چين تا کنون حرف روشنی در زمینه برجام و حمایت از ایران نزده است. کشوری که تبادلات تجاری زیادی با ایران دارد و ایران یکی از خریداران مهم محصولات اين كشور است

به گزارش ندای گیلان،پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز هشتم ماه مه خروج خود از توافق هسته‌ای را با ایران اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه تهران را باز می‌گرداند، اتحادیه اروپا در تلاش است تضمین دهد که ایران به اندازه کافی از منافع اقتصادی مورد انتظار از این توافق بهره می‌برد تا این کشور را متقاعد به ماندن در توافق و ادامه محدودیت‌های هسته‌ای‌اش کند.

رییس کمیسیون اروپا در همین راستا هفته گذشته یکسری اقدامات موسوم به مقررات مسدودکننده را اجرایی کرد که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود.

در همين خصوص وزیر امور خارجه لهستان با تکیه بر ادعاهای واشنگتن گفت:اتحادیه اروپا درباره رویکرد آمریکا در قبال توافق هسته‌ای باید همراهی بیشتری داشته باشد و نگرانی‌های واشنگتن را در نظر بگیرد.

او درادامه همچنین گفت: ورشو به عنوان یک متحد واشنگتن، هنوز تصمیم نگرفته است از این ممنوعیت حمایت کند یا خیر. ما باید فکر کنیم، هنوز زمان باقی مانده است. این بدان معنی نیست که ما خود را جزوی از جامعه اتحادیه اروپا در این گفت‌وگوها احساس نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم ببینیم باقی اعضای اتحادیه اروپا چه نظری دارند.

وي افزود: لهستان بر این باور است که ملاحظات اقتصادی در رایزنی‌های اتحادیه اروپا اولویت دارد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به دیدار بخش خصوصی صنعت نفت با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: در این دیدار مطرح شد که شرکت‌های کوچک صاحب دانش فنی درایران می‌مانند. او همچنين گفت: در این جلسه مشترک مطرح شد که شرکت‌های بزرگ غربی که منافعی در بازار آمریکا دارند، به خاطر منافع و بازار خود از ایران خارج می‌شوند اما شرکت‌های کوچک به ایران آمده و در اين كشور می‌مانند و ما به دنبال این هستیم تا شرکت‌های سازنده ایرانی با شرکت‌های کوچک تولید تجهیزات صنعت نفت که صاحب دانش در این زمینه هستند، هماهنگ شده و خلأ‌های تکنولوژی ساخت داخل با این رویکرپوشش داده شود.در خصوص تلاش اروپا براي حفظ برجام با احمد قريب،كارشناس مسائل هسته‌اي،گفت‌و‌گويي داشتيم كه در ادامه به آن مي‌پردازيم:

آیا اروپا مي تواند به توافقي براي زنده نگه‌داشتن برجام برسد؟مقرارت مسدود كردن تحريم ها، مي تواند راه حلي براي حفظ برجام باشد؟

باخروج آمريكا از برجام، اروپا بايد براي ماندن ايران در برجام مقرراتي را برآورد كند.اروپا هم سياست خود را دارد وگاهي نمي خواهد با ايران همراهي كند. البته مقرراتي كه باخروج آمريكا از برجام متضرر مي‌شويم، بايد برآورد و پاسخ داده شوند.در زمينه مسائل سياسي ايران،اروپا حامي ايران نيست.

شروط ٦ گانه ايران براي اروپا عملي است؟

شرط ايران در زمينه موشك ها ونفوذ منطقه‌اي چون در برجام به آن اشاره‌اي نشده است، اروپا نمي‌خواهد اين مورد را مطرح كند.شرط ديگر مبني برصدور قطعنامه عليه آمريكا است كه مي توان گفت اروپا نمي‌خواهد تبادلات چند صدميلياردي با آمريكا را به خاطر تبادلات چند ده ميلياردي با ايران ازدست بدهد. اروپا ترس دیگری دارد که برای ایران مهم است، اینکه نمی‌تواند به بانک ها دستور بدهد تا با ایران مراوده داشته باشند، این بانک ها با آمریکا ارتباطاتی دارند و نمی‌خواهند از سمت آمریکا صدمه ببینند.

همچنین شرکت های اروپایی که مشکل بزرگ ما شرکت‌هایی است که در ایران همکاری دارند، مانند total یا بانک های بزرگی که قاعدتا باید با ایران همکاری کنند اما می‌بینیم این همکاری را ندارند، چون صرفه اقتصادی ندارد که در ایران کار کنند.اگر ما هم مانند عربستان پول هنگفتي به شركت ها می دادیم، بله حاضر به همکاری می شدند اما ایران مانند عربستان نیست، نه پولدار هستیم و نه سیاست ایران بر این مبناست. من فکر نمی‌کنم اروپا برای شرط 6گانه ایران در زمینه هایی که با آمریکا روبه‌رو می‌شود، طرفدار ایران باشد و ما را همراهي كند.

حمايت روسيه و چين از برجام را چطور ارزيابي مي كنيد؟

ديديم كه اروپا خیلی بهتر از روسیه و چین همراه ایران است. کم و بیش روسیه وچین از برجام حمایت کردند ولی اینکه قول بدهند مانند اروپا ایران را حمایت کنند و نفت ایران را بخرند با توجه به خبرها ديديم كه این‌طور نیست.

چین و روسیه که ایران اعتماد زیادی به آن‌ها داشت، این طور پشت ایران را خالی می کنند. انتظار اینکه اروپا ( که از ابتدا می‌دانستیم تبادلات زیادی باآمریکا دارد) کنار ایران بماند، زیاد است. مشکلاتی که اکنون در این زمینه ها با اروپا داریم، با چین و روسیه هم خواهيم داشت.چين تا کنون حرف روشنی در زمینه برجام و حمایت از ایران نزده است. کشوری که تبادلات تجاری زیادی با ایران دارد و ایران یکی از خریداران مهم محصولات اين كشور است.يكي از چالش ها براي ايران، اروپاست و بايد منتظر ماند چگونه و تا چه حد از ايران حمايت مي كند.