فاز اجرایی توریسم سلامت در گیلان با هدف جذب و خدمت رسانی به بیماران خارجی آغاز شد.

به گزارش ندای گیلانفدر جلسه ای که پیرامون  مسایل و مشکلات گردشگری سلامت، تاسیس شرکت های مربوطه و دعوت از سرمایه گذاران،  در دفتر معاونت درمان دانشگاه برگزار شد، دکتر اسماعیل نورصالحی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه یکی از منابع مهم در آمد دانشگاه و استان، صنعت گردشگری و جذب بیماران خارجی است، گفت: بحث اشتغالزایی و درآمدزایی از مزایای توریسم سلامت است.

وی افزود: یکی از اهدافی که می تواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است. در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامتی صورت می گیرد .

معاون درمان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری سلامت جایگاه ویژه ای در کشورهای جهان دارد، اظهار داشت: ارزان بودن قیمت تمام شده درمان برای گردشگران و  کیفیت بالای تجهیزات پزشکی  و وجود پزشکان حاذق در این استان، می تواند در  جذب بیماران خارجی به سمت مراکز درمانی گیلان موثر باشد.

دکتر نور صالحی یاد آور شد: در حال حاضر در استان گیلان بیمارستان های پورسینا و  ولایت  در بخش دولتی و  بیمارستان های قائم، آریا و پارس در بخش خصوصی از جمله بیمارستان هایی هستند که توانایی پذیرش مسافران خارجی را دارند. در این راستا تاسیس و بهره برداری از شرکت های تسهیل گر ارایه خدمات تشخیصی درمانی به گزدشگران سلامت  در جذب بیماران خارجی و ارایه خدمات  درمانی مطلوب و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی واسطه های فاقد صلاحیت اثر گذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دفاتر گردشگری می توانند طبق آیین نامه ای که از سوی وزارت بهداشت تدوین شده است، نسبت به دریافت مجوز های لازم برای تاسیس شرکت تسهیل گر  اقدام کنند. دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز جهت حمایت از شرکت های تسهیلگر از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

در ادامه دکتر روشن طلب – مشاور کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گردشگری سلامت، با اشاره به موقعیت ویژه جغرافیایی گیلان و هم مرز بودن با کشورهای همسایه شمالی گفت: از آنجا که در زنجیره تامین خدمات گردشگری سلامت، شرکت های تسهیل گر ارائه خدمات تشخیصی درمانی به گردشگران سلامت در پذیرش بیماران و معرفی مراکز درمانی مورد تایید (دارای گواهینامه (IPD  نقش مهم و کلیدی دارند و این وظایف تاکنون کمتر مورد توجه بوده است و یا توسط افراد فاقد صلاحیت ارائه می شدند و به منظور سامان دهی آنان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تهیه آیین نامه تاسیس و بهره برداری شرکت های تسهیل گر ارائه خدمات تشخیصی درمانی به گردشگران سلامت، علاوه بر ابعاد گردشگری حوزه گردشگری، وجوه حرفه ای و تخصصی خدمات گردشگری سلامت را نیز مورد توجه قرار داد.

وی تکمیل مراحل خدمت رسانی به بیمار بر مبنای الگوی متعارف بین المللی ، ایجاد بستر مناسب برای رقابت سالم بین شرکت های تسهیل گر، ایجاد انگیزه و ترغیب سرمایه گذاران، استفاده از توان کارشناسی و قابلیت های بخش خصوصی و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی فعالان فاقد صلاحیت در صنعت گردشگری سلامت را از جمله اهداف مهم این طرح عنوان کرد.

مشاور کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گردشگری سلامت، نقش رسانه ها را در معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های حوزه گردشگری سلامت استان موثر دانست و خواستار اطلاع رسانی مناسب در این زمینه شد.

در ادامه آیین نامه تاسیس شرکت های تسهیل گر ارایه خدمات تشخیصی درمانی گردشگران سلامت برای حاضرین  تشریح شد.

در پایان، حاضرین در جلسه به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.