رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان با بیان اینکه همچنان ۱۰۰ کارخانه در گیلان در توقیف بانک‌ها هستند گفت: از استانداری گیلان انتظار داریم مستندات مربوط به فعال سازی ۱۶۲ کارخانه راکد در گیلان و ایجاد اشتغال برای هزار و ۹۰۰ نفر را شفاف کند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمدرسول سماکچی گفت: ما به کسی شاغل می‌گوییم که با کار و مزدی که دریافت می‌کند، بتواند زندگی خود و خانواده‌اش را به شکل متعارف اداره کند.

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان اذعان کرد: طبق اطلاعات مرکز آمار افراد ۱۵ سال به بالا می‌توانند، شاغل شوند و طبق همین طبقه بندی افراد ۱۵ تا ۶۵ سال نیروی توانا و مولد کشور به حساب می‌آیند.

سماکچی اعلام استاندار گیلان مبنی بر راه اندازی ۱۶۲ کارخانه راکد در گیلان و اشتغال برای هزار و ۹۰۰ نفر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده حوزه کارفرمایی از این موضوع قانع نشدم و انتظار دارم مسئولان استان اسامی این ۱۶۲ کارخانه و افراد شاغل را لیست کرده و مستند کنند.

وی ۴۵ درصد کارایی استان را خدماتی، حدود ۲۷ درصد را صنعتی و ۲۷ درصد را کشاورزی، شیلات، دامپروری و مرغداری و امثالهم خواند و گفت: طبق قانون کار، کارفرما و کارگر می‌توانند با یکدیگر قرارداد کار تنظیم کنند و در حال حاضر افراد می‌توانند حتی یک ماهه یا سه ماهه و شش ساله و چندساله قرار داد منعقد کنند و هیچ منعی در این کار وجود ندارد.

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان با بیان اینکه در بحث امنیت شغلی و انعقاد چنین قراردادهایی می‌توان به کارگران حق داد ابراز داشت: کارفرمایان هم در حوزه کار مستمر و امکان جایگزینی نیروهای بهتر، شبهات و دغدغه‌های دارند که باید به آن هم توجه شود، از طرفی بسیاری از کارخانجات ما با همین شیوه قرارداد یکساله مشغول به کار هستند و مشکلی برای هیچ یک از دو طرف ایجاد نشده است.

سماکچی در ادامه به موضوع دغدغه‌های اصلی کارخانجات و کارفرمایان پرداخت و  اظهار داشت: در دولت سیزدهم مسئولان و مدیران مربوطه سعی دارند به صنعت، اقتصاد، کشاورزی و سایر صنوف کمک کنند تا به موجب آن یک رشد و توسعه اقتصادی در استانی مانند گیلان رخ بدهد و این تلاشها را واقعا نمی‌توان منکر شد.

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان افزود: کارخانه‌ای که تنها یک خط تولید آن فعال است، می‌تواند در صورت حمایت و اعطای سرمایه در گردش خط تولیدی خود‌ و میزان اشتغال را افزایش دهد، اما متاسفانه پازل‌های حمایتی ما از بخش اشتغال و صنعت کامل نیست.

سماکچی افزایش ۶۰ درصدی بهای برق در دو ماهه اخیر را از جمله مشکلاتی که حوزه تولید و صنعت با آن مواجهند، خواند و تصریح کرد: برای از بین بردن موانع تولید و اشتغال باید همه در کنار هم باشیم، زیرا اگر تنها یک اشتباه از سوی کسی سر بزند، اهداف اشتغال و توسعه محقق نخواهند شد.

وی تاسیس ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان جدید در کشور با حمایت‌های دولت و سهم بسیار کم استان گیلان در این حوزه را نگران کننده دانست و عنوان کرد: در استان گیلان تنها هفت شرکت دانش‌بنیان شکل گرفته و این مشکلی است که جامعه دانشگاهی، دستگاهای مربوطه و پارک علم و فناوری مسئول آن هستند.

رئیس کانون کارفرمایی استان گیلان عنوان کرد: گیلانی استانی بسیار غنی است و هیچ نیازی برای تاسیس کارخانه جدید، سوله و چنین زیرساخت‌هایی ندارد، از طرفی حدود ۵۰۰ کارخانه هم در شهرک‌های صنعتی استان تعطیل هستند و حدود ۱۰۰ کارخانه هم داریم که در توقیف بانک‌ها قرار دارند که با فعال کردن ظرفیت‌ آنها، دادن سرمایه در گردش و جذب سرمایه‌گذار مشکل آنان رفع می‌شود.

سماکچی با تاکید بر اینکه تنها شش کارخانه از توقیف بانک‌ها خارج شده‌اند خاطرنشان کرد: استاندار گیلان و رئیس دادگستری استان گیلان میتوانند برای خارج کردن ۱۰۰  کارخانه استان گیلان از توقیف بانک‌ها اقدام کنند و ما واقعا انتظار داریم چنین حرکتی در استان عملیاتی شود.