وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از احداث پل حمل و نقل جاده‌ای مشترک ایران و آذربایجان با سرمایه‌گذاری این دو کشور خبر داد.

به گزارش نداي گيلان: محمود واعظی دقایقی پیش در نشست مشترک جمهوری آذربایجان و ایران در سالن فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: طبق توافق روز گذشته با اعضای جمهوری آذربایجان، جلسه کمیسیون اقتصادی مشترک در ماه دسامبر در تهران برگزار می‌شود.

وی در تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در این کشور تصریح کرد: در این جلسه درباره اتصال راه‌آهن ایران و جمهوری اذربایجان و در نظر گرفتن تسهیلاتی برای گمرک و حمل و نقل جاده‌ای کشور تصمیم‌گیری شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای اجرای ماموریت‌های مذکور چهار کمیته تشکیل شد و همکاران ما تا پاسی از شب روی موضوعات مورد نظر کار کردند و روحیه همکاری در کمیته‌های چهارگانه حاکم بود و به توافق‌های بسیار خوب رسیدند.

وی گفت: در این توافق‌ها قرار شد طرف جمهوری آذربایجان هشت کیلومتر راه‌آهن باقی‌مانده تا نقطه صفر مرزی را احداث کند و طرف ایرانی دو کیلومتر راه‌آهن تا ترمینال را بسازد.

واعظی درباره توافق بعدی دو کشور مذکور افزود: توافق شده پل راه‌آهن جمهوری آذربایجان‌ ـ‌ ایران با سرمایه‌گذاری 50 درصد طرف ایرانی و 50 درصد طرف جمهوری آذربایجان توسط کشور جمهوری آذربایجان ساخته شود.

وی اضافه کرد: همچنین توافق شده ترمینال راه‌آهن توسط طرف ایرانی آماده شود تا شرکت‌های ایرانی و جمهوری آذربایجان بتوانند مکان‌های مورد نیاز خود را در این ترمینال احداث کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و آذربایجان با اشاره به توافقات کمیته دوم در مذاکره شب گذشته هیئت ایرانی با جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در این کمیته توافق شد با توجه به اینکه پل موجود دو کشور قدمت 70 ساله دارد پل مناسبی برای حمل و نقل جاده‌ای در نقطه‌ای که مذاکره شده احداث شود.

وی افزود: پل مذکور با سرمایه‌گذاری 50 درصد طرف ایرانی و 50 درصد طرف جمهوری آذربایجان توسط کشور جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

واعظی به توافق‌های انجام شده در کمیته سوم اشاره کرد و گفت: در این کمیته درباره 24 ساعته شدن فعالیت گمرک‌های «بیله‌سوار» اردبیل و آستارا در زمان‌بندی مشخص توافق شد.

وی خاطرنشان کرد: در کمیته چهارم درباره سد «خدا آفرین» صحبت شد و قرار شد فرمولی پیدا کنیم که سند این سد برای استفاده از آب مشترک دو کشور جمهوری آذربایجان و ایران امضا شود.