معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: در معاونت پیشگیری قوه قضائیه تلاش می‌کنیم با کمک دستگاه‌های فرهنگی و اجرای برخی برنامه‌ها آستانه تحمل مردم را بالا ببریم و ضریب خشونت در رفتارها را کاهش دهیم.

به گزارش ندای گیلان به نقل از خبرگزاری مهر،معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و بیکاری متاسفانه آستانه تحمل مردم کاهش یافته و بیشترین جرائم را نزاع، خشونت و درگیری خیابانی تشکیل می دهد.

محمد باقر الفت اظهار داشت: سرمایه اجتماعی در کشور ما مبتنی بر احکام دین مبین اسلام با نظر قاطبه ملت ایران در سال ۵۸ است که به برکت انقلاب اسلامی با انسجام و یک پارچگی در میان مردم برای رسیدن به اهداف متعالی ایجاد شده و در مسیر قانون تلاش می‌کنیم تا انسجام ملی و سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کرده و از فرسایش آن جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: باید تلاش کنیم تا آنجا که ممکن است از ورود آسیب‌هایی که ناشی از مسائل بیرونی و یا عملکرد برخی در داخل است و اعتقادات و باورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد جلوگیری کنیم و گام دوم انقلاب را مبتنی بر همین سرمایه‌های اجتماعی محکم‌تر برداریم.

الفت در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشترین جرایم شامل چه مواردی است گفت: متأسفانه جرایم مبتنی بر خشونت از قبیل نزاع، فحاشی، افترا و اهانت و ایراد ضرب و جرح بیشترین آمار جرایم را شامل می‌شود که نشان می‌دهد آستانه تحمل مردم بسیار کاهش یافته و با کمترین تنشی شاهد عکس العمل های جدی لفظی و رفتاری و نزاع بین مردم هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بیان کرد: در معاونت پیشگیری قوه قضائیه تلاش می‌کنیم با کمک دستگاه‌های فرهنگی و اجرای برخی برنامه‌ها آستانه تحمل مردم را بالا ببریم و ضریب خشونت در رفتارها را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: استفاده از روش‌های فرهنگی در اولویت برنامه‌های فرهنگی است و یکی از زوایای کار ما در حوزه پیشگیری توجه به پیشگیری فرهنگی بر پایه برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی است.

الفت اظهار داشت: در این راستا تربیت مربیان با برگزاری کلاس‌های تخصصی، اعزام مربیان به اقصی نقاط کشور و شرکت دادن مردم در کارگاه‌های آموزشی جهت ارتقای آگاهی عمومی و شکل گیری و تنظیم روابط اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

وی مهمترین علت افزایش جرایم را بیکاری عنوان کرد و یادآور شد: متأسفانه با شرایطی که از نظر اقتصادی در کشور حاکم شده بیشتر جرایم به دلیل بیکاری و نبود اشتغال و کمبود ثروت و کاهش درآمدها رخ می‌دهد که باید با اجرای برنامه‌هایی که تحریم‌ها را بی اثر می‌کند و تولید را رونق می‌دهد از مشکلات عبور کنیم.

الفت در مورد جرایم انتخاباتی در این ایام هم گفت: مطابق ادوار گذشته انتخابات مبتنی بر ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس در حال انجام است که در این راستا با صدور بخشنامه ریاست قوه قضائیه، ستاد پیشگیری و مقابله با جرایم انتخاباتی در قوه قضائیه به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شده و پنجمین جلسه را با حضور بسیار خوب و پر نشاط اعضا برگزار کرده‌ایم.

وی یادآور شد: شیوه نامه و دستورالعمل‌ها نیز تهیه شده و استان‌های حساس و نیمه حساس شناسایی شده‌اند و شاخص‌ها را برای تعیین این استان‌ها آماده کرده‌ایم و دستورالعمل‌هایی برای همه استان‌ها ارسال شده که همکاران قضائی به دستگاه‌هایی که صلاحیت قانونی در اجرا و نظارت دارند کمک خواهند کرد.

وی بیان کرد: البته طبیعت انتخابات به گونه‌ای است که شاید رفتارهایی شکل گیرد که با تذکر آنها را حل کرده‌ایم و خوشبختانه در این زمینه جرایم چشمگیری صورت نگرفته است.

الفت بیان کرد: امیدواریم با حضور حداکثری مردم شاهد انتخاباتی پر شور در کشور باشیم.