عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه رسوب‌گذاری شدید در بالادست، عدم لایروبی و کاهش شدید تراز آب دریای خزر، تالاب انزلی را در شرایط بسیار بحرانی قرار داده است از دولت خواست تا اجرای فوری طرح ملی نجات تالاب انزلی را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش ندای گیلان از رشت و به نقل از خانه ملت، احمد دنیامالی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: قبل از هر چیز از هیات رییسه مجلس و ریاست محترم مجلس سپاسگزارم که جلسه بسیار خوبی را با مجموعه عزیزان در قوه قضاییه برگزار کردند و لازم می‌دانم از نگاه بسیار حرفه‌ای ریاست محترم قوه قضاییه در مسائل اخیر به وجود آمده سپاسگزاری کنم.

نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دهم آذرماه شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس را تبریک و تسلیت می‌گویم و انشالله ما بتوانیم با تاسی از سیره‌ای که آیت‌الله مدرس داشتند خدمتگذار مردم عزیز ایران باشیم.

وی تصریح کرد: ملت بزگ ایران، همکاران ارجمند، واکاوی منصفانه وقایع اخیر که وقایع چند وجهی می‌باشد گویای آن است که از یک سو با شیطنت امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مواجهیم که در پی کنترل جهان و استمرار نظم خودخوانده جهانی است. هجوم هولناک رسانه‌ای و دستکاری واقعیت‌ها و کتمان لایه‌های پنهان وقایع اخیر تسلط بر مرزها را نشانه رفته است که به تعبیر مقام معظم رهبری از تسلط بر سرزمین‌ها بالاتر است.

دنیامالی اظهار کرد:  آنچه که امروز در کشور شاهد هستیم بازنمایی تلاش آمریکا و متحدانش برای مهار ایران و نیز زوال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی  و نهایتا تغییر و جابجایی حکومت در ایران قدرتمند است، وقایع اخیر کشور که لحظه به لحظه از سوی سرویس‌‎های اطلاعاتی آمریکایی و صهیونیستی رصد و طراحی می‌شود در امتداد همان ادعایی است که گفته بود جنگ را به خیابان‌های ایران خواهیم کشاند.

وی افزود: برنده بزرگ این میدان اینبار نیز ملت بزرگ، مقاوم و آگاه ایران اسلامی است اما از دیگر سو تردیدی نیست که جامعه انباشتی از تنوعات و تکثر است، باید تفاوت‌ها را به رسمیت شناخت، دید و شنید تا دستمایه‌ای برای اغتشاش نشود و تا بدخواهان سوار بر موج اعتراض نشوند.

دنیامالی بیان کرد: باید و باید برای مطالبات متراکم فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، افزایش گسست بین نسلی و کاهش پایش مرجعیت رسانه ملی، ترمیم و تقویت اعتماد عمومی، طراحی الگوی نوین توسعه و پذیرش، نارسا بودن الگوی کنونی توسعه، گوش شنوا داشتن در برابر نقد عالمانه و آگاهانه حتی در مقابل مخالفین، طراحی ساختاری با هدف صیانت از کسب و کار و ممانعت از تخریب اموال عمومی و زیرساخت‌های شهری به هنگام اعتراضات، ترسیم چشم‌اندازی امیدآفرین برای جوانان و دانشجویان و بایدهای بسیار دیگر از سوی دولت تدابیر ویژه و هوشمندانه اتخاذ شود.

وی افزود: باید اعتراف کنیم که در حوزه گفتگو حتی با مخالفین دچار عقب‌ماندگی‌های قابل توجه هستیم و دستگاه‌های متولی نیز در حوزه‌های مرتبط به عنوان مثال در موضوع ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی که در دانشگاه‌ها مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است هیچ اقدام موثر و مفیدی انجام ندادند و انباشت مطالبات جوانان و جامعه را فقط به نظاره نشستیم و به انجام برنامه‌های مناسب و کم اثر و حتی بی‌اثر اکتفا نمودیم.

دنیامالی با اشاره به نکاتی پیرامون وضعیت دریای خزر و حوزه انتخابیه، یادآور شد: بر اساس اصل۱۲۱ قانون اساسی آقای رییس جمهور می‌تواند نماینده ویژه‌ای برای مسائل مختلفی که در کشور وجود دارد، انتخاب کند، این اصل قانون اساسی را تکرار می‌کنم که اشاره می‌کند رییس جمهور می‌تواند در موارد خاص بر حسب ضرورت با تصویب هیات وزیران، نماینده یا نمایندگان ویژه با اختیارات مشخص تعیین نماید، در این موارد تصمیمات نماینده یا نمایندگان مذکور در حکم تصمیمات رییس جمهور و هیات وزیران خواهد بود.

وی افزود: من توجه آقای رییس جمهور را در خصوص معرفی نماینده ویژه در امور دریای خزر جلب می‌کنم و با توجه به اینکه چندین بار از ایشان درخواست کرده‌ام و نظر مساعدی نسبت به این موضوع دارند، خواهشم این است در این قضیه تسریع بفرمایند، ما در خزر نیازمند حرکت جدیدی توسط دولت هستیم، تذکر از فرصت‌های طلایی در جهت منافع ملی است، تجارت، حوزه امنیت دریایی، نفت و گاز، مسائل زیست محیطی، شیلات، امنیت، کاهش تراز دریای خزر و مسائل حقوقی دریای خزر همکاری‌های پنج جانبه بین کشورهای حاشیه خزر همه اینها ما را ملزم می‌کند که نماینده ویژه‌ای در این امور در راس خزر تعیین کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در تالاب انزلی رسوب‌گذاری شدید در بالادست و عدم لایروبی در دستگاه‌های ذیربط از یک سو و کاهش شدید تراز آب دریای خزر از سوی دیگر باعث شده تا تالاب انزلی در شرایط بسیار بحرانی و نگران‌کننده‌ای قرار گیرد.

عضو کمیسیون  عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برای چندمین بار تاکید می‌کنم راه علاج تالاب انزلی اجرای فوری طرح ملی نجات این تالاب از سوی دولت محترم است.