عبدالصمد صفرنژاد گفت: در راستای سیاست دولت بحث آزادسازی حریم 60 متر دریا به جد در دستور کار مسوولان امر قرار دارد.

ندای گیلان:عبدالصمد صفرنژاد گفت: در راستای سیاست دولت بحث آزادسازی حریم 60 متر دریا به جد در دستور کار مسوولان امر قرار دارد.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و جلوگیری از زمین خواری افزود: متاسفانه با کوتاهی ها و مماشاتی که در گذشته انجام گرفت فرصت طلبان در بهره گیری از سواحل حدود را رعایت نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: برای متعدیان به ساحل فرصت زمانی از سوی شهرداری تعیین شده و باید سازه های خود را جمع آوری کرده و ساحل را آزاد نمایند.

صفرنژاد گفت: دستگاه قضایی حمایت خیلی خوبی از این امر دارد و برای برخورد با متخلفان متفق هستیم .

فرماندار انزلی تصریح کرد: لازم است تا با همراهی دستگاه های ذیربط در حفظ منابع طبیعی و برقراری نظم و آرامش به منظور استفاده همگان از این نعمت الهی بکوشیم.

بر اساس آیین‎نامه اجرایی آزادسازی حریم ساحلی دریای خزر مصوب سال 88، آن دسته از دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی که در حریم 60 متری ساحل این دریا دارای مستحدثات بودند موظف شدند پس از تعیین و اعلام حریم 60 متری ساحل دریای خزر و وفق آیین‎نامه‎های مربوط ، با هماهنگی وزارت کشور در اجرای تبصره ماده 63 قانون برنامه چهارم توسعه اقدام به عقب‎نشینی کامل از این حریم کرده و وزارت کشور نیز موظف شد در چارچوب این تصویب‎نامه زمینه آزادسازی این سواحل را از تصرفات دولتی و نهادهای عمومی با رعایت قوانین و مقررات مربوط فراهم کند .

همچنین مقرر شد در هر شهرستان ساحلی کارگروه اجرایی ستاد آزادسازی حریم ساحلی به ریاست فرماندار و عضویت ادارات مرتبط تشکیل شود .

وظیفه این کارگروه شناسایی حالت های مختلف تصرف حریم 60 متر ساحلی، برآورد کلی هزینه‎ها در جهت تأمین اعتبار اجرای آزادسازی حریم ساحلی خزر ، تدوین چارچوب نحوه توافق با مالکان اراضی ، اولویت‎گذاری برای اراضی دارای قابلیت آزادسازی و شناسایی آن در بخش های مالکیت دولتی ، خصوصی ، نظامی و سایر نهادها ، فرهنگسازی و اطلاع‎رسانی عمومی برای ایجاد بسترهای لازم و تصمیم‎گیری در خصوص رفع تصرف از متصرفان یا ساخت و سازهای غیرقانونی و چگونگی توافق و تعامل با مالکان ذیحق اراضی در حریم 60 متری ساحلی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه بود .

همچنین دادگسـتری اسـتان های ساحلی موظف شدند بـرای تسریع در رفع تصرف اراضی واقع در حـریم ساحلی شعبه ویژه‎ای را به همین منـظور در هر شهرستان ایجاد کنند.

شهرستان انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر دارای 47 کیلومتر ساحل است که حدود 28 کیلومتر آزاد و قابل بهره برداری برای عموم است.

ایرنا