ندای گیلان: حمیدرضا سلیمانی بیان کرد: طرح صید ماهیان مولد استخوانی و غضروفی از اول فروردین امسال در دو کیلومتر از حریم رودخانه سفیدرود با بهره گیری از 20 صیاد ماهر و با تجربه بومی منطقه با نظارت اداره شیلات انجام شد. وی احیا و بازسازی ذخائر دریایی و رودخانه ای را از اهداف مهم اجرای […]

ندای گیلان: حمیدرضا سلیمانی بیان کرد: طرح صید ماهیان مولد استخوانی و غضروفی از اول فروردین امسال در دو کیلومتر از حریم رودخانه سفیدرود با بهره گیری از 20 صیاد ماهر و با تجربه بومی منطقه با نظارت اداره شیلات انجام شد.

وی احیا و بازسازی ذخائر دریایی و رودخانه ای را از اهداف مهم اجرای این طرح عنوان و خاطر نشان کرد: تمامی ماهیان مولد صید شده در رودخانه سفیدرود این شهرستان به منظور تکثیر و پرورش بچه ماهی به مراکز تکثیر وپرورش ماهیان استان فرستاده شده است.

سلیمانی بیان کرد: بچه ماهی های تکثیر شده در این مراکز در سطح رودخانه سفیدرود و سایر رودخانه های گیلان رها سازی خواهند شد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح تکثیر و پرورش ماهیان مولد اظهار کرد: اجرای این طرح در چند سال اخیر نقش بسیار مهمی در حفظ ذخائر رودخانه ای و دریایی داشته است.

وی بازسازی ذخائر دریایی و رودخانه ای را از سیاست های مهم دولت عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری در زمینه بازسازی و حفظ ذخائر رودخانه ای و دریایی از مسائل با اهمیتی است که دولت هم اکنون با جدیت آن را دنبال می کند.

سلیمانی حفظ ذخائر دریایی و رودخانه ای در رونق اقتصادی ساحل نشینان، پره های صیادی و صیادان بسیار با ارزش دانست و گفت: حفظ این ذخائر با سفره و درآمد صیادان و ساحل نشینان رابطه مستقیم دارد.

وی در ادامه با اشاره به صید 25 هزار قطعه از ماهیان مولد در رودخانه سفیدرود این شهرستان طی سال گذشته یادآور شد: تغییرات آب و هوایی و طبیعی رودخانه، برودت هوا از جمله مسائلی بوده که موجب شد تا امسال صید ماهیان مولد در این شهرستان کاهش داشته باشد.

سلیمانی با اشاره به گل آلود بودن رودخانه سفیدرود نیز گفت: مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته موجب شد تا امسال کاهش مهاجرت ماهیان مولد را در منطقه داشته باشیم.

وی از رودخانه سفیدرود به عنوان یکی از زیستگاه های مهم طبیعی ماهیان یاد کرد و اظهار داشت: با حفظ این زیستگاه با ارزش می توانیم گام های موثری در جهت حفظ ذخائر رودخانه ای و دریایی برداریم.

سلیمانی در ادامه با اشاره به اجرای طرح رها سازی بچه ماهی در این شهرستان پیش بینی کرد: امسال حدود 100 میلیون بچه ماهی در این شهرستان رها سازی شود.

وی در پایان با بیان اینکه شهرستان آستانه اشرفیه از وجود 36 کیلومتر نوار ساحلی در بخش بندرکیاشهر بهره مند است، افزود: هم اکنون 993 از صیادان نیز در 11 شرکت تعاونی پره صیادی فعال این شهرستان فعالیت دارند.

بخش بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان قرار دارد.