به گزارش ندای گیلان از رشت،سلام و درود بر همه بزرگان و دلسوزان سرزمین گیلان.
باتوجه به ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی استان و فرصت های جاری در کشورهای همسایه خصوصا منطقه اوراسیا لازم است درباره آینده اقتصادی استان مان صحبت کنیم. آیندهای که میتواند درخشانتر از هر زمان دیگری باشد، اما متأسفانه ابرهای تاریک غفلت و سوءمدیریت، مانع از تابش خورشید و بهره مندی از فرصتهای بینظیر و غیر قابل تکرار شده است.
ما در گیلان، بر روی گنجی از فرصتها خوابیدهایم. این یک ادعا نیست، یک واقعیت انکارناپذیر است:
ما در استان ظرفیت ارزشمندی همچون بندر انزلی را ، با سابقهای تاریخی در تجارت داریم.
ما در گیلان ظرفیت فوق العاد ارزشمند ” منطقه آزاد انزلی و بندر کاسپین ” با آبخور مناسب و برتر در بنادر شمالی کشور را داریم با قابلیت پهلوگیری کشتیهای بزرگ
استان گیلان بیش از دو قرن میراث دار روابط تجاری دیرینه با همسایگان شمالی، به ویژه روسیه و کشورهای اوراسیا هستیم.
استان ما دارای خاک حاصلخیز، با قالبلیت کشت و تولید و انبار محصولات استراتژیک کشاورزی ایران است؛ از جمله برنج و زیتون ، کیوی ، چای و دهه اخیر تولید محصولات گلخانه ای بوده و همچنین در این استان بستر توسعه ظرفیت های بخش کشاورزی کم آب بر با استفاده از تکنولوژی با استفاده از ظرقیت های علمی دانشگاه گیلان وجود دارد
با تمام بی مهری ها به بخش صنعت ولی می توان گفت ، همچنان با وجود چالش های فراوان استان ما در عرصه صنعت جای حرف برای گفتن دارد در این بخش ، غیور مردان و جهادگران صنعت کار استان مان با تحمل تمام مشکلات در تولید محصولات صادرات محور در میدان مبارزه با جنگ نرم دشمن نقش آفرینی می کنند .
و از همه مهمتر، دانشکده ها و دانشگاه گیلان ما دارای مغزهای متفکر ، خلاق و نوآور استاد و دانشجو ، حتی در عرصههای علمی پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی و سایر حوزه ها می باشد که می توانند در پلاتفرم های مختلف اقتصادی نقش آفرینی کنند اما متاسفانه کمتر از این ظرفیت های بزرگ علمی در میدان تصمیم سازی ها توسعه اقتصادی بهره گرفته می شود .
استان گیلان میزبان مهمترین سرکنسولگری فدراسیون روسیه در رشت است که خدمات کنسولی خود را به 5 استان شمالی کشور ارائه می کند . باتوجه به وجود فرصت های بزرگ اقتصادی در کشور روسیه و وجود ظرفیت های بزرگ لجستیکی استان می توانستیم از ظرفیت بزرگ برای دسترسی به فرصت های بزرگ بازار هدف در روسیه ، بهینه و مطلوب بهرمند شویم .
با امضای پیمان تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طبیعتاً گیلان باید به *قطب بیبدیل صادرات ایران* تبدیل میشد. اما چه شد که نشد؟
حقیقت تلخ این است که ما نتوانستهایم از این گنج استفاده کنیم. و برای حل یک مشکل، اول باید جرأت داشته باشیم مشکل را به درستی تشخیص دهیم. مهمترین دلایل این عقبماندگی را میتوان در سه محور خلاصه کرد:
- مدیریت ناسالم و فریبکاری:
متأسفانه باید شفاف بگویم که مدیریتهای نالایق، بزرگترین سد راه توسعه گیلان بودهاست. نمونهاش را در اتاق بازرگانی استان در دو دهه مدیریت توام با تخلف ، حیف و میل و فریبکاری شاهد بودیم؛ از آنجائیکه از منظر علم اقتصاد ، طراحی و ایجاد پلاتفرم های دسترسی به فرصت های بازار هدف برای فعالان اقتصادی از وظایف ذاتی اتاق بازرگانی می باشد و اتاق بازرگانی بر حسب قانون درآمدهای کلانی ار محل وصول عوارض و حق عضویت از اعضاء و تولیدکنندگان و بازرگانان دارد و رئیس وقت اتاق گیلان و رئیس کنونی اتاق مشترک ایران و روسیه با علم و اشراف به وظایف خود با استفاده از منابع مالی اتاق بازرگانی بنام ایجاد یک ساختار و سازوکار سازمانی جهت ارائه خدمات به فعالان اقتصادی با سفرهای گران سالها ادعای راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان را داشته که تا امروز ابهامات گسترده عملکرد ایشان وحیف و میل های انجام شده که می توان گفت حدود 3 میلیون دلار می باشد( شاید گوش ما از تخلفات کلان در کشور پر شد اما همین میزان در مقیاس استانی مبلغ بزرگی است ) به درستی بازنگری و مورد محاسبه و برخورد نشد. که باید رئیس کل محترم دادگستری استان و مراجع نظارتی پاسخگوی چرایی عدم برخورد قاطع با آنچه در اتاق گذشت باشند . البته از رئیس کنونی و کارآفرین واقعی استان و 11 عضو شجاع از 15 عضو هیئت نمایندگان اتاق گیلان جای تقدیر و تشکر وجود دارد که با باور به واقعیت های تلخی برجا مانده با عامل و بانی این خسارت مالی و فرصت سوزی با اقدام جدی و پرمقاومت خود مقابله واو را وادار به استعفاء و کنار بگذارند که قطعا عدالت حکم می کند مقامات قضایی به جد اقدامات شایسته قانونی لازم نیز بعمل آورده و باور و اطمینان را در افکار عمومی بیشتر کنند .
۲. حمایتهای نابخردانه و شبکههای فرصتطلب:
این فریبکاریها در خلاء رخ نمیدهد. پشت این مدیران نالایق، *حامیان قدرتمند و نابخردی* وجود دارند که با ایجاد حاشیه امن، امکان هر گونه نظارت و پیگیری قانونی را سد میکنند. نام این افراد بر کسی پوشیده نیست و این افراد کسانی هستند که به دلایلی خاص که منافع شخصی خود را بر منافع ملی و استانی ترجیح داده و با استفاده از جایگاهها و موقعیت های شغلی خود با فردی که موجب خسارات فراوان مالی و اقتصادی در استان و به نوعی در کشور شد حمایت کردند و بعضا هم در میدان فریبکاری های ایجاد شده ، با ساده اندیشی اقدام به حمایت کردند که البته باید توجه کرد ساده اندیشی نیز در نظام مدیریتی یک جامعه انقلابی خود عیب بزرگی است و خسارات سنگین تری را به جامعه وارد می کند.
۳. عدم استفاده از ظرفیتهای موجود:
ما حتی از نهادهای قانونی خود نیز به درستی استفاده نکردهایم. *کمیسیون رفع موانع تولید و صادرات* و *شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی* و نظایر . این نهادها که برای حل مشکل ایجاد شدهاند، یا کمی به خواب زمستانی رفتهاند یا به محفلی برای گفتگوهای تکراری و بیحاصل تبدیل شدهاند. در این محفل های اثرگذار و قانونی باید بطور اساسی نه تنها فقط درباره مشکلات صحبت شود ، بلکه باید برای حل آنها و موانع به درستی شناسایی و در رفع و دفع آنها اقدامات اساسی انجام دهد . این کمیسیون ها و شورای گفتگو باید بتواند:
- با ایجاد پلاتفرم های میدانی و فیزیکی و الکترونیکی همکاری یکپارچه با بکارگیری همه ظرفیت های استان به منظور استفاده از فرصت های اقتصادی بخوبی سازماندهی و با بازار هدف متناسب کند .
- باید با دوین و تبیین اقدامات سیستم بازخورد عملکرد پلاتفرم ها را با هدف توسعه و بهره وری پلاتفرم ها مبتنی بر راهبردها را نیز طراحی کند .
- باید به منظور تضعیف و مقابله با اقدامات دشمن در جنگ نرم که عمدتا در راستای نابودی قدرت اقتصادی کشورمان بکار می گیرند ، ساده اندیش نبود و با هر گونه تخلف و حیف ومیل و فریبکاری عوامل مسئول و دارای ماموریت در حوزه های مختلف از جمله حوزه تجارت و اقتصاد ( دولتی و بخش خصوصی ) برخورد کرد . اتفاقا اتاق بازرگانی استان و عملکرد رئیس قبلی آن از موارد پر اهمیتی است که باید در یک جلسه شورای گفتگو به آن اختصاص تا پس از آن جلسه پرونده متخلف در مراجع قضایی به سرعت پیگیری و اقدام گردد تا از تکرار انحرافات جلوگیری شود . و نقش مهم و اساسی و راهبردی اتاق بازرگانی توجه و این نهاد خدماتی را مسئولیت پذیرتر کرد.
اما آیا همه چیز از دست رفته است؟ قطعاً نه. زمان آن رسیده که با شهامت، مسیر را اصلاح کنیم.
- شفافیت و پاسخگویی:
اولین قدم، پاکسازی میدان مدیریت اقتصادی است. باید مدیران متعهد، شفاف و پاسخگو را جایگزین کنیم. چون در این یادداشت ، اتاق بازرگانی را به عنوان یک شاهد و نمونه نام بردم و معتقدم نقش مهم و محوری در حوزه اقتصادی دارد را اولین مرکز، در اصل شفافیت و پاسخگویی قرار بگیرد .
اتاق بازرگانی باید به اهالی واقعی تولید و تجارت سپرده شود، نه دلالان و فرصت طلبان در این بخش اولا از 11 عضو شجاع هیئت نمایندگان آن برای حذف فردی که سالها با فریب و حیف و میل موجب عدم تحقق راهبردهای اقتصادی و تجاری و صادراتی شد تشکر و قدرانی کرد در ادامه این اقدام شجاعانه 11 عضو هیئت نمایندگان اتاق ، امیدوارم مراجع قضایی و نظارتی نیز به وظایف خود در برخورد با ابهامات موجود و مطروحه جاری بخوبی و انقلابی عمل کنند. دوما اداره کل محترم صمت نیز برای اجرای شفافیت بدرستی در خصوص بررسی اهلیت برخی از اعضاء و تصمیم سازان اتاق بازرگانی ورود کند . استانی که دارای خانه معدن و صاحبان صنعت معدن است که متاسفانه 2 نفری که اساسا هیچ تجربه و دانشی و حضوری در این صنعت معدن ندارند اختصاصا کارت معدن گرفته تا در بدترین شرایط با فریب دو کرسی بخش معدن را غصب کنند و عملا هیچ معدن داری برای دفاع از حقوق صنفی خود در این پارلمان بخش خصوصی جایی ندارند . لذا باید مدیر کل محترم صمت استان به نیابتد از شورای عالی نظارت کارت عضویت این افراد را در پایش قرار داده و ابطال کنند .
بهره برداری و نقش آفرینی ارباب رسانه فداکار استانی در حوزه شفافیت و پاسخگویی می تواند هم نقش بازدارنده برای متخلفان و فریبکاران و همدستان شان را داشته باشد و هم موجب رقابت در پیشرفت و سرعت عملکردها مدیران دلسوز شود . البته باید با برخی قلم فروشان و رسانه های زرد واجاره ای که تعداد شان کمتر از انکشتان یک دست است نیز برخورد معقول بعمل آید که به نظر می رسد با تقویت بخش اول ذکر شده این افراد نیزمحدود و هدایت خواهند شد .
۲. تشکیل کارگروه ویژه اوراسیا:
باتوجه به امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، باید فعال سازی نهادهای خفته از جمله کمیسیون رفع موانع تولید و رفع موانع صادرات – شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و نظایر در استان یک راهبرد کاربردی باشد چون در این یادداشت به فرصتهای بازار روسیه بطور کلی اشاره شد ، باید یک کارگروه تخصصی وقدرتمند متشکل از بخش خصوصی واقعی، استانداری، منطقه آزاد و دانشگاهها تشکیل شود. مأموریت این کارگروه تنها یک چیز است: استفاده حداکثری از فرصت های بازار روسیه و اوراسیا برای محصولات گیلان و کشور با برنامهای عملیاتی و زمانبندی شده
وراسیا ، باید فعال سازی نهادهای خفته از جمله کمیسیون رفع موانع تولید و رفع موانع صادرات – شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و نظایر در استان یک راهبرد کاربردی باشد چون در این یادداشت به فرصتهای بازار روسیه بطور کلی اشاره شد ، باید یک کارگروه تخصصی وقدرتمند متشکل از بخش خصوصی واقعی، استانداری، منطقه آزاد و دانشگاهها تشکیل شود. مأموریت این کارگروه تنها یک چیز است: استفاده حداکثری از فرصت های بازار روسیه و اوراسیا برای محصولات گیلان و کشور با برنامهای عملیاتی و زمانبندی شده
تشکرویژه از استاندار گیلان :
جناب آقای دکتر حق شناس استاندار محترم گیلان با تلاش های جدی خود توانست نقش اثر گذار استان گیلان را در کشور برجسته کند و با پیشنهاد و تصویب برگزاری اجلاس استانداران کشورهای حاشیه خزر و خصوصا استانهای جنوبی و قفقاز روسیه در پاییز 1404 در استان ما یک گام بزرگی است که باید ضمن تشکر از ایشان همه نهادها و فعالان اقتصادی در هر چه بهتر برگزار کردن آن کمک کنیم . این اقدام بسیار خوب استاندار عزیز ما می تواند یک آغازی نو برای تحول اقتصادی استان و حتی کشور در ارتباط با توسعه روابط با همسایگان شمالی خصوصا با روسیه باشد . تشکر دیگری که باید از استاندار محترم کرد برخلاف روال معمول گذشته سفر بسیار کم هزینه و بی حاشیه و کاربردی اخیر ایشان به مسکو جهت حضور اجلاس اقتصادی که با دعوت ویژه طرف روسی انجام شد . ما اطمینان داریم آقای دکتر حقشناس با دانش اقتصادی و تجربه عملی ضمن مقابله با انحرافات وبا بهره گیری از همراهی رئیس و هیئت رئیسه کنونی کارآفرین و پاکدست و اعضای 11 نفره محترم کنونی از 15 نفرهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان که عموما از کارآفرینان واقعی استان مان هستند و سازمان دهی تشکل های اقتصادی استان بی تردید قدرت مدیریتی و نمایندگی کردن استان گیلان در حوزه اوراسیا و بریکس را در کشور به نمایش خواهد رساند تا اقدامات مشابه توسط سایر استانها با همسایگان شرقی و غربی و جنوبی کشورمان را شاهد باشیم .
در پایان باید گفت :
بنده بالغ بر شش سال است در خصوص فریبکاری و حیف و میل رئیس اسبق اتاق گیلان به بهانه توسعه تجارت با روسیه را مطرح و پیگیر هستم لذا با باور به اصل شفافیت و پاسخگویی انتظار دارم ارباب رسانه از ایشان برای شفاف کردن واقعیت های سناریو سرای تجاری ایرانیان در آستراخان و امضای پروتکل های بی خاصیت و سفرهای بی نتیجه و سایر ابهامات حاصل دودهه مدیریت وی با حضور رسانه به گفتگو بنشنیم تا فرهنگ شجاعت شفافیت و پاسخگویی را به جامعه انتقال دهیم .
گیلان امروز در یک تقاطع تاریخی قرار دارد. یا باید اجازه دهیم همان افراد نالایق با همان روشهای قدیمی، آینده فرزندانمان را به تباهی بکشانند، یا با شجاعت، میدان را به جوانان متخصص، مدیران و فعالان اقتصادی دلسوز بسپاریم. حال ما فرصت انتخاب داریم:
ما باید یا تماشاگر عقبماندگی باشیم، یا بازیگر توسعه و پیشرفت. بیایید امروز عهد ببندیم که گیلان را به جایگاه واقعیاش به عنوان “پنجره شمالی ایران به اوراسیا” برسانیم.
سید جلیل جلالی فر
فعال و کارشناس اقتصادی در بازار روسیه
Sunday, 21 September , 2025