هرچند اصولگرایان با تشکل جمنا به دنبال اجماع بودند، اما گذشت زمان ثابت کرد که شکاف در بین آنها به اندازه‌ای است که هیچ مکانیزمی نمی‌توانند در بین آنها وحدت ایجاد کند

سرویس سیاسی ندای گیلان-احسان اسقایی: با اعلام نتیجه تایید صلاحیت‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری، دو جناح سیاسی ایران درحال تدارک زمینه‌های صف آرایی در مقابل یکدیگر هستند. دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر به طور همزمان در واپسین روزهای اردیبهشت‌ماه برگزارخواهد شد که انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به تاثیرگذاری بیشتر نسبت به انتخابات شورای شهر از اولویت بیشتری برای مردم برخوردار شده است، زیرا روحانی در طول سه‌ونیم سال گذشته به خوبی توانسته مقابل دلواپسان سیاسی، اقتصادی وفرهنگی ایستادگی کند و همین ایستادگی به معنی تن دادن او به ایجاد زمینه‌های اصلاحات در عرصه‌های گوناگون است. واقعیت این است که نوع مقاومت روحانی در مقابل زیاده‌خواهان، اصولگرایان را به تشکیل جمنا مجاب کرد تا با صدایی واحد در مقابل اوج‌گیری حسن روحانی در فضای اعتدالی ایستادگی کنند. هرچند اصحاب جمنا نتوانستند قبل از ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری به اجماع دست یابند، اما هم اینک با توجه به باقی ماندن رئیسی، قالیباف و میرسلیم در صحنه انتخابات آنها به اجماع نزدیک شده‌اند؛ هرچند که یکه‌تازی این سه کاندیدای مورد وثوق جمنا احتمال کناره‌گیری هرکدام به نفع دیگری را از بین برده است.

ائتلافی که برآب نوشته شد

هرچند اصولگرایان با تشکل جمنا به دنبال اجماع بودند، اما گذشت زمان ثابت کرد که شکاف در بین آنها به اندازه‌ای است که هیچ مکانیزمی نمی‌توانند در بین آنها وحدت ایجاد کند. از این منظر باید اذعان داشت که ائتلاف فرمایشی اصولگرایان بر روی آب نوشته شده، زیرا صف ثبت‌نام اصولگرایان درانتخابات ریاست‌جمهوری نمایانگر این موضوع است که جمنا هیچ دستاوردی برای آنها نداشته است و اگر از تعداد آنها درصحنه انتخابات با مکانیزم تایید صلاحیت کاسته نمی‌‌شد، اصولگرایان بیشتری هم اینک در مقابل روحانی صف آرایی می‌کردند، زیرا کاندیداهای اصولگرا بعد از تایید صلاحیت حاضر نخواهند شد به نفع یکدیگرکناره‌گیری کرده و با توجیه لزوم هجمه به روحانی در صحنه انتخابات باقی خواهند ماند. واقعیت این است که بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها شانس هر کاندیدایی برای پیروزی در انتخابات افزایش می‌یابد؛ در نتیجه خالی کردن این صحنه برای اصولگرایانی که جویای نام و استفاده از فضای انتخاباتی برای معرفی خود به جامعه‌‌اند، دور از ذهن است.

آقای شهردار معاون اول می‌شود!

درخبرها به‌ نقل از برخی از رسانه‌های نزدیک به سیدابراهیم رئیسی آمده است که احتمالا قالیباف با پذیرش پست معاون اولی از سوی رئیسی از صحنه انتخابات کناره‌گیری خواهد کرد؛ خبری که البته با واکنش یکی از نزدیکان به شهردار تهران روبه‌رو شد و اعلام شد که قالیباف نیامده که کناره‌گیری کند. واقعیت هم همین است قالیباف حدود دوازده سال است که از ساختمان بهشت به ساختمان پاستور می‌نگرد اما او دو بار در این مسیر با شکست سختی مواجه شد و یک‌بار هم از شرکت در انتخابات انصراف داد. این بار اگر قرار باشد که از شرکت در انتخابات انصراف دهد، صحنه انتخابات را به سخره گرفته و در مراحل بعدی هیچ اطمینانی از سوی اصولگرایان به وی وجود ندارد. البته قالیباف این امید را دارد که با توجه به هفت میلیون رای قبلی خود در سال 92 و برخی از نظرسنجی‌ها که او را بعد از روحانی پیروز میدان می‌داند، رئیسی را مجاب به کناره‌گیری به نفع خود کند امری که بعید به نظر می‌رسد زیرا هم اینک پیشنهاد معاون اولی از سوی رسانه‌های همسو با رئیسی به قالیباف داده شده است. جالب اینکه بادامچیان نیز مدعی است احتمال کناره‌گیری رئیسی به نفع میرسلیم دور از ذهن نیست.

دیدار جلیلی با رئیسی

سعید جلیلی در مقایسه با سایر اصولگرایان تشکیلاتی‌ترین شخصیت اصولگراست. او زمانی که درلیست پنج نفره جمنا نبود، از ثبت‌نام در انتخابات اجتناب کرد؛ هر چند وی در طول چهار سال گذشته به واسطه انتقادهای فراوانی که به پرونده هسته‌ای داشت، توانسته خود را به عنوان منتقد برتر دولت نشان دهد. از این‌رو درخبرها آمده که وی با رئیسی دیدار کرده است. احتمالا پای آیت‌ا… مصباح یزدی در این تصمیم در میان باشد پیش از عنوان شدن نام رئیسی همگان بر این اعتقاد بودند که جلیلی نامزد مورد اعتماد آیت‌ا… مصابح یزدی است، اما با اعلام حمایت‌ مصباح یزدی از کاندیداتوری رئیسی تکلیف سعید جلیلی روشن شدو وی در انتخابات نام نویسی نکرد. اما به هر طریق سعیدجلیلی درانتخابات سال 92 حدود پنج میلیون رای آورد و نمی‌توان از این میزان رای گذشت. از این‌رو برخی از رسانه‌ها از دیدارجلیلی و رئیسی خبر دادند. اینکه در این دیدار چه گذشت و آیا رئیسی قول وزارت خارجه و یا دبیری شورای امنیت یا معاون اولی را به جلیلی داده، اهمیت چندانی ندارد، اما انتقال سازمان رای جلیلی وحمایت وی از رئیسی می‌تواند بر میزان آرای رئیسی در انتخابات بیفزاید.

آشفته بازار ستاد انتخاباتی رئیسی

درحالی که مسئولان ستاد انتخاباتی روحانی تعیین شده‌اند و همه هواداران روحانی منتظر شروع انتخابات هستند تا حمایت خود را از روحانی علنی کنند، اما از ستاد رئیسی به عنوان کاندیدای اصولگرا خبر‌های متفاوتی به گوش می‌رسد. علیرضا زاکانی که شبانه به ‌جای مسعود میرکاظمی عضو جبهه پایداری به عنوان رئیس ستاد منصوب شده بود، صندلی ریاست خود در ستاد انتخابات رئیسی را به علی نیکزاد سپرد؛ تعویض‌های پی‌ درپی که خاستگاه فکری و سیاسی رئیسی را برای افکار عمومی مبهم‌تر می‌کند. ابراهیم رئیسی ابتدا صولت مرتضوی، شهردار مشهد را به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات خود انتخاب کرده بود. گویا وجود شایعات و حاشیه‌هایی که درباره عملکرد وی در شهرداری مشهد وجود داشت، رئیسی را وادار به تعویض او کرد. این تعویض‌های پی‌درپی یک بار دیگر به این شائبه دامن می‌زند که ابراهیم رئیسی که تاکنون سابقه و تجربه هیچ کار اجرایی نداشته است و امروز حتی نمی‌تواند با قاطعیت رئیس ستاد انتخاباتی خود را مشخص کند، درصورتی‌که رئیس‌جمهور شود، آیا می‌تواند از پس اداره و مدیریت کشور برآید؛ تغییراتی به شیوه احمدی‌نژاد که در یک روز چند وزیر خود را عزل کرد و زمانی که متوجه شد با این برکناری‌ها کل کابینه باید با رای گیری گذاشته شود، صفار هرندی را مجددا به کابینه باز گرداند.