مردم منطقه تالش هنوز به یاد دارند که سال ٨۴ کارخانه چوب و کاغذ ایران ( چوکا ) و صنایع چوب اسالم و شرکت جنگل شفارود با چه میزان اشتغال به دست اقتصاددانان دولت مهرورز تحویل داده شد و در سال ٩٢ با چه وضعیتى تحویل گرفته شد !

از صف نانوایی و پمپ بنزین تا چایخانه ها و تاکسى هاى شهر را تب احمدى نژادیسم فرا گرفته
و همگى چه موافق و چه مخالف منتظرند تا ببینند رییس جمهور محبوب دیروز و مغضوب امروز که دیگر حامیانی که وی را در سال هشتاد و چهار از ساختمان بهشت شهردارى تهران رهسپار پاستور کردند و وی را موهبت الهى در حق انقلاب و اسلام میخواندند را در حمایت از خود نمیبیند , خطاب به مردم شهرستان چه خواهد گفت … که ایا از دستاوردهای دولت مطبوع خود در شهرستان و در حق مردم منطقه خواهد گفت یا بار دیگر با سخنانی سران قوا و به خاصه افراد و نهاد هایی که به خاطر حمایت از وی نخبگان سیاسی کشور را به انزوا کشانده و سرکوب ساختند , را مورد شماتت و اتهامات قرار خواهد داد و اینگونه دسترنج زحمات شبانه روزیشان را جبران خواهد کرد !؟
بررسی قیاس عملکرد دولت مهروز در حوزه سیاسى که امروز مدعی انست که اگر بار دیگر به عرصه قدرت بازگردد با استفاده از تجارب گذشته رایحه خوشبوی بهار را در کشور خواهند گستراند ! تصویری جز سرکوب قومی و مذهبی در حوزه سیاسی شهرستان تالش تداعی نمیکند . تنش هاى قومی و مذهبی در دوره هشت ساله دولت مهرورز و اعمال فیلترینگ گسترده بر گردشآازاد و استفاده از نخبگان شهرستان در عرصه مدیریتى که موجبات یاس نا امیدی فراوانى را نسبت به حاکمیت در نظر مردم تالش به وجود اورد همگی گواه ان بوده سردمدار تفکر احمدی نژادیسم در تالش چیزی در دفاع از عملکرد خود در حوزه سیاسى نخواهد داشت مگر انکه باز با وعده هاى خود که تبحر خاصی در ان دارد روزنه ای برای محبوبیت خود را در دل مردم نگاه دارد
حال اینکه دولت تدبیر و امید, علی رغم کارشنکنی ها و نگرانی دلواپسان توانست با گذر از برخورد امنیتی , نگاه سیاسی را نسبت به شهرستان حاکم کرده و با بکارگیری نخبگان و استفاده از جوانان و بانوان شهرستان فارغ از معیارهایی چون قومیت و مذهب به بخش قابل توجهی از انباشت مطالبات سیاسی مردم منطقه در طی دوران ۴٠ ساله انقلاب پاسخ دهد و انگیزه تعلق و مسئولیت پذیری را در میان احاد مردم جهت عمران و ابادانی سرزمین خود ایجاد کند.
جدا از قیاس عملکرد دولت مهرورز در حوزه سیاسى که امروز خود مدیون سیاست هاى باز و گفتمان محور دولت تدبیر است که میتواند به چهار سوی کشور سفر کرده و با مردم و هواداران خود گفتگو کند در حالى که سید و میر و شیخمان در بند نگاه سلیقه ای نهاد هاى نظارتیست امید است تنها با اتکا به پرداخت یارانه در ازای میلیارد ها دلار اختلاس های دوران زمام داری خود از شکوفایی اقتصادی دولت مطبوعش سخن به میان نیاورد چرا که مردم شهرستان تالش سالهاست ترکه بی تدبیرى وى در حوزه اقتصادى را با کشاندن بزرگترین بنگاه هاى اقتصادى استان گیلان واقع در منطقه به ورته سقوط انهم در دورانى که کشور داراى درامد ارزى بی سابقه طول انقلاب بود را تجربه کردند.
مردم منطقه تالش هنوز به یاد دارند که سال ٨۴ کارخانه چوب و کاغذ ایران ( چوکا ) و صنایع چوب اسالم و شرکت جنگل شفارود با چه میزان اشتغال به دست اقتصاددانان دولت مهرورز تحویل داده شد و در سال ٩٢ با چه وضعیتى تحویل گرفته شد !
کارخانه چوکایى که بنابر گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس بر عملکرد سازمان تامین اجتماعى توسط یار شفیق رییس جمهور دولت مهرورز اقاى قاضى مرتضوى رییس سابق سازمان ابتدا با عدم تزریق سرمایه و حمایت از کارخانه با هدف ورشکستگى اولیه به عنوان رفع دین بابت دور زدن تحریم هاى نفتى و با شعار خصوصى سازى و به بهانه عدم سود هى کارخانه به بابک زنجانى با نازل ترین ارزش ریالى واگذار شد تا حتى پس از ابطال این انتقال مالکیت دیگر چوکا آن چوکا نشود.
موارد و مشکلات متعددى را میتوان از نتایج سو مدیریت و عمق فساد و اثرات سو سیاست های دولت مهرورز در شهرستان مثال زد که همچنان گریبان گیر مردم تالش میباشد.
در نگاه کلان مدیریتى همانطور که اشاره شد همین بس که به فساد برملا شده در کابینه و توسط یاران وى اشاره داشت که امروز موجبات شرمسارى بسیارى از عناصر عالى رتبه مملکتى و کشورى مورد تایید نظام و حکومت را به علت حمایت هاى بی چون و چرا از دولت مهروز را در ساحت مردم پدید اورده است .
حال باید دید تا ساعاتى دیگر اقاى احمدی نژاد از کدام افتخاراتش برای تالشی ها ​خواهد گفت ؟
از تبعیض قومی مذهبی حاکم در دولتش یا از فروش صنایع چوب و چوکا تالش به بابک زنجانى ؟

  • نویسنده : رامیز دانشور