رییس اتاق اصناف مرکز گیلان فروش فوق‌العاده واحدهای صنفی به جای برگزاری نمایشگاه بهاره را راهکاری که برای شرایط کنونی در نظر گرفته شده است اعلام کرد و یادآور شد: تمهیداتی اتخاذ شده تا در جشنواره فوش فوق‌العاده، واحدهای صنفی با همان قیمت‌های نمایشگاه اجناس را بفروشند و به این ترتیب از ایجاد اجتماعات انسانی هم خودداری می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،جلال‌الدین محمد شکریه با بیان اینکه به جهت شیوع کرونا و کاهش قدرت خرید مردم، اصناف از حیث کسب و کار در شرایط طبیعی قرار ندارند، حمایت‌های مؤثر از واحدهای صنفی را به ویژه در بحث نظام تامین اجتماعی خواستار شد و اظهارکرد: ارائه بسته‌های حمایتی مانند تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا بازخورد آنچنانی ندارد زیرا انگیزه‌ای را ایجاد نمی‌کند و تنها ۱۶ تا ۱۷ درصد از اصناف کشور تسهیلات کرونایی را دریافت کردند.

 

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر به علت نوسانات شدید نرخ ارز و بعد از آن شیوع ویروس کرونا اصناف کشور متحمل سختی‌ها و فشارهای اقتصادی بسیار شدیدی شدند تصریح کرد: با توجه به ادامه معضل شیوع ویروس کرونا، برای قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از ایجاد تجمعات امسال نمایشگاه بهاره برگزار نمی‌شود.

 

وی فروش فوق‌العاده واحدهای صنفی به جای برگزاری نمایشگاه بهاره را راهکاری که برای شرایط کنونی در نظر گرفته شده است اعلام کرد و یادآور شد: تمهیداتی اتخاذ شده تا در جشنواره فوش فوق‌العاده، واحدهای صنفی با همان قیمت‌های نمایشگاه اجناس را بفروشند و به این ترتیب از ایجاد اجتماعات انسانی هم خودداری می‌شود.

 

رییس اتاق اصناف مرکز گیلان فقدان تسهیلات بانکی مناسب برای پوشش دادن زیان اصناف آسیب‌دیده از کرونا را آن هم در این شرایط خاص مورد انتقاد قرار داد و اذعان کرد: سه ماه قبل بود که اتاق اصناف برنامه جامعی را در مورد مسائلی همچون مالیات، بیمه، نظام بانکی، شهرداری، عوارض تهیه و به دولت ارائه کرد.

 

نایب رئیس اتاق اصناف ایران هدف از تدوین چنین برنامه‌ای را پشتیبانی و حمایت از اصناف تولیدی، توزیعی و خدمات فنی ذکر کرد و افزود: بدون شک رونق تولید و افزایش امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی با حمایت از واحدهای تولیدی و توزیعی ممکن می‌شود و به اعتقاد ما اگر تنها حداقل بخش‌هایی از این برنامه اجرایی می‌شد، امروز شاهد این حجم از مشکل در کسب و کارها نبودیم.

 

شکریه مشارکت بسیار خوب واحدهای صنفی با برنامه‌های ستاد مبارزه با شیوع کرونا و اجرای پروتکل‌های بهداشتی را هم مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: ترویج فرهنگ بیمه در بین اصناف مختلف استان نیز موضوعی است که در حال برنامه‌ریزی برای آن هستیم تا به این ترتیب در آینده، صنوف از مزایای بیمه‌ای صندوق بیمه اجتماعی بهره‌مند شوند.

 

وی نقش‌آفرینی ویژه خانواده بزرگ اصناف به ویژه در زمانی که کشور با تحریم‌های اقتصادی همه‌جانبه دشمن درگیر است را نشان دهنده جایگاه مهم اصناف دانست و اضافه کرد: واحدهای صنفی و به طور کلی اصناف به عنوان بنگاه‌های اقتصادی کوچک قادر هستند نقش بسیار بزرگی در زمینه رونق و تحقق شعار جهش تولید ایفا کنند.

 

رییس اتاق اصناف مرکز گیلان اعطای تسهیلات بانکی به بنگاه‌های بزرگ و متوسط و نادیده گرفته شدن اصناف از این حمایت‌های دولتی را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: در کشورهایی با اقتصاد پیشرفته و توسعه‌‌یافته‌ دولت نه‌تنها به واحدهای صنفی تسهیلات کلان می‌دهد بلکه حتی در تأمین وثیقه نیز به آنان کمک می‌کند.