معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به بارش نزولات آسمانی و لزوم توجه به انجام شخم زمستانه، گفت: ۶۵ درصد اراضی کشاورزی گیلان شرایط انجام شخم را دارند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سید علی موسوی با اشاره به بارش نزولات آسمانی و لزوم بهره گیری کشاورزی از این نزولات برای انجام شخم زمستانه اراضی کشاورزی، اظهار کرد: ۶۵ درصد از شالیزارهای گیلان قابلیت شخم زمستانه را دارند.

وی به آغاز شخم زمستانه در شالیزارهای استان گیلان اشاره کرد و افزود: اجرای شخم زمستانه نخستین اقدام در راستای اماده سازی اراضی برای کشت محصولات کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به مزایای اجرای شخم زمین در زمستان، ادامه داد: دفع آفات، نابودی کرم ساقه خوار برنج، امکان بکارگیری کودهای فسفاته و پتاسه و کاهش هزینه‌های کشاورز از مهم‌ترین مزایایی انجام شخم زمستانه در اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه اگر کشاورزان با انجام شخم زمستانه پاک‌تراشی حاشیه مزارع را انجام دهند در کاهش جمعیت زمستان‌گذران آفت و کرم‌ها بسیار تأثیرگذار است، اضافه کرد: انجام شخم زمستانه بیشتر در اراضی دارای آب سطحی توصیه می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه مزرعه باید شرایطی داشته باشد که پس از انجام شخم زمستانه آب را درون خود نگه دارد، ادامه داد: مزارعی که به شدت و سریع خشک می‌شوند برای انجام شخم زمستانه مناسب نیستند و انجام این کار توصیه نمی‌شود.