مدیرکل شیلات گیلان از صادرات بیش از ۵ تن خاویار تولیدی گیلان از مهر پارسال تاکنون خبرداد.

به گزارش  ندای گیلان از بندرانزلی، کوروش خلیلی گفت: تولیدکنندگان ماهیان خاویاری در گیلان از مهر پارسال تاکنون با صادرات بیش از ۵ تن خاویار به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا، روسیه، آذربایجان و ازبکستان، حدود ۵ میلیون دلار ارز وارد کشور کردند.

وی با بیان اینکه گیلان ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد، افزود: پیش بینی می‌شود، امسال از این مزارع بیش از ۶ تن خاویار به ارزش هر کیلوگرم ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان با توجه به درجه بندی آن، برداشت شود.

مدیرکل شیلات گیلان با اشاره به اینکه گوشت ماهی خاویاری ارزش غذایی بالایی دارد، گفت: در یک سال گذشته حدود ۲ تن گوشت ماهی خاویاری تولید گیلان هم، به ارزش حدود یک میلیون دلار صادر شده است و پیش بینی می‌شود امسال تولید گوشت ماهیان خاویاری در گیلان بیش از ۳۰ درصد معادل ۴۰۰ تن افزایش یابد.

کوروش خلیلی قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری را در بازار ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: شهرستان‌های تالش و رودسر بیشترین سهم را در پرورش ماهیان خاویاری در گیلان دارند.

وی گفت: ماهی خاویاری در شهرستان‌های صومعه سرا – آستارا – لنگرود – آستانه اشرفیه – انزلی – رضوانشهر – املش – لاهیجان – سیاهکل – رودسر – تالش – رشت – رودبار – شفت و فومن پرورش داده می‌شود.

به گفته مدیرکل شیلات گیلان، این استان با داشتن ۱۰۰ مزرعه به لحاظ تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری در کشور رتبه اول و با پرورش سالانه هزار و ۷۰۰ تن ماهی خاویاری رتبه دوم تولید این گونه از ماهیان را در ایران دارد.