معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از تخصیص بودجه ۱۰ میلیارد تومانی به سازمان بهزیستی کشور برای کاهش طلاق در کشور خبر داد.

به گزارش ندای گیلان، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفتگویی  درباره بسته مددکاری طلاق این سازمان بهزیستی گفت: برای آنکه بتوان مداخلاتی در بحث آسبب شناسی طلاق و مشکلات خانواده صورت داد، باید رویکردی تلفیقی را در پیش گرفت. موضوع خانواده موضوعی میان رشته‌ای است و چندین رشته تخصصی باید در کنار هم به حل این معضل کمک کنند.

وی افزود: رشته‌های روانشناسی، روانپزشکی و مشاوره بیشترین نقش را در این حوزه بازی می‌کنند. در مطالعات صورت گرفته توسط سازمان بهزیستی کشور، مددکاری اجتماعی به واسطه نوع کار خود قادر است به  فرزندان خانواده‌های در شرف طلاق و فرزندان در معرض تهدید آنها کمک کند.وی افزود: همچنین اگر فردی به دلیل اعتیاد همسر اقدام به طلاق کند. مددکار اجتماعی مراکز موجود ترک اعتیاد را شناسایی کرده و در دسترس مددجو قرار داده یا دسترسی مددجو را به آن تسهیل  می‌کند و فرد ارجاع داده شده را برای ترک اعتیاد حمایت،‌ راهنمایی و تشویق می‌کند.مسعودی فرید گفت: با رویکرد مدیریت موردی، طرح مددکاری طلاق را اجرا خواهیم کرد،  موارد را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود؛ خانواده مدنظر به چه حمایت‌هایی نیاز دارد و مداخلات مددکاری برای آنها باید از چه نوعی باشد؟

وی افزود: افرادی که برای مشاوره طلاق به سازمان مراجعه می‌کنند، سازمان بهزیستی  خدمات مشاوره روان شناختی، رواشناسی و خدمات مددکاری اجتماعی براساس ارزیابی‌های اولیه را برای آنها انجام می‌دهد.

مسعودی فرید خاطرنشان کرد: در ابتدا فرد به دادگستری مراجعه می‌کند، دادگستری او را به مراکز مشاوره دادگستری و سازمان بهزیستی ارجاع می‌دهد. مراکز بهزیستی ارزیابی اولیه از وضعیت خانواده را انجام داده تا مشکل را شناسایی و یک نقشه مداخله اصلی برای آن طراحی کند. بسته به مورد تصمیم‌گیری می‌شود که چه مداخلات روانشناختی باید صورت گیرد و این افراد به مراکز مربوطه برای ارائه خدمات مددکاری و مشاوره‌ای ارجاع داده می‌شوند.

مسعودی فرید تاکید کرد: خدمات مددکاری به علاوه انوع دیگر خدمات مشاوره‌ای و روان شناختی به افراد متقاضی ارائه می‌شود تا بتواند منجر به کاهش آمار طلاق افراد متقاضی شود. خدمات مددکاری اجتماعی سازمان بهزیستی جای مددکاری مشاوره‌ای یا روانشناختی را نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خدمات بهزیستی با خدمات مشاوره دادگستری همپوشانی خواهد داشت یا خیر گفت: چارچوب کاری ما مشخص و یک کار تیمی است که در آن نقش مددکار، روان شناس و مشاور روانشناختی کاملا مشخص شده است. هدف از  جلسات متعددی که با مشاوران و مددکاران گذاشته شد، جلوگیری از موازی کاری بود تا همکاری سازمان‌های مربوطه منجر به هم افزایی شود.

وی گفت: قوه قضاییه در ارجاع مورد به سازمان بهزیستی مختار است، ولی در حال رایزنی هستیم که بحث مشاوره را به سازمان بهزیستی بسپارند و این کار را در خراسان رضوی با راه اندازی سامانه الکترونیک مداخله در کاهش طلاق به صورت آزمایشی انجام داده‌ایم. با قوه قضاییه به این توافق دست یافتیم که  افرادی که برای طلاق به دادگاه‌ها مراجعه می‌کنند به مراکز بهزیستی و مراکز  مورد تایید سازمان دادگستری و سازمان بهزیستی مراجعه  کنند.

وی افزود: سیاست سازمان بهزیستی قدم در راه ارائه خدمات پیشگیرانه طلاق است و از خانواده‌ها تقاضا می‌کنیم به محض ایجاد مشکل به مراکز مشاوره‌ای مراجعه کنند و منتظر حادتر شدن موضوع نباشند. بدین صورت بار افراد مراجعه کننده به دادگاه‌ها کمتر شده و سازمان بهزیستی می‌تواند قبل از ایجاد بحران از آن جلوگیری کند.

مسعودی فرید گفت: سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌های پیشگام در عرصه تحکیم خانواده است. آموزش‌های پیش از ازدواج، در زمان ازدواج، آموزش‌های پیشگیری از طلاق در دستور کار این سازمان وجود دارد. در سطح ملی پیشگیری از طلاق برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما بخش استانی آن به سازمان بهزیستی کشور سپرده شده است. در برنامه ششم توسعه هم این مسئولیت به سازمان بهزیستی سپرده شده و سازمان بهزیستی مکلف است که برای کاهش طلاق برنامه‌های خود را تدوین و اجرا کند.

وی گفت: برای تحقق پیشگیری طلاق از ظرفیت ارائه خدمات مددکاری اجتماعی و کیلینیک‌های مددکاری اجتماعی سازمان استفاده می‌کنیم. 400 کیلینیک مددکاری در کشور داریم که در 180 کیلینیک مددکاری اجتماعی، مددکاران دوره آموزشی مدکاری اجتماعی در طلاق را که توسط گروه مددکاری اجتماعی سازمان بهزیستی تدوین شده گذرانده و از آنها آزمون گرفته شده و کارورزی نیز انجام داده‌اند.

معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: در بهمن ۹۵ سازمان بهزیستی ۵ میلیارد تومان بودجه از وزارت کشور دریافت کرده است که به دلیل تخصیص اعتبار  در بهمن همه عملیات‌ها و برنامه‌های اجرایی سازمان برای سال ۹۶ طراحی شده است. بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای بحث اقدامات پیشگیرانه و مربوط به طلاق به سازمان بهزیستی تعلق گرفته است. اقدامات سازمان به منظور تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از طلاق روند خوب داشته، ولی هنوز نیاز به تخصیص اعتبارات بیشتر برای این موضوع هستیم که انشاء الله تحقق پیدا کند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان سازمان محوری کار در حوزه طلاق را دارد در برنامه ششم عنوان شده است در حال تدوین برنامه های خود برای اجرایی کردن برنامه ‌ها هستیم تا با همکاری دستگاه های ذیربط بتوانیم مشکل را سازماندهی کنیم./ایلنا