بلینکن وزیر جدید امور خارجه آمریکا توانست از 100رأی اعضای سنا، 78رأی کسب کند. مخالفانش در سنا معتقدند که او در نخستین گام‌ها در وزارت خارجه، کمپین فشار حداکثری را که ترامپ علیه ایران راه‌انداخته، لغو می‌کند. آنها به همین دلیل به او رأی منفی دادند.

ندای گیلان-سمانه معظمی:آنتونی بلینکن، با گرفتن رأی اعتماد از سنای آمریکا، کار خود را در کابینه جو بایدن به‌عنوان هفتاد و یکمین وزیر خارجه این کشور آغاز کرد. این سیاستمدار ۵۸ساله که در دولت باراک اوباما به‌عنوان معاون وزیر خارجه و معاون مشاور امنیت ملی فعالیت می‌کرد، وعده داده که روابط آمریکا با جهان را بهبود می‌بخشد. با وجود این، او گفته که با خیلی از طرح‌های دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی مانند عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و فشار بر چین، موافق است.
بلینکن توانست از ۱۰۰رأی اعضای سنا، ۷۸رأی کسب کند. مخالفانش در سنا معتقدند که او در نخستین گام‌ها در وزارت خارجه، کمپین فشار حداکثری را که ترامپ علیه ایران راه‌انداخته، لغو می‌کند. آنها به همین دلیل به او رأی منفی دادند.
آنتونی بلینکن فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیاست. او حدود ۲۰سال است که از نزدیک با بایدن کار می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، گفته می‌شود در بین اعضای کابینه، او نزدیک‌ترین رابطه را با رئیس‌جمهور آمریکا دارد. این رابطه نزدیک، زمانی که بایدن رئیس کمیته روابط خارجی سنا بود و در جریان سفرهای خارجی زیادی که باهم داشتند، شکل گرفت. طی سال‌های گذشته، بلینکن نه‌تنها یک دوست صمیمی، بلکه فردی بوده که بایدن در مواجهه با بحران‌ها و در تمامی فعالیت‌های سیاسی‌اش، روی او حساب کرده است.
کریس کونز، عضو کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید: «تونی به‌عنوان عضو غیرقابل جایگزین حلقه نزدیکان بایدن، بخشی از مسیر تکامل او بوده است. این فرد همواره یک دوست، کارمند و مشاور کارآمد، توانا و وفادار برای بایدن بوده؛ چیزی که در واشنگتن کمتر پیدا می‌شود.»
انتظار می‌رود بلینکن در هر تصمیمی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌گیرد تأثیرگذار باشد؛ نه فقط به‌دلیل ارتباط نزدیک آنها بلکه به‌خاطر اینکه بایدن معتقد است سیاست خارجی ذاتا وابسته به سیاست داخلی است.
وقتی بلینکن همکاری خود را با بایدن در کمیته روابط خارجی سنا در سال۲۰۰۲ آغاز کرد، آمریکا در شرف حمله به عراق بود و همین به شکل‌گیری رابطه آنها سرعت بخشید. بلینکن به‌عنوان رئیس دفتر کمیته روابط خارجی سنا وقتی که بایدن به جنگ عراق رأی داد، در کنار او بود؛ رأیی که بعدها بایدن نسبت به آن ابراز پشیمانی کرد. بعد از این تجربه، بلینکن در هر طرحی که بایدن در مورد جنگ و صلح در سیاست خارجی آمریکا به سنا ارائه می‌کرد، نقش محوری داشت. حتی وقتی بایدن تنها صدای مخالف بود، بلینکن همچنان در کنار او می‌ایستاد. مثل ابتدای دوره ریاست‌جمهوری اوباما که بیشتر مقام‌های شورای امنیت ملی موافق افزایش تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان بودند، اما بایدن معتقد بود که باید تعداد سربازان کاهش پیدا کند.
به اعتقاد افراد نزدیک به بلینکن، رابطه عمیق او با جو بایدن کمک زیادی به کارآمدی او در دولت جدید می‌کند. لو لوکنز، دیپلمات اسبق آمریکایی معتقد است: «وقتی بلینکن به کشورهای مختلف سفر کند، همه مطمئنند حرفی که او می‌زند همان حرف بایدن است. این موضوع مهمی در وزارت خارجه است که همیشه شاهد آن نبوده‌ایم.»
به گزارش همشهری،بلینکن تنها نقش یک مشاور سیاست خارجی را برای بایدن بازی نکرده است. او در جنبه‌های مختلف زندگی سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا حضور چشمگیر داشته است. از سال۲۰۰۸ که بایدن به‌عنوان معاون اوباما در کارزار انتخاباتی او انتخاب شد، بلینکن با او در سفرهای انتخاباتی‌اش در سرتاسر آمریکا همراه شد.
یکی از افرادی که در کمپین انتخاباتی سال۲۰۰۸ در تیم بایدن بوده، می‌گوید: «تقریبا همه سخنرانی‌های انتخاباتی درباره مسائل داخلی بود نه سیاست خارجی، اما بایدن می‌خواست که بلینکن نه‌تنها به‌عنوان مشاور بلکه به‌عنوان دوست و محرم اسرارش، همیشه کنار او باشد. وقتی خیلی از ما در هواپیما خواب بودیم، معمولا چراغ بالای سر صندلی‌های ردیف جلو که بایدن و بلینکن روی آن نشسته بودند، روشن بود و آنها مشغول صحبت بودند.»
بلینکن و بایدن در روزهای سخت زندگی شخصی نیز همواره کنار هم بوده‌اند و گاهی تجربه‌های مشترکی داشته‌اند. سال۲۰۱۵ که پسر بایدن فوت کرد، بلینکن نیز ناپدری‌اش را از دست داد. این تجربه‌ها، این ۲سیاستمدار را به هم نزدیک‌تر کرده است.