تالاب بین المللی انزلی یکی از با ارزش ترین تالاب های ایران است که از مهم‌ترین زایشگاه ماهیان دریای خزر و بزرگترین حوضچه آب شیرین در جنوب دریای خزر است که متاسفانه در سال های اخیر در اثر افزایش جمعیت و صنعتی شدن شهرهای اطراف در حال نابودی است.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی،تالاب انزلی با وسعت ۲۰ هزار هکتاری خود از مهم‌ترین زیستگاه جانوران و آبزیان به شمار می رود .در سالیان گذشته تالاب انزلی پایگاه و پناهگاه اصلی پرنده های مهاجر و گونه‌های نادر آبزیان خزری بود اما با دستخوش شدن با تصمیمات آنی و اجرای سازه های مضر و ورود پسماند و فاضلاب از رودخانه های اطراف به معبرهای تالابی این  پدیده اکولوژیک تبدیل به مرداب  شده و اکنون  در حال خشکیدن است.

یکی از دلایلی که باعث تهدید تالاب انزلی شده افزایش سطح رسوبات و عدم لایروبی است که باعث کاهش عمق این تالاب شده و همچنین تغییر کاربری زمین‌ها و تبدیل بخشی از اراضی حاشیه تالاب به  زمین‌های کشاورزی در تسریع این روند مؤثر بوده از آن گذشته مشکل مهم تالاب انزلی آلودگی روز افزون آب  تالاب هست.

احداث چهار اسکله در روند خشکی تالاب تاثیر بسزایی داشت زیرا  در کم رنگ شدن تبادل آبی دریای خزر و تالاب  بسیار موثر بود  و همچنین  ورود فاضلاب ،پسماند و رسوبات از طریق ۹ رودخانه اصلی به تالاب از  مهم‌ترین عامل کم شدن آب تالاب انزلی و … است.

مشکل تالاب‌ به همین  موضوعات بسنده نمی‌کند ، عدم لایروبی و سرازیر شدن سموم شالیزارهای اطراف به تالاب باعث بالا آمدن سطح زیرین تالاب شده و نبود جریان آب نیز باعث کم شدن بی رویه عمق تالاب شده است  زیرا با پسروی آب دریا با پدیده بالا آمدن سفره های آب زیرزمینی روبرو شدیم زیرا  کاهش سطح آب مهم‌ترین عامل بالا آمدن سطح خاک تالاب در منطقه است.  تالاب انزلی با وجود اینکه از اکوسیستم های با ارزش در سطح جهان است  اما همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

مرگ ماهیان در آب

از سوی دیگر  پدیده ای که متاسفانه مردم این شهر این روزها شاهد آن هستند مرگ ماهیان است.  به دلیل ورود آلودگی هایی همچون پسماندهای کشاورزی و فاضلاب های شهری تالاب  حالت بی هوازی پیدا کرده  و انباشته از رسوبات شده است زیرا با شروع فصل کشت و کار و برنج کاری سموم شالیزارها به درون مرداب ریخته شده و باعث مرگ ماهی‌ها  شده است.

چند سال است  فعالان رسانه‌ ،اجتماعی، محیط زیست و دلسوزان این تالاب درصدد کمک و راهکار برای به تعویق انداختن  پدیده شوم خشکی تالاب هستند اما متاسفانه این اتفاق تا به امروز میسر نشده و بندر انزلی با توجه به داشتن پتانسیل‌های بالا در گردشگری و توریسم  امروز در حال نابودی است.

بسیاری از مردم  این شهر  پدیده تالاب برایشان علاوه بر علاقه و هویت این شهر ، منبع رزق و روزی شان است  زیرا با خشک شدن تدریجی تالاب صیادان ،قایقرانان و کسبه اطراف کرانه مرداب دچار مشکلات معیشتی می شوند.

نسیم نیکخواه – فعال اجتماعی

* همچنین هفته گذشته مردم بندرانزلی با امضای  طوماری خواستار عزم جدّی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان‌های مربوط برای رسیدگی فوری  اجرای طرح احیای تالاب انزلی شدند.