وی افزود: خط ریلی به بندر امیرآباد و بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی متصل شده و با وجود این زیرساختها، تنها حدود ۲۵ میلیون تن کالا در بنادر خزر جابهجا میشود که با توجه به تخلیه و بارگیری دوطرفه، رقم واقعی بار حدود ۱۲ میلیون تن است؛ این در حالی است که ظرفیت حملونقل کشورهای حاشیه خزر، به ویژه ایران و روسیه، بسیار بیشتر است.
استاندار گیلان با اشاره به حجم پایین حمل کانتینر در بنادر خزر، گفت: عملکرد بنادر ایران در سال گذشته زیر ۲۰ هزار کانتینر و قزاقستان زیر ۴۰ هزار کانتینر بوده که نشاندهنده استفاده محدود از ظرفیت خزر است.
وی خاطرنشان کرد: حجم تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه در حال افزایش است، اما همچنان کم است و در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن کالا است.
حقشناس به افتتاح مسیرهای هوایی جدید، از جمله پرواز آستاراخان اشاره کرد و افزود: اگرچه زیرساختهای سختافزاری متعددی ایجاد شده، اما بهرهوری پایین و عدم استفاده از ظرفیت نرمافزاری باعث شده است ظرفیتهای بیبدیل دریای خزر هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگیرند.
وی با اشاره به اهمیت مسیر شمال–جنوب و دستور دولت برای تکمیل راهآهن رشت–آستارا گفت: در مسیر ۱۶۲ کیلومتری این پروژه تاکنون ۶۰ کیلومتر آزادسازی شده و پیشبینی میشود تا پایان سال بخشی قابل توجهی از مسیر آماده بهرهبرداری شود تا حلقه مفقوده شبکه ریلی شمال کشور تکمیل شود.
استاندار گیلان در پایان تأکید کرد: هدف دولت در گیلان استفاده حداکثری از ظرفیت دریای خزر است و امیدواریم با همکاری کشورهای همسایه بتوانیم سهم واقعی خود را در تجارت دریای خزر به دست آوریم.
Tuesday, 21 October , 2025