نیروهای روسیه در دو پایگاه دریایی سوریه به صورت قبلی فعالیت کرده و از هوا، زمین و دریا دفاع می‌کنند.

کانستانتیان آلکسیف امروز به دیدار ولادیمیر پوتین با لاوروف وزیر امور خارجه و شایگو وزیر دفاع این کشور اشاره و مشروح این نشست را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه در این دیدار به لاوروف دستور داد تا در روند صلح سوریه نقش فعال‌تری ایفا کرده و روند را تسریع کند، افزود: پوتین روند صلح در سوریه را مورد بررسی قرار داد.

سرکنسول روسیه فدراتیو در رشت ادامه داد: وزیر امور خارجه روسیه گفت که از 30 سپتامبر عملیات نظامی در سوریه آغاز و در این مدت بیش از 9 هزار پرواز انجام گرفته و در ابتدا حملات گسترده در مساحت یک‌هزار و 500 کیلومتر از هوا و دریا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق اظهارات وزیر امور خارجه روسیه در مدت مذکور در نتیجه حملات نظامی توانستیم به طور جدی راه‌های ارسال منابع نفتی دشمن را به ترکیه محدود و در بعضی جاها قطع کنیم، افزود: مسدود شدن راه‌های ارسال اسلحه و مهمات به دشمن از دیگر عملیات روسیه در سوریه بوده است.

آلکسیف به دیگر اظهارات لاوروف اشاره کرد و گفت: وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گزارش خود به پوتین اظهار کرد که تروریست‌ها از شهر لاذقیه عقب رانده شدند و راه ارتباطی با شهر حلب احیا و شهر پالمیرا مسدود شده است.

وی با تصریح بر اینکه اکنون جنگ برای آزادی شهر از گروه‌های مسلح غیر قانونی در جریان است، خاطر نشان کرد: مناطق گسترده‌ای از استان‌های حمص و حما، فرودگاه نظامی کوایرس که طی 3 سال بسته بود، بازگشایی شده است.

این مقام روسی با اشاره به اینکه منابع نفت و گاز پالمیرا تحت کنترل گرفته شده است، افزود: طبق اظهارات لاوروف 3 حوزه نفتی بزرگ امروزه به استخراج نفت و گاز بازگشته‌اند.

وی به نابودی تروریست‌های داعشی در مناطق سوریه اشاره کرد و یادآور شد: لاوروف گفت که تاکنون بیش از دو هزار تروریست که از روسیه به سوریه رفته بودند و بین آنها 17 فرمانده بود، نابود شده و نیروهای هوایی ما 209 مرکز استخراج، تولید و 2912 مرکز نفت‌رسانی دشمن را نابود کردند.

آلکسیف با بیان اینکه با حمایت نیروی هوایی روسیه ارتش سوریه 400 منطقه مسکونی و بیش از 10 هزار کیلومتر مربع را از تروریست‌ها آزاد کردند، متذکر شد: اکنون 42 سازمان و مناطق مسکونی که تعداد آنها بیش از 40 واحد است، به طور فعال به روند صلح سوریه پیوسته‌اند.

به گفته وی، نظارت بر شرایط آتش‌بس تأمین شده و برای این منظور بیش از 70 فروند هواپیمای بدون سرنشین، نظارت رادیوالکترونیکی و ماهواره‌ای روسیه در سوریه در نظر گرفته شده است.

سرکنسول روسیه فدراتیو در روسیه با اشاره به ادامه گزارش‌های لاوروف در دیدار با پوتین گفت: عملیات هوایی‌ـ فضایی ما علاوه بر سه نتیجه مهم در زمین در طول عملیات جنگی به آماده شدن شرایط و مقدمات برای پیشبرد روند سیاسی در سوریه کمک کرد.

وی با تصریح بر اینکه روسیه به صورت مداوم به برقراری گفت‌وگو در سوریه پیش می‌رفت، افزود: بر اساس تصمیماتی که در سال 2012 گرفته شده برخی پیشنهادهای روسیه از طرف شرکای ما رد می‌شد اما از زمان آغاز عملیات هوایی‌ ـ‌ فضایی وضعیت تغییر کرد.

آلکسیف اضافه کرد: لاوروف گفت که به طور تدریجی نخستین گام‌های مهم بر اساس مذاکرات پوتین با رئیس جمهور آمریکا اوباما برداشته شد و روسیه و آمریکا یک برنامه گسترده برای حمایت روند صلح در سوریه را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه یک گروه بین‌المللی متشکل از اصلی‌ترین بازیکنان بحران و کشورهای منطقه برای حمایت سوریه ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: لاوروف گفت تمام تصمیماتی که در این گروه گرفته شده توسط شورای امنیت سازمان ملل و در دو قطعنامه مورد تأیید قرار گرفته است.

این مقام روسی اظهار کرد: طبق اظهارات لاوروف در نهایت یک برنامه سه‌گانه تصویب شده که شامل قطع عملیات نظامی، گسترش کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق مسدود شده و آغاز مذاکرات سوری است.

وی تصریح کرد: به خاطر این تصمیمات و مذاکرات اخیر پوتین با رئیس جمهور اوباما، در ژنو مذاکرات سوریه بین هیئت دولت سوریه و هیئت‌های گروه‌های متخاصم سوری از سر گرفته شد و کار ساده‌ای نیست و باید ببینیم چگونه این گروه‌ها پشت یک میز مذاکره می‌کنند.

آلکسیف با اشاره به اینکه نمایندگان سازمان ملل با هر هیئت به طور جداگانه کار می‌کنند، یادآور شد: لاوروف گفت که روند آغاز شده و به نفع همه ما است که این روند پایدار و بدون برگشت باشد.

وی درباره اظهارات پوتین گفت: پوتین اظهار کرد که روسیه در مدت کوتاه توانست یک گروه نظامی موثر از نمایندگان مختلف در سوریه ایجاد کند که می‌شود به نیروهای اطلاعات فضایی، هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای هوایی حمله کننده اشاره کرد.

سرکنسول روسیه در رشت ادامه داد: پوتین گفت که نیروهای دریایی روسیه در دو دریای مدیترانه و خزر از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها استفاده کردند و در کشتی‌های دریایی و زیر دریایی یک سیستم بسیار قوی ضد هوایی اس 400 ایجاد شده بود.

وی افزود: طبق اظهارات پوتین در واقع کار موثر نیروهای نظامی ما توانست زمینه آغاز روند صلح در سوریه را ایجاد کند و هدف‌های در نظر گرفته شده برای وزارت دفاع روسیه در جمهوری عربی سوریه به طور کامل انجام شده است.

آلکسیف با بیان اینکه طبق اظهارات پوتین با شرکت نظامی‌های روسیه همراه با نظامی‌های سوری و گروه‌های ملی توانستیم وضعیت سوریه را تغییر دهیم و با تروریسم بین‌المللی بجنگیم، افزود: پوتین اعتقاد دارد توانستیم افسار روند صلح را در تمام مسیرها به دست گیریم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور روسیه گفت در این مدت نظامی‌ها، سربازان و افسران ما یک کار بسیار حرفه‌ای و هماهنگ در کشوری که مرز مشترک با روسیه ندارد، انجام دادند و در طول تقریباً شش و نیم سال این عملیات ادامه داشت.

این مقام روسی ادامه داد: پوتین اظهار کرد که هدف‌های از پیش تعیین‌ شده برای وزارت دفاع روسیه جامه عمل پوشیده و به وزیر دفاع روسیه دستور خروج نیروهای نظامی این کشور داده شده است.

وی با بیان اینکه پوتین و از وزیر امور خارجه خواست تا روند صلح در سوریه را تسریع کند، خاطر نشان کرد: نیروهای روسیه در دو پایگاه دریایی سوریه به صورت قبلی فعالیت کرده و از هوا، زمین و دریا دفاع می‌کنند.

آلکسیف گفت: پوتین گفت که این بخش از نیروهای ما در طول سال‌های متمادی و از قبل در سوریه مستقر بود و امروزه باید نقش بسیار مهم نظارت بر آتش‌بس و روند صلح در سوریه را ایفا کند.

وی در پایان متذکر شد: رئیس جمهور روسیه گفت امیدواریم تصمیم امروز ما یک پیام خوب برای تمام گروه‌های متخاصم در سوریه باشد که این تصمیم به تقویت اعتماد بین گروه‌ها کمک کند و منجر به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه شود.