استاندار زنجان در پیامی سالروز وقوع زلزله رودبار و جان باختن تعدادی از هموطنان گیلانی و زنجانی را تسلیت گفت.

استاندار زنجان در پیامی با اشاره به سالروز واقعه زلزله زنجان و گیلان، گفت: ۳۱خرداد هر سال یادآور خشم زمین و جان باختن شمار زیادی از هموطنان در زلزله مهیب طارم، رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ است.

فتح الله حقیقی روز شنبه با صدور این پیام افزود: این زلزله واقعه ای هولناک بود که خانواده های بسیاری را در استان های زنجان و گیلان برای همیشه داغدار عزیزانشان کرد.

وی اظهار داشت: اگرچه ۳۰ سال از آن روز می گذرد، هنوز یادآوری آن روز تلخ، بغضی سنگین و غمی عمیق بر دل ایرانیان نوع دوست و به ویژه اهالی مناطق شهری و روستایی طارم، رودبار و منجیل می نشاند.
حقیقی تاکید کرد: سالروز درگذشت هموطنان عزیزمان در زلزله منطقه طارم، رودبار و منجیل را گرامی می‌دارم و امیدوارم با افزایش آگاهی عمومی در کنار رعایت نکات ایمنی به هنگام ساخت و ساز و تقویت مشارکت عمومی بتوانیم مردم عزیز ایران را در بروز سوانح و بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله مصون نگه داشته و بیش از این شاهد تلفات انسانی در این بلایای طبیعی نباشیم.

۳۱ خردادماه سال ۶۹ زلزله ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر شهرستان های طارم، رودبار و منجیل را لرزاند که بر اثر آن قریب به ۴۰ هزار مرد و زن، کودک و نوجوان، پیر و جوان در این مناطق زیر خروارها خاک جان خود را از دست دادند که بیش از یک هزارو ۵۰۰ نفر آن مربوط به شهرستان طارم بود.

بر اساس برآورد کارشناسان، این زلزله ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت به همراه داشت و بر اثر آن خانه های خشتی و گلی با خاک یکسان یا خسارات عمده دید. این زلزله همچنین ۶۰ هزار نفر زخمی و ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان بر جای گذاشت.

به گفته کارشناسان، این زلزله جز ۱۰ زلزله مرگبار جهان در ۱۰۰ سال گذشته بوده است. زلزله‌ای که علاوه بر رودبار، منجیل، لوشان و طارم در شهرهای دیگر استان گیلان اعم از رشت، آستانه اشرفیه، لاهیجان و صومعه‌سرا خسارت‌های زیادی را به بار آورد.