ندای گیلان:“هومان نارنجی‌ها” درباره تاثیر استفاده از مواد مخدر نامرغوب گفت: این موضوع که مرگ‌ومیر ناشی از اعتیاد به دلیل ناخالصی مواد و محرومیت‌غذایی، در بی‌خانمان‌ها و قشر ضعیف بیشتر است واقعیتی انکارناپذیر است. چراکه افراد ثروتمند؛ مواد بهتر و مرغوب‌تری تهیه کرده و درنتیجه کمتر دچار مرگ و میر ناشی از ناخالصی مواد می‌شوند. […]

ندای گیلان:“هومان نارنجی‌ها” درباره تاثیر استفاده از مواد مخدر نامرغوب گفت: این موضوع که مرگ‌ومیر ناشی از اعتیاد به دلیل ناخالصی مواد و محرومیت‌غذایی، در بی‌خانمان‌ها و قشر ضعیف بیشتر است واقعیتی انکارناپذیر است. چراکه افراد ثروتمند؛ مواد بهتر و مرغوب‌تری تهیه کرده و درنتیجه کمتر دچار مرگ و میر ناشی از ناخالصی مواد می‌شوند.

وی با تاکید براینکه در مواد ارزان‌تر ناخالصی‌بیشتری وجود دارد، افزود: به‌عنوان مثال درحال حاضر از چسب و وایتکس در ساخت شیشه استفاده می‌شود که هرچه میزان موادی از این دست در مواد مخدر بیشتر باشد؛ عوارض مصرف آن نیز بالا می‌رود.

نارنجی‌ها عنوان کرد: تنها راه‌حل این موضوع هدایت و ارجاع مصرف‌کنندگان مواد نامرغوب به مراکز درمانی است تا در آنجا بتوانند از مواد شبه‌مخدر موجود استفاده کنند. چراکه این مواد خالص بوده و شبیه دارو طراحی شده‌اند. اما اینکه دولت؛ مواد خالص در اختیار این افراد قرار دهد؛ عملا امکان‌پذیر نیست هرچند که بعضی کشورها هروئین خالص در اختیار معتادان قرار داده‌اند.

وی در ادامه گفت: ما نیز موادی را به شکل دارو در اختیار مصرف‌کنندگان مواد مخدر قرار داده‌ایم. اما به نظر من اینکه دولت مواد خالص را در اختیار معتادان قراردهد باعث دسترسی آسان به این مواد شده و می‌تواند زمینه‌ساز افزایش اعتیاد در جامعه شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد در پایان با بیان اینکه اعتیاد در تمام لایه‌های اقتصادی- اجتماعی کشور به‌صورت یکسان پراکنده شده است، اظهارکرد: متاسفانه آنچه که به چشم دیده می‌شود؛ آن است که تعداد معتادان در جمعیت فقیر جامعه بیشتر است. چراکه این افراد زودتر بی‌خانمان شده و به خیابان‌ها می‌آیند اما افرادی که ثروتمند بوده و در منازل خود از این مواد استفاده می‌کنند؛ دیده نمی‌شوند و حقیقت آن است که اعتیاد اختصاص به اقشار فقیر ندارد.