رئیس سازمان چای کشور گفت: حدود ۵ الی ۶ هزار هکتار از باغات چای رها شده در گیلان احیاء می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،حبیب جهانساز  اظهار داشت: در استان گیلان ۲۶ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که از این ۲۶ هزار هکتار ۵ الی ۶ هزار هکتار رها شده است.

رئیس سازمان چای کشور گفت: یکی از اولویت‌های سازمان چای کشور احیای باغات رها شده بوده و در این راستا تسهیلاتی توسط سازمان به چایکاران ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان چای کشور تسهیلاتی را برای احیای باغات رها شده در نظر گرفته که شامل پرداخت ۲۵ میلیون تومان به ازای احیای هر هکتار باغ چای است.

جهانساز عنوان داشت:  بازپرداخت این تسهیلات ۴ ساله با سود ۴ درصد بوده و خوشبختانه برای پرداخت این تسهیلات به چایکاران هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سازمان چای کشور گفت: در جهت جلوگیری از فرسایش خاک و تسهیل در مکانیزاسیون باغات چای سازمان چای کشور طرحی را تحت عنوان اصلاح الگوی شیب در دستور کار قرار داده است.

جهانساز خاطرنشان کرد: افزایش ذخیره آبی و افزایش بهره‌بری از بارندگی‌های فصلی  در باغات چای و کاهش هزینه‌های کارگری از دیگر اهداف اجرای طرح مذکور است.

وی ابراز داشت: در راستای اجرای طرح اصلاح الگوی شیب که خلاف جهت شیب زمین است آموزش‌های عملی توسط کارشناسان سازمان چای کشور به چایکاران گیلانی ارائه می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: این آموزش‌ها شامل آموزش تغییر الگوی شیب زمین، آموزش نحوه صحیح تراس‌بندی در ردیف‌های باغات چای و موارد دیگر است.

وی گفت: با توجه به اینکه یکی از فاکتورهای افزایش تولید، ارزیابی خاک از لحاظ حاصلخیزی و وجود عناصر مورد نیاز است سازمان چای کشور طرح پهنه‌بندی خاک برای باغات چای را در دستور کار قرار داده است.

جهانساز افزود: طرح پهنه‌بندی خاک که برای تشخیص کود مورد نیاز برای یک زمین و میزان آن ارائه شده در تمام شهرستان‌های چای خیز گیلان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: این طرح اکنون در شهرستان‌های چای‌خیز اعم از رشت، فومن، شفت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، املش، رامسر و تنکابن در حال اجرا است.

وی گفت: چایکاران شهرهای مذکور می‌توانند  با مراجعه به اداره چای در شهرستان‌ها نقشه پهنه‌بندی مربوط به منطقه خود را مشاهده و توصیه‌های مربوط به کود مورد نیاز زمین خود را دریافت کنند.