مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشستی با رییس دانشگاه گیلان گفت : از احداث مجموعه دانشگاهی دانشگاه گیلان در منطقه با توجه به جایگاه بالای این دانشگاه در سطح کشور و سابقه همکاریهای مشترک در عرصه علمی و پژوهشی حمایت می کنیم.

به گزارش ندای گیلان:  به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی ، رضا مسرور اظهار کرد : سازمان های مناطق آزاد با توجه به وظایف قانونی و اختیارات محوله در حوزه های مختلف اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی و هم چنین علمی و پژوهشی در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد : از همکاری مشترک در خصوص انجام طرح های پژوهشی و پایان نامه های تخصصی با موضوع توسعه مراودات تجاری و شناسایی بازار کشورهای حوزه خزر و هم چنین فعالسازی کریدور چین ، اکتائو ، انزلی و سایر مباحث کاربردی در راستای توسعه منطقه استقبال می کنیم.
وی نقش حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاهها را در فعالسازی واحد های راکد مهم ارزیابی کرد و افزود : آسیب شناسی دلایل تعطیلی واحد های صنعتی بسیار مهم است چرا که عدم راه اندازی این واحدهای تولیدی در سطح کشور موجب اتلاف سرمایه می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزادانزلی با بیان جایگاه شرکت های دانش بنیان در طرح های توسعه ای منطقه افزود : در حال حاضر شرکت های دانش بنیان به منظور تجاری سازی ایده ها با سرمایه گذاران در محدوده تجاری منطقه مستقر شده اند و در تلاشیم از طریق مدل طراحی شده ارتباط مناسبی بین صاحبان ایده و سرمایه گذاران برقرار کنیم.
*منطقه آزاد انزلی مزیتی توسعه ای برای گیلان
رییس دانشگاه گیلان نیز در این نشست گفت : منطقه آزاد انزلی با توجه به ظرفیت های مناسب خود می تواند به مرکز فن آوریهای نوین و تولید دانش فنی در منطقه تبدیل شود.
دکتر رضی در این دیدار توضیحاتی در خصوص تاریخچه ، جایگاه و ظرفیت های علمی دانشگاه گیلان به عنوان بزرگترین دانشگاه شمال کشور ارائه کرد.
وی افزود : با تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر منطقه آزاد انزلی به شدت در حال رشد و توسعه است و معتقدیم تعامل گسترده تر و موثرتر سازمان منطقه آزاد انزلی و دانشگاه گیلان به عنوان دو مجموعه تاثیرگذار در توسعه بین المللی شمال کشور در فضای پسا تحریم استان گیلان بسیار مفید است.
وی با اعلام آمادگی در خصوص همکاری با منطقه آزاد انزلی به منظور توسعه همه جانبه استان ادامه داد : توسعه دیپلماسی علمی و تقویت روابط بین الملل از سیاست های وزارت علوم در دولت تدبیر و امید است.
رییس دانشگاه گیلان ، منطقه آزاد انزلی را از مزیت های توسعه ای گیلان دانست و افزود : برای هرگونه همکاری در خصوص ایجاد رشته های مورد نیاز دانشگاهی و موضوع پایان نامه ها در راستای رفع نیازهای آموزشی و تخصصی و برنامه های توسعه ای منطقه آزاد انزلی اعلام آمادگی می نماییم.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است ؛ کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
واردات رسمی خودروی خارجی از منطقه ازاد انزلی از سال 1391 آغاز شد.
معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی ، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه ، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات ، فعالیت بورس کالای منطقه ، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راههای مناسب ، به بازارهای مصرف کشورهای CIS ، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است