استاندار گیلان در مراسم آغاز مطالعات زمین‌شناسی راه‌آهن رشت – آستارا، این پروژه را بخشی حیاتی از کریدور ریلی شمال – جنوب و عاملی مؤثر در ارتقای امنیت و توسعه اقتصادی منطقه دانست.

به گزارش ندای گیلان، هادی حق‌شناس ظهر امروز (پنجشنبه) در آیین تحویل اراضی تملک‌شده و آغاز مطالعات زمین‌شناسی پروژه راه‌آهن رشت آستارا، با اشاره به جایگاه راهبردی این مسیر، گفت که اتصال ریلی بندرعباس به آستارا از طریق رشت، یکی از اولویت‌های کلان حمل‌ونقل کشور است و می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در تسهیل جابه‌جایی کالا و مسافر و ارتقای ظرفیت ترانزیت ایران ایفا کند.

وی افزود: پروژه راه‌آهن رشت آستارا به‌عنوان حلقه‌ای کلیدی در کریدور شمال – جنوب، زیرساختی فراتر از حمل‌ونقل صرف است و نقش‌آفرین در ثبات سیاسی، تقویت مناسبات اقتصادی و امنیت پایدار در سطح ملی و منطقه‌ای خواهد بود.
ظرفیت ریلی گیلان در خدمت ترانزیت منطقه‌ای
استاندار گیلان با اشاره به عملکرد مثبت خطوط ریلی شمال کشور اظهار داشت: در دو سال گذشته، میانگین ورود روزانه واگن‌های باری به بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی حدود ۱۵ واگن و از مرز ریلی آستارا حدود ۳۵ واگن بوده است؛ آماری که ظرفیت بالفعل این مسیر در زنجیره تأمین منطقه‌ای را نشان می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد که تاکنون حدود ۲۰ درصد از مسیر ۱۶۲ کیلومتری پروژه آماده‌سازی شده و با تلاش‌های مستمر دولت، اراضی موردنیاز امروز به شرکت مجری پروژه تحویل داده شده است. به‌موازات این اقدام، مطالعات زمین‌شناسی در بخش‌های جدید مسیر نیز آغاز شده و مقدمات ورود پروژه به فاز اجرایی فراهم آمده است.
شتاب در اجرا؛ مطالبه دولت و مردم گیلان
حق‌شناس در ادامه با تأکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه، از نمایندگان شرکت‌های پیمانکار و مشاور روسی خواست تا با تکمیل مطالعات، عملیات اجرایی را بدون وقفه آغاز کنند تا امکان عبور قطارهای باری از رشت به آستارا در بازه زمانی تعیین‌شده فراهم شود.
وی در پایان اظهار کرد که پروژه راه‌آهن رشت آستارا نه‌تنها محور حمل‌ونقل ریلی کشور، بلکه پلی برای توسعه اقتصادی و دیپلماسی منطقه‌ای است و نقش مهمی در افزایش سهم ایران از ترانزیت جهانی خواهد داشت