اکنون قطب نمای سیاسی بازیگران سوریه کاملا به سمت راهکارهای سیاسی تغییر کرده است

سرویس خاورمیانه ی ندای گیلان:یک کارشناس مسائل منطقه ای حصول توافق هسته ای و دستیابی آمریکا به یکی از اهداف تعیین شده خود در سیاست خارجی را زمینه ساز ورود این کشور به تحقق سایر اهداف از جمله حل بحران های منطقه ای به ویژه سوریه شده است به همین دلیل شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران سوریه هستیم، رایزنی هایی که روس ها آن را «معجزه» خوانده بودند.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه ای، با بیان این مطلب درباره دلایل افزایش تحرکات دیپلماتیک در صحنه تحولات سوریه گفت: طی روزهای اخیر یکباره دیگر تحولات سوریه در کانون توجه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است و تحرکات به منظور دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش این تحرکات، دستاوردهای ارتش سوریه در تحولات میدانی و امنیتی است گفت: پیشروی های ارتش سوریه در شهر حسکه و منطقه «مرج الزهور» در استان ادلب که منجر به عقب راندن گروه های تکفیری – تروریستی، داعش و همچنین جبهه النصره شده است یک بار دیگر کفه ترازو در تحولات میدانی را به نفع ارتش سوریه سنگین تر کرد.

هانی زاده افزود: پیشروی های ارتش و همچنین سنگین شدن کفه ترازو در تحولات میدانی به نفع دولت بشار اسد، یکبار دیگر جایگاه حاکمیت کنونی در این کشور را تثبیت کرد حکومت فعلی را به تنها آلترناتیو مطمئن در سوریه تبدیل کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه ای ادامه داد: بر همین اساس بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای سوریه به این نتیجه رسیده اند که طولانی شدن بحران سوریه نه تنها کمکی به این کشور نمی کند، بلکه تداوم این وضعیت بحران سوریه را به یک بحران بین المللی تبدیل کند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه داعش و جبهه النصر به عنوان دو گروه تروریستی ساخته و پرداخته قطر،عربستان، ترکیه، آمریکا و… به طور کامل از کنترل خارج شده اند اکنون دست به اعمال و اقداماتی می زنند که در ماموریت های این گروه ها تعریف نشده بود.

هانی زاده گفت: لذا بازیگرعمده و اصلی فرامنطقه ای تحولات سوریه، یعنی ایالات متحده آمریکا و شخص باراک اوباما به این نتیجه رسیده است که باید راهکاری سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه جستجو شود و راه حل های سابق از جمله آتش افروزی های گذشته دیگر نمی تواند تداوم پیدا کند.

وی با بیان اینکه این نتیجه گیری تازه زمینه برای روی میز آمدن فرمول پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران و روسیه را فراهم کرده است گفت: به نظر می رسد که اکنون قطب نمای سیاسی بازیگران سوریه کاملا به سمت راهکارهای سیاسی تغییر کرده است. در همین راستا، هفته گذشته ابتدا دو نشست سه جانبه درباره سوریه برگزار شد. نشست اول میان وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان برگزار شد و نشست دوم، میان وزرای خارجه ایران و سوریه و معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در تهران.

این کارشناس مسائل منطقه ای افزود: همچنین هفته گذشته ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه برای اولین بار پس از چهار سال و آغاز بحران، به یک کشور عربی سفر کرد و پنجشنبه وارد «مسقط» پایتخت عمان شد؛ جایی که گفته می‌شود احتمال دارد میزان نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، عربستان سعودی و سوریه به وساطت سلطان قابوس پادشاه عمان باشد. قبل از آن نیز «علی مملوک» مرد امنیتی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه،‌ با وساطت مسکو، با مقامات سعودی در جده دیدار کرد.

وی ادامه داد: رایزنی‌های سیاسی در صحنه تحولات سوریه در حالی شتاب گرفته است که روسیه آن را «معجزه» خوانده است. چرا که این اعتقاد وجود دارد که با جدیت و اراده ای که به وجود آمده است می توان بحران سوریه را بر پایه راه حل های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و روسیه حل و فصل کرد.

هانی زاده درباره دلایل همراهی سعودی ها با رایزنی های تازه گفت: تداوم شکست سیاست های منطقه ای عربستان سعودی، به ویژه در یمن، انزوای بیش از پیش این کشور در عرصه منطقه ای را به دنبال داشته است. همچنین نقش تخریبی سعودی ها در بحران های منطقه ای سبب شده است که فشار آمریکا بر عربستان افزایش یابد تا سیاست های خود منطقه را تغییر دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه سیاست خارجی عربستان سعودی تابعی از سیاست های آمریکا است برپایه تصمیم آمریکایی ها برای تغییر در مواضع و پیروی از رویکردهای سیاسی و دیپلماتیک در حل بحران سوریه، به نظر می رسد که سعودی ها هم به این نتیجه رسیده اند که سیاست خود را هماهنگ با سیاست های آمریکا در سوریه تغییر دهند.

این کارشناس مسائل منطقه ای در ادامه درباره تاثیر توافق هسته ای بر افزایش رایزنی ها حول محور تحولات سوریه گفت: هدف باراک اوباما در سال پایانی حضور در کاخ سفید دستیابی به اهداف تعیین شده در سیاست خارجی است. پس از پرونده کوبا و مذاکرات هسته ای ایران، اوباما تصمیم دارد سایر اهداف خود به ویژه در خصوص حل و فصل بحران های منطقه ای را نیز تحقق بخشد.

هاین زاده در خاتمه گفت: در همین راستا چندی پیش دیداری پنهانی میان یک هیات آمریکا با نمایندگان دولت بشار اسد در دمشق انجام گرفت که نشان می دهد که آمریکایی ها در دستیابی به اهداف منطقه ای خود پس از توافق هسته ای مصمم هستند. تمام این تحولات هم نشان می دهد که باراک اوباما تلاش دارد که پیش از پایان سال 2015 تحولات سوریه را به سرانجامی برساند که افزایش رایزنی ها و همگرایی های بیشتر احتمال اتفاقات مثبت در سوریه تا پایان سال بسیار زیاد است./فرارو