به گزارش ندای گیلان،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که از سالن اجلاس سران به صورت زنده با مردم سخن می‌گفت٬ تصریح کرد: با سلام و درود به روان پاک انبیاء و اولیا و امام شهیدان و شهدای بزرگوار به ویژه شهدای هسته‌ای و سلام و تهیت به امام عصر(عج) ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت […]

به گزارش ندای گیلان،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که از سالن اجلاس سران به صورت زنده با مردم سخن می‌گفت٬ تصریح کرد: با سلام و درود به روان پاک انبیاء و اولیا و امام شهیدان و شهدای بزرگوار به ویژه شهدای هسته‌ای و سلام و تهیت به امام عصر(عج) ماه رمضان همواره ماه خیر و برکت و ماه تقرب مردم به خداوند بوده و در ماه رمضان امسال آنچه من شنیدم٬ بسیاری از مردم در دعاها و شب‌های قدر به گروه مذاکره‌کننده و برای دستیابی به یک توافق خوب دعا می‌کردند و الان به ملت بزرگوار ایران اعلام می‌کنم که دعاهای آنها مستجاب شده است.

رییس جمهور ادامه داد: امروز اعلام می‌کنم ما در یک مقطع مهم در کشور و شرایط حساس در منطقه حضور داریم. شرایطی که باید بگویم دوران دوازده سال گذشته همراه با توهماتی از سوی قدرت‌های بزرگ بود.

روحانی گفت: امروز صفحه جدیدی آغاز شده است. این صفحه جدید بر این مبنا آغاز می‌شود که راه حل معضلات در جهان مسیر کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تری نیز دارد.

وی گفت: موضوع مهم هسته‌ای ایران از یک طرف تبدل شده بود به موضوعی سیاسی و بین‌المللی و این موضوع در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و شورای امنیت با قطعنامه‌های متعدد تحریم روبرو شده بود و از طرفی به موضوع ایران‌هراسی در جامعه و جهان تبدیل شده بود. اینطور جا افتاده بود که ایران در پی ساخت سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای است.

روحانی گفت: از طرفی دیگر از نظر علم و فناوری و رشد و توسعه مسئله فناوری هسته‌ای برای کشور حائز اهمیت بود و از لحاظ اجتماعی به یک مسئله غرور و عزت ملی تبدیل شده بود. از لحاظ اقتصادی نیز با فشارهایی که تحریم‌کنندگان به وجود آورده بودند، شرایط سختی را ایجاد کردند. البته قبلاً هم تاکید کردم هیچگاه تحریم‌ها موفق نبود اما در زندگی مردم تاثیرگذار بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: من خوشحالم که امروز با مذاکرات بیست‌و سه ماهه جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی توانسته‌ایم به نقطه جدیدی دست پیدا کنیم. البته ماه رمضان همواره برای دولت یازدهم سرشار از خیر و برکت و سرنوشت بوده است.

روحانی افزود: 25 ماه رمضان سال 92 روز تنفیذ بود، 26 رمضان همان سال روز تحلیف و امروز در 27 ماه رمضان روز توافق نهایی با شش قدرت برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک می‌باشد. برای حل موضوع و معضل هسته‌ای باید در بخش‌های مختلف قدم‌های لازم را برداریم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: به لحاظ سیاسی و به لحاظ افکار عمومی می‌بایست تمهیدات لازم را آماده کنید تا بدانند مذاکره به مفهوم خواندن بیانیه‌ها نیست؛ مذاکره به معنای بده‌بستان است، مذاکره به این معناست که پولی داده می‌شود و خانه‌ای در ازای آن ستانده می‌شود.

روحانی یادآور شد: ما هیچ‌گاه به دنبال صدقه نبوده‌ایم و هدف ما همواره مذاکره بوده است و به دنبال این بودیم که بر اساس منافع ملی بده‌بستانی با شش قدرت جهانی داشته باشیم. ما همواره بر آن بوده‌ایم که این مذاکرات  برد-باخت نخواهد بود و همواره به دنبال مذاکرات برد-برد بوده‌ایم.

حسن روحانی افزود: مذاکره و توافقی پایدار و مستمر است که برای دو طرف حالت برد-برد داشته باشد و این موضوع را ما تشریح کردیم و مذاکره‌کنندگان ایران بر این مبنا 23 ماه قبل کار خود را آغاز کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای توفیق در مذاکرات نیاز به اجماع ملی داشتیم، گفت: در داخل کشور طبیعی است که سیاسیون و جناح‌ها فکر ثابت نداشته باشند، اما در مسائلی که به توسعه ملی و امنیت ملی ما مربوط می‌شود به اجماع می‌رسند و مسئله هسته‌ای به امنیت ملی ما مربوط می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک توانستیم به اجماع دست پیدا کنیم، گفت: راه مذاکره قبل از این دولت و 12 سال پیش طبق نظر رهبر انقلاب آغاز شد و ما از سال 82 با کشورهای دیگر مذاکرات خود را آغاز کردیم.

وی با اشاره به اینکه مردم ما در انتخابات سال 92 در زمینه مذاکرات هسته‌ای ابراز نظر کردند و به صراحت اعلام کردند دولتی می‌خواهند که هم برنامه هسته‌ای را ادامه دهد و هم با صلح، حرکت توسعه‌ای را توامان پیش ببرد و این مسیری بود که دولت یازدهم آغاز کرد.

روحانی با اشاره به اینکه ایران ملت ادب، منطق و استدلال است، یادآور شد: من از روز اول در مراسم تحلیف گفتم غرب در صورتی می‌تواند با ایران تعامل کند که مسیر تهدید و تحقیر را  کنار بگذارد و با زبان تکریم با مردم ایران سخن بگوید.

رییس جمهور ادامه داد: آنچه امروز به عنوان توافق دریک برنامه جامع بدست آمد ریشه آن برمی گردد به تعامل از طرف ایران و تکریم از 1+5 که اگر این دو نبود ما هیچ دستاوردی نداشتیم از طرف دیگر ما برای اینکه درمذاکرات موفق شویم باید می توانستیم در شرایط تحریم و رکود کشور اقتصاد را توسعه دهیم. آن زما که ما مذاکره را آغاز کردیم تورم بالای 40درصد و رشد اقتصادی منفی 8درصد بود اما با مدیریت و کنترل وضعیت اقتصادی هم تورم را مهار کردیم هم رشد اقتصادی را مثبت و این قدرت مند ترین پیام ما به کشورهای 1+5 بود.

روحانی خاطرنشان کرد: اما مهمتر از آن ایستادگی و تحمل و شجاعت مردم ایران بود که سبب شد امسال صوم ایستادگی با فتح و افطار ظفر میسر گردد. این ایستادگی مردم بود که طرف مقابل را پای میز مذاکره آورد ما از این مذاکرات 4 هدف را دنبال می کردیم.

رییس جمهور در تببین اهداف دولت در مذاکرات هسته‌ای گفت: هدف اول تمام فعالیت‌های هسته‌ای را در داخل کشور ادامه دهیم و این فعالیت‌ها را نیز توسعه دهیم. هدف دوم تحریم‌های ظالمانه را که بر علیه کشور اعمال شده بود لغو کنیم.

وی در تشریح هدف سوم گفت: هدف سوم کلیه قطعنامه‌هایی را که از دید ما غیر قانونی بود و در سازمان ملل تصویب شده بود رفع کنیم.

روحانی ادامه داد: هدف چهارم این بود که پرونده هسته‌ای ایران را از فصل هفتم منشور ملل متحد و اساساً از شورای امنیت خارج کنیم. در توافق امروز و براساس برنامه جامعه اقدام مشترک هر چهار هدف ما حاصل شده است. البته در این 23 ماه برای اینکه این خطوط قرمز رعایت شود  و ما بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم٬ تلاش فوق‌العاده‌ای از سوی دیپلمات‌ها، حقوقدان‌ها، اقتصادانان و دانشمندان هسته‌ای انجام گرفته است.

وی افزود: طرف مقابل در ابتدا به ما می‌گفت در دوران محدودیتی که امروز هشت سال تعیین شده٬ ایران تنها قادر خواهد بود 100 سانتریفیوژ داشته باشد و پس از بحث‌های فراوان به هزار سانتریفیوژ و در پایان آخرین حرفشان 4 هزار سانتریفیوژ بود. امروز بنا بر توافق نهایی شرایطی حاصل شده که ما 6 هزار سانتریفیوژ در اختیار خواهیم داشت که 5 هزار سانتریفیوژ در نطنز و یک هزار سانتریفیوژ دیگر نیز در فوردو قرار خواهد گرفت.

روحانی یادآور شد: آنها در ابتدا تاکید داشتند دوران محدودیت 20 + 25 سال باشد. در مرحله بعد گفتند این زمان به 20 + 10 سال تبدیل شده و در نهایت پذیرفتند دوران محدویت برای استفاده ایران از انرژی هسته‌ای 20 سال خواهد بود و دیگر کوتاه نخواهند آمد که این 20 سال ابتدا به 10 سال و بنا بر توافق نهایی امروز به 8 سال کاهش یافت.

وی این  ادعای کشورهای غربی را مضحک و غیرقابل قبول دانست چرا که ایران از تکنولوژی IR 1    برخوردار بود و از 2 IR استفاده می‌کرد و با اشاره به اینکه کشورهای غربی در ادامه استفاده ایران از 8 IR را به رسمیت شناختند٬ گفت: ایران نیز همین خواسته را داشت و فردای توافق تزریق گاز UF6 به 8 IR آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور درباره آب سنگین عراق نیز گفت: در ابتدا می‌خواستند راکتور آب سنگین نباشد٬ اما در توافق جدید قرار است این راکتور با همان ویژگی‌ها تکمیل شود.

روحانی با اشاره به خواسته های نامعقول غربی‌ها برای تخریب فردو گفت: در حالی که کشورهای غربی می‌خواستند این مرکز نباشد٬ یا نهایتا فقط مرکز تحقیقات ایزوتوپ باشد٬ اما در نهایت فردو با بیش از هزار سانترفیوژ به کار خود ادامه خواهد داد.

روحانی با اشاره به اینکه در تحریم قرار بود به صورت مرحله‌ای و در یک بازه زمانی تعلیق و سپس لغو شود اما در توافق فعلی همه تحریم‌ها در روز اجرای توافق لغو خواهد شد و این تحریم‌ها حتی تحریم‌های موشکی و تسحیلاتی نیز خواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: تمام تحریم‌ها مالی، بانکی و تحریم‌های مربوط به بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها و تمام تحریم‌های اقتصادی بعد از این توافق به طور کامل لغو خواهد شد٬ نه تعلیق.

وی افزود: علاوه بر این تحریم تسهیلاتی نیز کنار گذاشته می‌شود؛ البته 5 سال محدودیت در این زمینه وجود دارد و بعد از آن این تحریم‌ها لغو می‌شود. بررسی کالاهای دو منظوره نیز در کمیته‌ای انجام خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: نسبت به لغو قطعنامه‌های سازمان ملل قبلاً می‌گفتند چطور می‌‌خواهید که ما قطعنامه‌ای که اصلاً اجرا نکرده‌اید لغو کنیم. لااقل این قطعنامه را شش ماه اجرا کنید تا زمان لغو آن برسد. اما در روزهای آینده توافق در شورای امنیت به تصویب می‌رسد و تمام شش قطعنامه قبلی لغو خواهد شد.

رئیس دولت یازدهم گفت: همچنین در زمینه اینکه پرونده ایران کاملاً از شورای امنیت و برای همیشه خارج شود٬ می‌گفتند آژانس باید گزارش بدهد اول 20 سال و بعد 15 سال راه برای خروج پرونده ایران از شورای امنیت اعلام کردند اما امروز بدون در نظر گرفتن آژانس 10 سال بعد کاملاً پرونده ما در شورای امنیت نخواهد بود.

وی افزود: ممکن است بپرسند آیا توافق بر مبنای اعتماد به کشورهای 1+5 بنا شده است؟ اگر این چنین بود 23 ماه مذاکره و 18 شبانه روز در دور اخیر نیاز نبود. برای ما در بحث اعتماد اجرای این توافق آغاز یک امتحان است. اگر این توافق به درستی و خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای توافق می‌تواند ‌آرام‌آرام خشت‌های دیوار بی اعتمادی را بردارد.

رییس جمهور ادامه داد: روشن است امروز بر مبنای دقت کامل و نظارت بر توافق کارمان را پیش می‌‌بریم بدون آنکه از پیش بخواهیم از کشورهایی که سابقه بدی پیش از این داشته‌اند بخواهیم به آنها اعتماد کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: این توافق دوطرفه است ما یک بار این گونه توافق را محک زدیم و آن هم در ژنو بود امروز توافقی دو طرفه صورت گرفته است٬ اگر آنها بخواهند پایبند به این توافق باشند ما هم هستیم. ملت ایران همواره پای پیمان و توافق ایستاده است. به شرط آنکه طرف مقابل هم پای پیمان و توافق خود ایستاده باشد.

وی گفت: البته این توافق مراحلی دارد و این تنها مرحله اول بود٬ یعنی همه هفت کشور برطبق توافق و زمان پنجگانه آن اتفاق نظر کرده و به توافق متقابل رسیده‌اند.

روحانی افزود: مرحله بعد که در روزهای آینده اجرا خواهد شد٬ بر این اساس است که متن این توافق و همچنین متنی که برای شورای امنیت تهیه شده باید در این شورا ذیل ماده 25 و نه در فصل 7 و در مواردی نیز ذیل ماده 41 به ثبت و تصویب برسد.

رئیس جمهور افزود: پس از پایان مراحل در روزی که در حدود دو ماه آتی نامش روز توافق خواهد بود و اتحادیه اروپا و آمریکا در آن روز تحریم‌های خود را لغو خواهند کرد٬ زمانی است که اقدامات ایران آغاز می‌شود.

رییس کابینه تدبیر و امید در ادامه یادآور شد: این اقدامات همراه خواهد بود با لغو تدریجی تحریم‌ها که آنها نیز در زمانی در حدود دو ماه به طول خواهد انجامید که به آن روز ، روز اجرایی توافق می‌گوییم.

وی ادامه داد: گرچه ما هنوز مراحل بسیاری در پیش داریم٬ اما بی شک امروز مهمترین روز  در 12 سال گذشته است. امروز روزی است که کشورهای جهان فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند. امروز روزی است که کشورهای جهان در زمینه فناوری‌های هسته ای و مدرن به ایران کمک خواهند کرد. امروز روزی است که کشورهای جهان اعلام کرده‌اند تمام قطعنامه‌های ظالمانه علیه ایران لغو خواهد شد.

روحانی گفت: امروز یک پایان است و یک‌ آغاز. پایانی برای ظلم‌های غلط و نابجا و آغازی برای روندی جدید.

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز نه تنها مردم شیراز و اصفهان و تبریز و اهواز و کرمان و دیگر شهرهای ایران خوشحالند که زنجیره تحریم‌ها پاره شده٬ بلکه مردم غزه و لبنان و کرانه باختری هم خوشحالند که تلاش‌های رژیم غاصب صهیونیستی در این 23 ماه شکست خورده است.

روحانی تاکید کرد: امروز منطقه خوشحال است که بهانه واهی برای ستم به مظلومان پایان یافته است.

وی افزود: اگرچه کشورهای 1+5 اعلام می‌کنند ما ایران را از دستیابی به بمب بازداشتیم٬ اما همه می‌دانند ساخت بمب اتم با فتوای رهبر ایران ممنوع است و چه توافقی بشود یا نشود و چه توافق اجرا شود یا نشود٬ ایران به سمت بمب هسته‌ای نمی‌رود.

روحانی در ادامه از همه خواست تا از دستاوردها سخن بگوییم و از فضای جدیدی که در جهان ایجاد شده است و از همه کسانی که برای رسیدن به این روز مهم تلاش کرده‌اند٬ تشکر کرد و ملت ایران را به خاطر ایستادگی و مقاومت 12 ساله مقابل خواسته‌های نامعقول ستود.

روحانی از رهبر انقلاب که با  دستان پر توان کمک کرد و  در این مسیر با نظارت خود بار سنگینی را برعهده داشت٬ تشکر کرد و از مجلس و ریاست مجلس، قوه قضائیه و ریاست آن٬ و نیروهای مسلح که همواره پشتیبان ملت بودند و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراجع و حوزه‌های علمیه و جوانان و بانوان که لبخند آنها به دولت امید داده بود٬ قدردانی کرد.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: من از همین جا اعلام می کنم اگر کسی بخواهد نقد کند٬ نقد دلسوزانه آزاد است٬ اما اجازه نمی‌دهم کسی بخواهد به امید مردم برای آینده درخشان این کشور، امید مردم برای رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت در کشور ما و به اعتماد مردم صدمه بزند.

روحانی افزود: ملت بزرگ ایران؛ امروز روز پایان نیست روز آغاز است. آغاز برای حرکتی نو، آغاز برای نشاطی نو و آغاز برای امیدی نو برای آینده‌ای بهتر برای جوانانمان آغاز برای حرکتی سریع‌تر برای رشد و توسعه کشور عزیزمان ایران.

وی خاطرنشان کرد: ملت‌های بزرگ منطقه؛ کشورهای همسایه؛ مبادا فریب تبلیغات رژیم صهوینیستی و بدخواهان این ملت را بخورید و قدرت ایران همواره قدرت شما است. ما امنیت منطقه را امنیت خود می‌دانیم و ثبات کشورهای منطقه را ثبات خود می‌بینیم.

روحانی گفت: علم و فناوری و رشد و توسعه کشور ما به نفع  کشورهای همسایه و کشورهای منطقه خواهد بود ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: کشورهای منطقه؛ روابط ما و شما امروز آغاز نویی دارد صمیمت، نزدیکی، برادری و اتحاد بیشتر و توسعه روابط را خواهان هستیم.

روحانی در پایان گفت: ملت بزرگ ایران؛ به امید تلاش، نشاط، فعالیت و اعتماد شما،‌ در دولت مسیری را با کمک هم تا پایان و با موفقیت ادامه خواهیم داد.