رییس جمهوری وضعیت ترافیک را علامتی بر قانونگرایی جامعه توصیف کرد و گفت: از نظم ترافیکی باید به نظم اجتماعی و سیاسی برسیم.

به گزارش نداي گيلان: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه در همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک که در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار شد، افزود: امروز روز بسیار خوبی برای من بویژه پلیس غیور کشور است زیرا این مراسم هم، همزمان با هفته پلیس و نیروی انتظامی است و نیز هفته های آغاز تحصیل شما در مدارس است.
روحانی اظهار داشت: کار بزرگی که دانش آموزان، نوجوانان و جوانان عزیز ما در این امر مهم به عنوان همیاران پلیس انجام می دهند، حاکی از آن است که برای حل معضل ترافیک از فرهنگ سازی، کمک و مشارکت مردم بویژه دانش آموزان عزیز استفاده کنیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه نظم ترافیکی در خیابان ها به مفهوم اجرای قانون است، ادامه داد: اگر امروز در خیابان ها مقررات راهنمایی و رانندگی را مراعات کنیم به معنای آن است که مردم و شهروندان ایرانی به قانون احترام می گذارند و قانون گرا هستند.

**خیابان ها می توانند مظهر تمدن ایرانی باشند
روحانی گفت: آن هایی که از خارج وارد کشور می شوند نخستین علامتی که از مردم می بینند، وضع ترافیک شهرهای ما است. اگر وضع ترافیک شهرها منظم و در چارچوب قانون باشد آن را علامتی بر قانونگرایی تلقی می کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین خیابان های ما می تواند آیینه و مظهری از تمدن ایرانی باشد. این که در طول سال گذشته توانستیم حوادث ترافیکی را کاهش دهیم به طور طبیعی خسارات جانی و مالی نیز کاهش می یابد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در سال 84 بیش از 27 هزار نفر به خاطر تصادفات رانندگی کشته شده اند اما در سال 93 این رقم به 16هراز و 800 نفر کاهش یافت که به معنای نظم پذیری جامعه ما و کمک همه مردم در این امر مهم است.
روحانی یادآور شد: هر کجا مردم و جوانان و نوجوان به صحنه آمدند ما موفق و پیروز بودیم.

**در جامعه سیاسی اگر کسی راهنمای اشتباهی بزند جامعه را به خطا وادار می کند
رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: آموزش و پرورش و دانش آموزان عزیز نه تنها در امر ترافیک، بلکه در همه امور مهم اجتماعی از جمله محیط زیست باید به دولت، جامعه و شهروندان کمک کنند.
روحانی توضیح داد: اگر بخواهیم وضع ترفیک قابل قبولی داشته باشیم البته که باید جاده و خودروهای ما استاندارد باشد اما اگر هم همه چیز درست باشد و نیروی انسانی که می خواهد از این خودرو استفاده کند به مقررات پایبند نباشد، باز هم شاهد حوداث تلخ خواهیم بود، بنابراین ریشه مسایل فرهنگ است و فرهنگ مهمترین موضوع است.
رییس جمهوری ادامه داد: همه باید در زندگی اجتماعی و سیاسی خود یاد بگیریم که اگر می خواهیم به چپ برویم راهنمای چپ بزنیم اما اگر به عکس عمل کنیم، راهنمای راست بزنیم و به چپ حرکت کنیم فاجعه آفریدیم.
روحانی اضافه کرد : در جامعه سیاسی هم اگر کسی راهنما را اشتباه بزند جامعه را به خطار وادار می کند. اگر کسی در یک مسیری که نباید دور بزند، دور بزند خسارت برای خود و همه خودورهای اطراف ایجاد می کند.

رییس جمهوری در ادامه مقررات رانندگی را به رعایت مقررات در جامعه تشبیه کرد و گفت: در جامعه هم کسی بخواهد قانون را دور بزند همین گونه است. ما باید از نظم ترافیکی به نظم سیاسی و اجتماعی برسیم.
روحانی خطاب به دانش آموزان همیار پلیس اظهار داشت: کاری که شما انجام می دهید؛ دعوت پدران و مادران خود به نظم و قانون است که هم باعث حفظ جان شما، آن ها و هم کمک به بسیاری از مسایل همچون پلیس، بهداشت و درمان و آینده زندگی شما می شود.
وی با تاکید بر این نکته که باید در همه امور اجتماعی و سیاسی جامعه یار یکدیگر باشیم، ادامه داد: باید بتوانیم کنار هم قرار بگیریم و با ارتقای فرهنگ افتخار کنیم که قانونگرا هستیم و قانون گریز نیستیم.
رییس دولت یازدهم با بیان این که بی نظمی ترافیکی، هم وقت مردم را تلف و هم آلودگی محیط ز یستی ایجاد می کند،اضافه کرد: ما باید نظم را در خیابان ها به عنوان یک نظم نمونه که توصیه اسلام و قرآن است، سامان دهیم تا شاهد زندگی بانشاط و سلامت باشیم.
روحانی در پایان از همه دانش آموزان همیار پلیس و همچنین پلیس کشور به ویژه پلیس راهور قدردانی کرد و گفت: هنگامی که دست به دست دهیم می توانیم معضل ترافیک را به یک سامان مناسب در خیابان ها و رانندگی ها تبدیل کنیم، آنگاه اعصاب ها آرام تر، جان ها سالم تر و وقت ها کمتر تلف می شود و می توانیم به آینده زندگی خود بسیار امیدوار باشیم.