به گزارشندای گیلان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش علمی «علم النفس در اسلام، مسیحیت و بودیسم» روز جمعه در بلگراد، پایتخت کشور صربستان برگزار شد.برگزاری این همایش علمی با استقبال کمنظیر مواجه بود به شکلی که در سالن اجتماعات «خانه جوانان بلگراد» جای خالی برای بسیاری از علاقمندان پیدا نمیشد […]
به گزارشندای گیلان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش علمی «علم النفس در اسلام، مسیحیت و بودیسم» روز جمعه در بلگراد، پایتخت کشور صربستان برگزار شد.برگزاری این همایش علمی با استقبال کمنظیر مواجه بود به شکلی که در سالن اجتماعات «خانه جوانان بلگراد» جای خالی برای بسیاری از علاقمندان پیدا نمیشد و تعداد زیادی از آنان از آغاز تا پایان همایش، ایستاده به مطالب سخنرانان و پرسش و پاسخها گوش فرادادند. سخنرانانِ این همایش دکتر «تهران خلیلویچ»، عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پروفسور «آلکساندر جاکواتس»، استاد دانشکده الهیات مسیحی دانشگاه بلگراد و پروفسور «رادوساو پوشیچ»، استاد دانشکده زبانشناسی دانشگاه بلگراد و رییس انستیتوی «کنفوسیوس» در صربستان بودند، در حالی که این گردهمایی علمی از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، دفتر رهبر کلیسای ارتدوکس صربستان و سازمان دولتی معروف صربستانی موسوم به «خانه جوانان بلگراد» برگزار گردید.
«خلیلویچ» در ابتدای صحبت خود بیان نمود که نفس انسانی در اسلام در شاخههای گوناگون علوم عقلی و سنتی اسلامی مورد بررسی و تحلیل تفصیلی قرار میگیرد که آن علوم عبارتند از علم کلام، فلسفه و عرفان. وی اضافه کرد که همه میراثبران علوم عقلی مذکور در اسلام در تحقیقات متقن خود و در چارچوب رویکردهای روششناختی مختلف، به دنبال کشف نابترین تعالیم و پیامهای قرآن کریم و احادیث پیرامون هویت نفس انسانی و ابعاد و مراتب گوناگون وجودی آن بودند.خلیلویچ که چندی قبل، کتاب تألیفی جدید وی به زبان صربی در حوزه کیهانشناسی و علم النفس در فلسفه اسلامی، با عنوان «جهانهایی درون ما، جهانهایی ورای ما» در شصت و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد رونمایی شد، در ادامه به تبیین جایگاه علم النفس در میراث فلسفی جهان اسلام پرداخت و به توسعه و تعمیق چشمگیر مباحث این حوزه در سه مکتب فلسفی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه در قرون گذشته اشاره نمود.
عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد برخی از مبانی کلیدی حکمای مسلمان را در این مبحث به اختصار شرح داد و بیان نمود که ملاصدرا در سایه آموزههای قرآنی خود از توانمندی حرکت تکاملی نفس انسانی در طول مراتب گوناگون عوالم هستی پرده برمیدارد.
خلیلویچ در پایان سخنرانی خود، ضمن تفسیر آیه 44 سوره مبارکه اسراء: «آسمانهای هفتگانه و زمین و کسانی که در آنها هستند، همه تسبیحِ او میگویند؛ و هر موجودی تسبیح و حمد او میگوید؛ ولی شما تسبیح آنها را نمیفهمید؛ او بردبار و آمرزنده است»، توضیح داد که تسبیح در این آیهی کریمه متفرع بر شعور و شعور هم متفرع بر حیات بوده و لذا همه موجودات، همانند انسان، از شعور و حیات برخوردار هستند و همه رو به ساحتهای متعالی هستی دارند. پس از اتمام سخنرانیها، تعداد زیادی از حضار علاقمند به طرح سؤالاتی پیرامون غنای علم النفس در اسلام پرداختند که در این میان، «خلیلویچ» در پاسخ به سؤالی در باب توانمندی علوم مدرن در شناخت نفس انسانی، بیان نمود که علوم تجربی مدرن با محدودیت بنیادین روششناختی در این زمینه مواجه هستند، گو این که ابزارهای معرفتی این علوم پدیدههایی را که محسوس نیستند نمیتوانند شناسایی کنند.وی نتیجه گرفت که علوم تجربی مدرن از آثار و لوازم نفس انسانی سخن میگویند که به معنایی رفتارشناسی است، نه روانشناسی. اما آنچه که موضوع مطالعات حکمای مسلمان بوده، خود ذات، هویت و اصل نفس انسانی است.
که همایش بزرگ آتی از سلسله همایشهای علمی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، دو ماه آینده با موضوع «فلسفه اجتماعی اسلام و نیازهای معاصر» در پایتخت صربستان برگزار خواهد شد.انتهای پیام/ک
Saturday, 10 May , 2025