یکی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید به تازگی اعلام کرده است که دولت قصد دارد ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ای را آزاد کند و در مقابل، آن را به بخش تولید کشور اختصاص دهد.

ندای گیلان:یکی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید به تازگی اعلام کرده است که دولت قصد دارد ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ای را آزاد کند و در مقابل، آن را به بخش تولید کشور اختصاص دهد.

اگرچه موضوع پرداخت یارانه به تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جنجال های زیادی به پا کرده و برخی ها بر این باورند که دولت برای حمایت از تولید، تنها به شو رسانه ای اکتفا کرده و گام موثر و جدی در این راه برنداشته است، اما اکنون خبر از این می رسد که قرار است منابع جدیدی به تولید تزریق شود، اما نه از محل درآمدهای فعلی هدفمندی، بلکه دولت قصد دارد تا با حذف بخشی از یارانه ها، این پول را تامین کند.

بر این اساس، برخی از منابع دولتی، خبر از آزادسازی ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه نان می دهند و البته با استقبالی هم که مردم از نانوایان آزادپز کرده اند و دولت با کمترین چالشی برای حرکت به سمت آزادسازی قیمت نان رفته است، این موضوع بعید به نظر نمی رسد.

پیش از این دولت اعلام کرده بود که برای یارانه نان، ۱۱ هزار میلیارد تومان می پردازد که بر این اساس، با آزادسازی قیمت نان، می توان این میزان یارانه را صرف بخش های دیگر کند.

بر همین اساس برخی از منابع نزدیک به دولت، خبر از حذف قریب الوقوع ۴۵۰۰ تومان یارانه نقدی نان از میزان یارانه نقدی خانوارها می دهند. بر این اساس اگرچه در ظاهر تنها ۴۵۰۰ تومان از یارانه نقدی مردم کم می شود و ممکن است با توجه به تورم و اوضاع معیشتی کنونی، رقم بالایی نباشد، اما دولت می تواند رقم هنگفتی را از این طریق عاید خود کند.

در این رابطه، برخی از اتحادیه های مرتبط با نانوایان، خبر از آزادسازی قیمت برخی انواع نان داده بودند که البته دولت می گوید که هنوز در این رابطه تصمیمی نگرفته است. بر این اساس قرار بود که سالانه تا سقف ۳۰ درصد از نانوایان، آزادپز شوند، سال گذشته هم ۳۰ درصد از نانوایان در برخی از شهرها آزادپز شدند و اتفاق خاصی هم رخ نداد، بنابراین اگر امسال هم ۳۰ درصد دیگر آزادپز شوند، عملا دولت گام بزرگی را بدون دردسر در راه آزادسازی منابع یارانه ای برداشته است.

تابناک