به گزارش ندای گیلان،احمد آقایی امروز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت در نشست کمیته تعرفه بخش درمان استان گیلان که با محوریت بررسی رابطه بین شرکت های بیمه و مراکز خدمات درمانی برگزار شد، با تاکید بر فلسفه اجتماعی بیمه، اظهار کرد: بیمه یک عمل صالح و سنتی حسنه است که باید در نظام تقنینی کشور نیز جایگاهی درخور داشته باشد.
وی افزود: در تمامی بحرانها باید از نمایندگان بیمه دعوت شود تا از حقوق مردم دفاع کنند.
بازرس کل گیلان با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه، تصریح کرد: وضع تعرفه درمان باید با وضعیت اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد و با حسن تدبیر نگریسته شود تا نه مردم آسیب ببینند و نه برای صنف ارائهدهنده خدمات درمانی مشکل ایجاد شود.
به گفته آقایی، سازمانهای متصل به بیمهها باید به صورت شبانهروزی با مراکز ارائهدهنده خدمات و به ویژه داروخانهها، در ارتباط باشند تا مردم دچار مشکل نشوند.
وی با تاکید بر پرداخت به موقع بدهی بیمهها به مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: در عین حال، باید فرصتی کوتاه برای تامین مطالبات معوق نیز در نظر گرفته شود.
بازرس کل گیلان همچنین خواستار برخورد جدی شرکتهای بیمه با پدیدههای غیرمتعارف مانند زیرمیزی شد و خاطرنشان کرد: تعرفههای درمانی گیلان زیر ذرهبین نظارت، شفافسازی و اصلاح ساختار قرار خواهند گرفت.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۲۵ شرکت بیمهای در گیلان فعال هستند. سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بیمه فروخته شده که یکسوم آن در بخش درمان هزینه شده است.
باید رابطه مالی میان بیمار و پزشک قطع شود
دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با بیان چالشهای اساسی در حوزه سلامت، گفت: بیمهگذاران سالها حق بیمه پرداخت میکنند، اما ممکن است پس از یک دهه متحمل خسارت شوند و از بیمه انتظار جبران داشته باشند.
وی با انتقاد از رویکرد برخی بیمهها نسبت به ذینفعان، افزود: بیمهها باید ادبیات خود را در برابر مردم تغییر دهند؛ این در حالی است که عملیات نظام سلامت به صورت نقدی انجام میشود، اما پرداختهای بیمهها به مراکز درمانی بعضا با تاخیر یک ساله مواجه است.
رئیس علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش تعرفه خدمات در بخش خصوصی و تاثیر آن بر بخش دولتی، گفت: امسال تعرفهها در مراکز خصوصی افزایش یافته و این مسئله باعث نابرابری در مراجعه بیماران به بخش دولتی شده است. بیمهها باید مسئولانهتر عمل کرده و سهم خود را بهموقع پرداخت کنند.
آشوبی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان سال گذشته با ۱۴۰ مرکز متخلف دارای تعرفه غیرقانونی برخورد کرده است، متذکر شد: باید رابطه مالی میان بیمار و پزشک قطع شود تا پدیدهای چون زیرمیزی از بین برود و تحقق این هدف تنها از مسیر نقشآفرینی موثر سازمانهای بیمهگر میگذرد
Thursday, 8 May , 2025