در ۸ سال گذشته در همین منطقه منا ۲ حادثه دیگر رخ داده که هر کدام دهها کشته برجا گذاشته است و البته سعودی ها هیچ اقدامی برای حل و فصل این معضل نکرده اند

محمد مهدی رحیمی: خبر بهت آور و عجیب بود؛ کشته شدن بیش از ۱۰۰ حاجی و صدها مجروح در منا. این اولین پیام از اتفاقی بود که امروز، در روز عید اضحی، رخ داد. حادثه ای که خیلی زود ابعاد تاسف بار تری به خود گفت؛ بیش از ۴۰۰ کشته و ۱۵۰۰ مجروح.

حدود دوهفته پیش بود که سقوط جرثقیل در مسجد الحرام هم منجر به کشته و مجروح شدن صدها زائر شد که  ۱۱ نفر از جانباختگان از هموطنان ایرانی بودند. ریزش کوه، افتادن پنکه و چند مورد آتش سوزی در هتل حجاج در مکه، حوادث دیگری بود که حج امسال را به معنای واقعی کلمه حج خونین کرد.

اگر اینگونه حوادث را اتفاقی و به دور از تعمد هم ارزیابی کنیم، که البته برخی کارشناسان اعتقاد به برنامه ریزی شده بودن اتفاقی مانند سقوط جرثقیل دارند، قطعا نمی توان از سهم دولت عربستان و دربار عریض و طویل آن در قصور و بی تدبیری در رخ دادن اینچنین حوادثی چشم پوشی کرد.

2

متاسفانه هر سال در ایام حج شاهد حوادث ناگواری از این دست بوده ایم؛ اگرچه امسال به حد اعلی خود رسیده و بی تدبیری خادم الحرمین رکورد بی سابقه ای ثبت کرد. اما این تنها یک گوشه از واقعیت صحنه است.

همان زمان که حجاج در اثر سوء مدیریت سعودی ها، در ازدحام منا جان به جان آفرین تسلیم کردند، در همسایگی عربستان، ۳۰ نمازگزار عید قربان یمنی، بر اثر حمله انتحاری به مسجدی در صنعا، شربت شهادت نوشیدند، تا پرونده جنایت آل سعود در حق مسلمانان کامل شود.

جالب آنکه اگرچه یمنی ها به دلیل نگاه خصمانه حکومت عربستان امسال از حضور در حج محروم شدند و نام هیچ یمنی در لیست کشته شدگان حادثه مکه و منا نیست، اما یمنی ها مدت هاست از الطاف کریمانه خادم الحرمین الشریفین بهره مندند و بمب های چند ده هزار دلاری بر سر خانه ها، مدارس و مساجدشان فرود می آید.ر شش ماه گذشته بیش از ۵۰۰۰ یمنی نام شان در فهرست تلفات زیاده خواهی سعودی ها ثبت شده است.

اقدام عربستان در ممانعت از حج گذاری یمنی ها، که امری واجب بر هر مسلمان مستطیع است، البته مسبوق به سابقه بوده و سوری ها نیز چند سالی است که به جرم حمایت از دولت قانونی بشار اسد و عدم همراهی با جانیان داعش و النصره و …، در لیست سیاه ورود به عربستان قرار گرفته و از توفیق حج محروم شده اند.

از قضا اگرچه در موسم حج اخیر هیچ سوری هم قربانی بی کفایتی آل سعود در نشده است، اما هر روز مردم مظلوم سوریه در آتش جنگی می سوزند که هیزم آن با دلارهای شیوخ سعودی و قطر فراهم شده است.

گویا پادشاه فرتوت و تازه به تخت نشسته عربستان سعودی که اصرار دارد همه جا خود را خادم الحرمین الشریفین بنامد، وظیفه ای جز ریختن خون مسلمانان ندارد؛ چه ضیوف الرحمن باشند، چه نمازگزاران عیدالاضحی.

بی راهه نیست اگر گفته شد که حج و امکان مقدس مکه و مدینه به اسارت آل سعود درآمده است و آنها از این فریضه الهی در مسیر اهداف شوم و غیر اسلامی خود بهره می گیرند. ممانعت از ورود زوار برخی کشورها، تنها به دلیل اینکه حکومت هایشان حاضر به تن دادن به زیاده خواهی های وهابی های افراطی نیستند، هیچ توجیه منطقی و شرعی ندارد.

1239702_579

از سوی دیگر بی کفایتی عربستان در مدیریت مناسک حج و در نتیجه آن حوادثی که به مناسبت های مختلف اما مداوم همه سال رخ می دهد، مسئله ای است که جای بررسی جدی و منجر به تصمیم عملی را دارد. به عنوان نمونه در ۸ سال گذشته در همین منطقه منا ۲ حادثه دیگر رخ داده که هر کدام دهها کشته برجا گذاشته است و البته سعودی ها هیچ اقدامی برای حل و فصل این معضل نکرده اند.

به نظر می رسد اتفاقاتی که در کل منطقه غرب آسیا از مصر و یمن گرفته تا شام و عراق و اخیرا در سرزمین حجاز رخ می دهد برای همگان اثبات کرده است که آل سعود هیچ گونه تعهدی نسبت به جان و مال و ناموس مسلمانان ندارد و سازمان های جهانی و البته در راس آن سازمان کنفرانس اسلامی باید با ورود جدی، حداقل در موضوع حج، تکلیف مسئولان فاسد و بی عرضه عربستان را مشخص نموده و به تعبیری مکه و مدینه را نجات دهند. بی راه نیست که گفته شود مناسک حج اکنون گروگانی در دست سعودی هاست تا با تمسک به آن و تکیه بر ثروت هنگفت ناشی از آن، خواسته های توسعه طلبانه شان را دنبال کنند.

تشکیل هیئت حقیقت یاب با حضور نمایندگان کشورها و نهادهای اسلامی حداقل خواسته برای پیگیری اتفاقات حج امسال است.مهر