۱۲ ماه از معرفی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل گذشته است، آمریکایی‌ها از همان ابتدا مخالفت کردند و هنوز صندلی نمایندگی ایران در این سازمان خالی است و دولت تاکنون نیز اقدام جدی در این زمینه انجام نداده است.

به گزارش پیک دانشجو به نقل از تسنیم، فروردین ماه امسال(93) بود که روحانی رئیس‌جمهور پس از پایان یافتن ماموریت محمدخزایی، حمید ابوطالبی که پیش از دوران ریاست‌جمهوری، وی را در مرکز تحقیقات استراتژیک در کنار خود داشت، به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل معرفی کرد.

اما پس از معرفی ابوطالبی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل، همانگونه که پیش‌‌بینی می‌شد و رسانه‌های آمریکایی بارها آن را مطرح کرده  بودند، مقام‌های آمریکایی با این گزینه مخالفت کردند، وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به ایران اطلاع داده است که از معرفی احتمالی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل عمیقا نگران است. آنها رسما گفتند که به دلیل ارتباط حمید ابوطالبی با حادثه سال 1979 میلادی که منجر به اشغال سفارت آمریکا در ایران(تسخیر لانه جاسوسی) شد، واشنگتن از صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری می‌کند.

پس از این مخالفت‌ها نیز، مجلس نمایندگان آمریکا طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا را به اتفاق آرا تصویب کردند و پس از چند روز این طرح به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رسید.

پس از این مخالفت‌ها و انعکاس ان از سوی رسانه‌های آمریکایی،‌ صندلی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت تبدیل شد، به نحوی که نوبخت سخنگوی دولت دهم مهرماه امسال در یکی از جلسات دولت در پاسخ به سوالی درخصوص سرانجام حضور و یا عدم حضور ابوطالبی در سازمان ملل به عنوان نماینده ایران گفت: نماینده ایران در سازمان ملل همچنان همان فرد معرفی شده یعنی آقای حمید ابوطالبی است و ما اقدامات قانونی خود را تا جایی که به نتیجه برسد و یا تا آنجایی که بدانیم تلاش‌های‌مان بی‌نتیجه خواهد ماند، ادامه خواهیم داد.

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در این‌باره گفته بود گزینه‌ای جز ابوطالبی برای سازمان ملل نداریم.

این موضع نوبخت و عراقچی نشان می‌داد که دولت بنای عقب‌نشینی در برابر این اقدام دولت آمریکا در عدم صدور ویزا به ابوطالبی را ندارد، اما نکته مهمتر آن است که حدود 10 ماه از معرفی ابوطالبی گذشته، اما دولت همچنان سیاست سکوت را در پیش گرفته و پاسخ روشنی به این پرسش که بالاخره “ایران در سازمان ملل نماینده دارد یا خیر؟” نداده است.

در هر صورت، با توجه به مطرح شدن نمایندگی حمید ابوطالبی در سازمان ملل متحد از اول فروردین 1393، تاکنون دقیقا 333 روز از این ماجرا می‌گذرد اما تعاملات دولت روحانی با دولت آمریکا هنوز نتوانسته قفل این ماجرا را بشکند و همچنان دولت روحانی از صدور ویزا برای ابوطالبی به جد خودداری می‌کند.