نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس گفت: دستگاه قضایی کم‌کاری‌ها و ضعف‌هایی که در جریان اجرای پروژه‌های پسماند سراوان و احیاء رودخانه‌های شهر رشت وجود داشته را پیگیری می‌کند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سید علی آقازاده در جمع خبرنگاران موقعیت جغرافیایی دو رودخانه گوهررود و زرجوب را در شهر رشت مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این دو رودخانه در گذشته شریان حیاتی شهر بودند اذعان کرد: شرایط منحصربه فرد این رودخانه‌ها و موقعیت شهر رشت ایجاب می‌کند که همه ما نسبت به این دو رودخانه حساس باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با تاکید بر اینکه دو رودخانه گوهررود و زرجوب ۳۰ تا ۲۵ کیلومتر از تپه‌های جنوبی و جنوب غرب نشأت می‌گیرند و به تالاب انزلی متصل می‌شوند تصریح کرد: بعضی از تاسیسات مسکونی و صنعتی در مسیر این رودخانه‌ها قرار دارند و مدیریت شهری در این بخش بسیار تعیین کننده است.

وی طرح جامع، طرح تفصیلی، مدیریت جامع شهری و نظایر این‌ها را از جمله برنامه‌هایی که می‌تواند به ساماندهی رودخانه‌های رشت کمک کند دانست و ادامه داد: به لحاظ مدیریت شهری این شهرداری است که در اینجا مسئولیت مستقیم دارد که البته در حال پیگیری امور هست اما به تنهایی نمی‌تواند این حجم کار و هزینه‌ها را تقبل کند.

آقازاده با بیان اینکه تاکنون عملا و به طور محسوس و اثرگذار کاری برای احیاء دو رودخانه گوهررود و زرجوب انجام نشده است یادآور شد: آلودگی این دو رودخانه عوامل مختلفی داشته و فقط به معضل سراوان و شیرابه‌های ناشی از انباشت زباله بر نمی‌گردد بلکه فاضلاب‌های شهر صنعتی، شهرک صنعتی و منازل مسکونی هم در این امر دخیل هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن انتقاد از روند کند عملیات اجرایی نصب زباله‌سوز و احداث کامل تصفیه‌خانه در سراوان افزود: اقداماتی برای تصفیه شیرابه‌های سراوان انجام و هزینه‌های زیادی صرف شد اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده و به یک ضرر مضاعف تبدیل شده است.

سید علی آقازاده موضوع سراوان و دو رودخانه آلوده رشت را حیثیتی و ملی تلقی کرد و با بیان اینکه هیچ کم‌کاری در راستای تصفیه فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و بیمارستانی قابل توجیه نیست و باید روند این امور سرعت بیشتری بگیرد گفت: در ده سال اخیر اعتبارات خوبی برای زباله‌سوز سراوان و کارخانه کمپوست تخصیص داده شد اما به علت سوءمدیریت و ضعف توجه مسئولان انجام این امور به تاخیر افتاد.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه عزم لازم برای حل حجم زیادی از مشکلات سراوان وجود دارد و تا یکی دو سال آینده اتفاقات خوبی رخ خواهد داد خاطرنشان کرد: حتی موضوع کم‌کاری و ضعف در اجرای پروژه‌های پسماند سراوان و رودخانه‌های شهر رشت و کارهایی که باید در آن انجام می‌شد را قضایی کردیم و در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.