ای به افتخار بزرگ تاریخی رسیدیم  

رئیس جمهور گفت: ما توانستیم در مذاکرات هسته ای به یک افتخار بزرگ تاریخی برسیم.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی روز روستا افزود: البته بگذریم از برخی حرف ها که در این باره گفته می شود که من به موقع جواب آن را می دهم.

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در سازمان ملل متحد و دیدار با مقامات کشورهای مختلف گفت: فقط یک رژیم غاصب اشغالگر به نام رژیم اشغالگر قدس از این موضوع عصبانی است که از این یکی که بگذریم تمام کشورها و تمام سران دنیا معتقدند که کار عظیمی شده است.

آقای روحانی با بیان اینکه در دهه های گذشته و حتی در صد سال اخیر بی سابقه بوده که یک کشور در حال توسعه در برابر شش قدرت بزرگ دنیا دو سال مذاکره پیاپی داشته باشد ، افزود: پنج کشور از این قدرت ها عضو دائمی سازمان ملل متحد هستند که می توانند برای دنیا تصمیم جنگ و یا تحریم بگیرند.

رئیس جمهور گفت: بعد از این مذاکرات به یک سندی رسیدیم که هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده است.

آقای روحانی افزود: همه دنیا اعتراف دارند که ایران به توفیق بزرگی دست یافته و این افتخار ملت ایران است.

رئیس جمهور گفت: آنهایی که می خواهند این افتخار را زیر سوال ببرند چه چیزی را می خواهند زیر سوال ببرند؟

آقای روحانی افزود: اگر کشاورزان ما در سال جاری توانستند تولید گندم را از 6 میلیون و 700 هزار تن به بالای 8 میلیون تن برسانند این افتخار مال همه مردم ایران است و این نوع افتخارات اختصاص به گروه خاصی ندارد.

رئیس جمهور گفت: اگر ورزشکاران ما در میادین جهانی موفق می شوند و اگر دانشمندان ما در مسائل علمی پیروز هستند و اگر دانش آموزان ما در المپیادهای جهانی کسب افتخار می کنند این افتخار همه ما ملت است.

آقای روحانی افزود: ما به حرکت پرشتابی که این ملت عزیز در راه پیشرفت و تعالی خود داشته و دارد افتخار می کنیم.

دیوارهای تحریم را در ماههای آینده فرو می ریزیم  

رئیس جمهور گفت: در هفته ها و ماههای پیش رو همه دیوارهای غلط تحریم را فرو می ریزیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در همایش روز ملی روستا افزود: در شرایط پس از برجام می توانیم با آرامش کارها را پیگیری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش روستاییان را بینا و آگاه دانست و گفت: کسی فکر نکند در تحلیل و فکر سیاسی، شهری و روستایی تفاوت دارند این خطاست ؛ روستاییان هم وزن شهرنشینان به خوبی می فهمند و تجزیه و تحلیل می کنند.

رئیس جمهور افزود:‌ روستاییان در انتخابات 92 نشان دادند که چگونه همه مسائل را به دقت تحلیل می کنند و در انتخابات پیش رو نیز چنین خواهد بود و به کسانی رای خواهند داد که برای خدمت به مردم و کشور لایق ترین هستند.

آقای روحانی گفت: دلمان می خواهد و حتما چنین خواهد شد و خدا هم کمک خواهد کرد که حماسه و افتخار دیگری را در اسفند شاهد باشیم.

وی با اشاره به سهم 27 درصدی روستاییان از تولید ناخالص داخلی کشور افزود: روستاییان در دوره های مختلف اعم از انقلاب و دفاع مقدس ، و اکنون در تولید افتخارات ملی نقش دارند و یکی از این افتخارات صحنه انتخابات است.

رئیس جمهور گفت: در این صحنه نیز حضور مردم پای صندوق های رای و انتخاب آنان مهم است .

آقای روحانی افزود: از نظر دولت ، این حزب با آن حزب تفاوت نمی کند آنچه اهمیت دارد این است که صالح ترین و قوی ترین افرادی که ملی می اندیشند و به فکر پیشرفت کل کشورند انتخاب شوند.

وی تاکید کرد: ما باید در مسائل کشور ، ملی بیندیشیم نه جناحی؛و کسانی که دارای این ویژگی هستند باید وارد صحنه شوند .

 با کشاورزی سنتی نمی توانیم مردم روستا را ثروتمند کنیم

رئیس جمهور تصریح کرد: با کشاورزی سنتی نمی توانیم در روستاها مردم را ثروتمند کنیم و باید در این زمینه تحول ایجاد کنیم.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی روستا گفت: ما باید مشکل زمین های روستایی، ماشین آلات کشاورزی ، تجهیز زمین های کشاورزی و زهکشی  را بر مبنای بهره وری تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم با استفاده از کمترین آب بیشترین محصول را برداشت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی با زوایای مختلف مسئله کشاورزی آشناست و برنامه ریزی خوبی نیز در این زمینه دارد گفت: ما باید در شیلات ، دامداری و صنایع غذایی تحول ایجاد کنیم .

آقای روحانی گفت: ما به رغم خشکسالی باید صادرکننده میوه و محصولات کشاورزی باشیم نه واردکننده.

وی اضافه کرد: ما به رغم خشکسالی توانستیم تولید گندم را بالا ببریم .

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بانکهای ما نیز باید در این زمینه فعال شوند گفت:‌ اگر روستایی آورده ای برای تولید و اشتغال آورد دولت باید دو تا چهار برابر و حتی در مناطق مرزی تا 9 برابر این آورده بیاورد تا در کنار آورده روستاییان بتوانیم تحول ایجاد کنیم.

آقای روحانی گفت:‌ باید همچنین از فناوری های نو که برای محیط زیست و آب ضروری هستند در امر کشاورزی بیش از پیش استفاده کنیم و البته امروز قدم به قدم این کار در حال اجراست.

وی با بیان اینکه دولت در زمینه اقدامات و خدمات عمومی روستایی در دو سال گذشته در حد توان خود اقدامات بسیار خوبی کرده است گفت: در حالی که از اول انقلاب تاکنون 104 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته ایجاد شد در دو سال گذشته شش هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته ایجاد شد و امسال تلاش می کنیم چهار هزار کیلومتر دیگر ایجاد شود.

آقای روحانی با بیان اینکه در زمینه آب نیز اقدامات خوبی در این دولت انجام شده است تصریح کرد : روستاییان ما مشکلات بسیار عظیمی دارند که حتی شامل آب آشامیدنی نیز می شود و دولت اقدامات خوبی در مجتمع های روستایی در این زمینه انجام داده است.