پورناصرانی:بيشترين آسيب‌هايي كه شهر رشت با آن مواجه بوده و تن رنجوري پيدا كرده است از عدم ثبات مديريتي و عدم مديريت واحد شهري است

گيل نگاه/ مريم صابري: نام شهرداري منطقه يك رشت امسال با برگزاري جشنواره شمعداني‌ها بر سر زبان‌ها بود. گردهمايي كه شور و نشاط خاصي در شهر ايجاد كرد و جز معدود برنامه‌هايي بود كه با مشاركت شهروندان و شهرداري انجام شد. اين ابتكار با همراهي محمد پورناصراني مدير جوان اين منطقه به عنوان اقدامي مثبت در برنامه شهرداري رشت ثبت شد كه بازتابي گسترده در سطح ملي داشت كه مي توانست نويدي براي تغييرات اساسي در نظام مديريت شهري رشت باشد.

پور ناصراني در گفتگو با گيل نگاه از نگاه شهرداري به مشاركت شهروندان در امورات شهر و آمادگي شهرداري براي همكاري با شهروندان صحبت كرد. او با انتقاد از شرايط ايجاد شده براي بعضي از شهرداري‌هاي كشور گفت نبايد اين ذهنيت براي شهرداران ايجاد شود كه اعضاي شورا دنبال نوعي مچ گيري هستند چون اين نگاه باعث مي‌شود كه مدير كاري انجام ندهد و فقط به دنبل تمام شدن دوره مديريتش در كمال آرامش باشد.

گفت وگوي گيل نگاه با شهردار منطقه يك رشت در ادامه مي آيد:

 با توجه به اينكه شهردار رشت بر بحث سرمايه گذاري و تلاش مناطق براي جذب سرمايه گذاري تاكيد زياد دارد ظرفيت در منطقه يك چطور بوده؟ آيا جذب سرمايه گذاري در منطقه در يكسال گذشته رضايت بخش بوده يا خير؟

نگاه شهردار بر اساس مشاركت پذيري شهرداري و شهروندان است. شهردار به دنبال آن است تا فضاي آشتي را به وجود آورد و سرمايه گذار اطمينان خاطر را براي سرمايه گذاري داشته باشد. اين امر ميسر نمي‌شود مگر به خواست شوراي شهر و شهرداري.

در بسياري از شهرها اميد به صدور پروانه كه مردم با سرمايه خود ورود كنند يا ساختمان‌هاي در حال احداث تخلفي انجام دهند تا با رأي كميسيون ماده ۱۰۰ بتوانند درآمدي كسب كنند از ذهن شهرداري‌ها كلاً خارج شده است.

طبيعتاً شهرداري رشت با پوست اندازي كه داشته است، با نگاه ويژه‌اي كه شهردار دارد از ابتداي امسال به مسيرهاي مشاركت پذيري شهرداري با شهروندان شكل جديدي داد و دستورالعمل و ضوابطي براي آن تدوين كرد.
اكنون رشت آمادگي كامل دارد تا پذيراي شهرونداني باشد كه مي‌توانند حداقلهاي سرمايه گذاري را براي هر منطقه با توجه به شرايط را فراهم كنند. با توجه به آنكه يك حداقل ميزان سرمايه گذاري در سطح و مساحت و عوارض‌ها در نظر گرفته شده بستر آماده است و شهرداري آمادگي مشاركت را دارد .

همين امروز كه من در خدمت شما هستم در محدوده منطقه يك ۴ پروژه مشاركتي را در دست احداث داريم. اميدوارم اين تعداد بيشتر بشود تا بتوانيم با كساني كه قصد دارند در شهر سرمايه گذاري كنند ارتباط بيشتري داشته و در چرخه اقتصادي نقش مؤثر داشته باشيم.

 يكي از مشكلاتي كه نه فقط رشت كه در كل كشور وجود دارد اين موضوع است كه مردم شهر را براي خودشان نمي‌دانند و بنابراين همراهي و همكاري لازم را با شهرداري انجام نمي دهند. آيا روند رو به رشد در اين زمينه وجود دارد و تغييري در نگاه مردم به شهر به وجود آمده است؟

هر رضايتمندي يكطرفه به شكست مي‌رسد. شهرداري روزي فقط به دنبال آن بود كه بگويد من توانستم بودجه را تحقق ببخشم و به اين موضوع هم ببالد. سال هاي گذشته اين نگاه بود و مردم هم در پروژه هاي عمراني دخالتي نداشتند و محكوم به اجراي پروژه‌ها بودند. اين نگاه فقط باعث رضايتمندي در حاكميت مي شود.

در شهرداري رشت با آمدن آقاي ثابت قدم رشت شاهد افتتاح ۵ سراي محله در ۵ منطقه بود تا در قدم اول يك آشتي با مردم داشته باشيم. ما دنبال هدف‌هاي بزرگتري هستيم. هدف ما آن است تا مردم در تمام امورات تصميم گيرنده باشند. ما هر كاركوچك يا بزرگي را انجام دهيم شايد آنقدر خودشان را دخيل نمي داستند اما امروز در كل شهر پروژه هاي زيادي در دست است و مردم خودشان را دخيل مي‌دانند.

مردم قبلاً خودشان را بيگانه مي دانستند. شهرداري ديگر قادر نيست تمام امورات شهري را به تنهايي بدون مشاركت مردم انجام دهد و موفق هم باشد. اتفاق جديدي در حال رخ دادن است. در بودجه‌هاي سال گذشته ديده شده است هر محله‌اي درآمدي كسب كند در همان محله هزينه شود.

به طور مثال ما هر شب جمع آوري زباله داريم. اگر ماهيانه صد ميليون تومان هزينه مي‌كنيم اگر مردم مشاركت كنند تفكيك از مبدا را انجام دهيم و جمع آوري زباله يك شب درميان باشد هزينه ها صد ميليون تومان به طور چشمگيري كاهش پيدا مي‌كند. آن صرفه جويي براي همان محله هزينه خواهد شد. براي نگهداري پاركها آنها را به پيمانكاران مي‌سپاريم. چقدر خوب است تا نگهداري پاركها را به معتمدين محلات بپردازيم. خود افراد محلات بيايند و كار را بر عهده بگيرند. ما فقط ناظر باشيم. خود مردم ناظرين خيلي خوبي هستند. اگر بدانند اموال براي خودشان است به خوبي از آن نگهداري مي‌كنند. ما با سراي محلات به دنبال برقراري آشتي هستيم. در ايام ماه رمضان در هر سي شب به مساجد سطح شهر رفتيم اين حضور به ما كمك كرد تا غالب خواسته‌هاي مردم را بشناسيم كه در چه حوزه‌اي است.

حتي بخش دريافت عوارض مي‌تواند به خود مردم برگردد. در گذشته يكي از ضعف‌هاي بزرگ شهرداري عدم شفاف سازي بوده است. در بخش درآمدها و هزينه شفاف سازي نبود و مردم نيز خودشان را دخيل نمي‌دانستند اگر قرار بر اين باشد كه هزينه در هر محله در پس كسب هزينه همان محله باشد بايد آن شفافيت بايد رعايت شود.

بايد اطلاع رساني شود كه چقدر توانستم درآمد كسب كنم و چقدر توانستم هزينه كنم. اگر اين هزينه‌ها به چشم مردم بيايد با ما همراه خواهند شد. با نزديك‌تر شدن به مردم در ادامه كار اين مشاركت‌ها را تقويت مي كنيم. نواحي‌ شهرداري به شدت از نظر نيرو و امورات نرم افزاري و سخت افزاري در حال تقويت است. امورات از سال ديگر به نواحي واگذار مي‌شود تا مردم راحت تر خدمات دريافت كنند.  سال ديگر براي صدور پروانه‌ها نيز برنامه زمان بندي داريم تا به برون سپاري برسيم و مردم راحت تر بتوانند در اين حوزه‌ها به پاسخ برسند.

فضاي شهر يكي از برنامه هاي شهرداري است. آيا شهرداري در بحث شكل و نماي ساختمان هاي سطح شهر نيز وارد عمل خواهد شد؟

اوايل امسال به دستور شهردار امور زيباسازي به خود سازمان محول شده بود اما به دليل تداخل دوره موفقي را سپري نكرديم و گاها به دليل مداخلات كارها به سمت مثبتي پيش نرفت و نتوانستيم كارهايمان را به طور كامل انجام بدهيم. از ماه گذشته امورات مربوط به زيباسازي در دل خود مناطق اتفاق  افتاد و ما برنامه ريزي‌هايي را انجام داديم تا درآن مكان‌هايي كه آمادگي و استعداد نقاشي ديواري با نگاه به بومي سازي و مرتبط با شهر رشت است بتوانيم حرف براي گفتن داشته باشيم. هواي شهر رشت در اين فصل مساعد براي نقاشي ديواري نيست و ما در مرحله شناسايي و مطالعه هستيم تا در اين حوزه هم رنگ و بوي جديدي را به شهر بدهيم.

همچنين از سال ۹۳ تاكنون ساختمان‌هايي كه در حال احداث هستند مكلفند تا طرح نما و منظرشان را به شهرداري ارائه كنند تا در كميته نما و منظر مورد بررسي قرار ‌گيرد. مالكين بعد از اجراي نمايي كه مورد تأييد قرار گرفته است، پايان كار را دريافت خواهند كرد. هدف ديگر شهرداري تغيير تابلوهاي نامنظم املاك تجاري كه با رنگ اصلي ساختمان همخواني ندارد يا تابلوهاي كه به طور ناهماهنگ در طبقات نصب شده خواهد بود. اين موارد چهره شهر را زشت كرده است.

در ابتداي امسال در اين مورد بررسي‌هاي خوبي صورت گرفت. دستورالعمل هايي را آماده كردند و معاونت محترم خدمات شهر به كمك سازمان زيباسازي مجموعه اي را براي ابلاغ و مصوبه شوراي شهر آماده كردند تا بتوانيم در اين حوزه‌ها هم حرفي براي گفتن داشته باشيم و بي نظمي كه در منظر ديده مي‌شود را ساماندهي كنيم.

جشنواره شمعداني به عنوان يك كار مثبت  بود كه نه تنها در منطقه يك كه در كل شهر ديده شد. در مورد برگزاري اين جشنواره توضيح دهيد و اين كه آيا مي توانيم يكبار ديگر شاهد برگزاري چنين برنامه هايي با حمايت شهرداري منطقه يك باشيم؟
جشنواره شمعداني تمرين و درسي براي همه ما بود كه مي‌توانيم شهروندان و شهرداري را در كنار هم ببينيم.

مردم ثابت كردند كه مي‌توانند با ساختار اداري هم مشاركت داشته باشند. شهرداري هم اثبات كرد كه اگر بخواهد مي‌تواند به اين مشاركت‌ها رنگ و بوي جديدي بدهد.
براي اولين بار با يك درخواست مردمي مواجه شديم. با ما مذاكره كردند و خودشان طبق برنامه سعي كردند برنامه‌ها را بچينند و فقط امكانات شهرداري در اختيار آنها قرار داده شد.
ما اميدواريم موضوعات اينچنيني را در آينده نزديك داشته باشيم. اگر مباحث نظير اين به شهرداري ارائه بشود ما اين مشاركت را تقويت خواهيم كرد.

 در چند ماه اخير بارها در شوراي شهر و كميسيون بهداشت درباره حقوق عقب افتاده پاكبانان صحبت شده است. چرا اين بي نظمي در پرداخت وجود دارد و آيا شهرداري مناطق متولي پرداخت حقوق هستند؟

پاكبانان طرف قرارداد با پيمانكاران شهرداري هستند. اين كار برون سپاري شده است. شهرداري با اين پرسنل ارتباط مستقيمي ندارد. پيمانكاران در مناقصه شركت كردند و به عنوان پيمانكار شهرداري انتخاب شده اند. تمام سعي ما اين است تا حق و حقوق پيمانكاران را پرداخت كنيم. در كل كشور مشكلات اقتصادي وجود دارد و ما پروژه‌هاي زيادي در دست اجرا داريم و اين روند مستلزم كسب درآمد است. تلاش شهرداري بر اين بوده است تا اين دسته از عزيزان كمترين آسيب را ببينند. پيمانكاران مكلف هستند حتي اگر مبالغ را دو ماه نقد از شهرداري نگيرند خودشان دوماه حقوق پاكبانان را پرداخت كنند.

كم كاري شركت‌هاي پيمانكار باعث شده تا اين نارضايتي‌ها ايجاد شود. البته اين مورد به شهرداري نيز برمي گردد كه بايد در قراردادهايي كه با پيمانكار انعقاد مي شود دقيق تر باشد تا پيمانكاران سوء استفاده نكنند. البته با اين دسته از پيمانكاران نيز برخورد مي‌كنيم. شهرداري نيز در ادامه مسير پيگيري اين وضعيت را دراولويت اولش قرار مي دهد. پاكبانان رفت و روب شهر را انجام مي‌دهند و سختي‌هاي زيادي متحمل مي‌شوند، و نهايت تلاش خودمان را انجام مي‌دهيم تا اين عزيزان متضرر نشوند.

آقاي پورناصراني يكي از دلايل توسعه نيافتگي رشت را به عدم ثبات مديريتي مربوط مي دانند؛ نظر شما در اين باره چيست؟
بيشترين آسيب‌هايي كه شهر رشت با آن مواجه بوده و تن رنجوري پيدا كرده است از عدم ثبات مديريتي و عدم مديريت واحد شهري است.

موضوع دوم به كل كشور برمي گردد ولي مبحث اول به خود شهر رشت برمي گردد. حواشي‌ها باعث مي شود كه شهردار نتواند به فكر توسعه و عمران و آباداني شهر باشد. شهردار اگر ذهن متمركزي داشته باشد و با همراهي همه جانبه استاني در تمام حوزه‌ها مي تواند با يك برنامه ريزي و طراحي خوب از رودخانه‌هاي شهر بهره ببرد. اين دو رودخانه موهبت الهي هستند و با وجود آنها چرخه اقتصادي تقويت مي شود و اين شهر هرگز بيكاري را به خودش نمي بيند.

سال‌هاست نتوانستيم نتيجه خوبي در شهر رشت بگيريم و اين امر به عدم ثبات در مديريت شهري برمي گردد. خيلي خوب است كه شوراي شهر بر امورات شهرداري نظارت داشته باشد اما اعضاي شورا بايد با شهردار همراه باشند تا در نهايت شهري متحول شده را شاهد باشيم.

شهردار اگر حاشيه امنيت كار كردن را داشته باشد اتفاقات خوبي را شاهد خواهيم بود.  هيچ شهرداري دوست ندارد وارد تنش و حواشي شود. اين ذهنيت باعث مي‌شد تا خيلي از شهردارها دنبال كار كردن نباشند و فقط تصدي شهرداري براي آنها اهميت داشته باشد و به دنبال سپري كردن زمان حضور خودشان باشند.

اما حالا شهرداري داريم كه اين موضوع برايش حائز اهميت نيست و كار كردن را سرلوحه كارهايش قرار داده است. تمام شهرداري را مكلف كرده تا با تمام توان نهايت بهره را براي شهر به وجود آورند.  اين حجم كاري كه اكنون در شهر در حال انجام است در دوره‌هاي گذشته سابقه نداشته است.

اين ثبات بايد حفظ شود و همراهي وجود داشته باشد تا شهر بهتري را براي مردم از لحاظ اجتماعي و اقتصادي به وجود آوريم. مردم اكنون در شرايط اقتصاي سختي به سر مي‌برند. اعتقاد راسخ دارم كه اين طرح و برنامه ها باعث مي شود تا سطح زندگي مردم ارتقا يابد البته اگر به امورات مهم شهري نگاه فردي و كوتاه مدت نداشته باشيم.