مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از لایروبی ۷۱ هزار متر مکعب مسیر ورودی تالاب بین المللی انزلی منتهی به حوضچه آرامش این بندر(شنبه بازار روگا) خبر داد.

به گزارش ندای گیلان،حمید رضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در راستای ایجاد آب راهی ایمن به منظور تردد انواع شناورهای دریایی و ساماندهی وضعیت تردد شناورهای صیادی، نظامی، تفریحی و گردشگری در شنبه بازار روگا، لایروبی محدوده زیر پل انزلی تا کانال اصلی بندرگاه را در دستور کار خود قرار داد.

وی از لایروبی ۷۱ هزار متر مکعب مسیر ورودی تالاب بین المللی انزلی منتهی به حوضچه آرامش این بندر(شنبه بازار روگا) با هزینه کرد ۱۴ میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال خبرداد.

وی اقداماتی از این دست را در راستای تعامل شهر و بندر عنوان و تصریح کرد: با استفاده از توان بخش خصوصی و بکارگیری لایروب کاترساکشن گیلار ،از اردیبهشت ماه امسال تا کنون،  ۸۴۰ متر در این کانال پیشروی  شده و  ۷۱ هزار متر مکعب عملیات لایروبی محدوده شنبه بازار روگای تالاب بین المللی انزلی منتهی به حوضچه آرامش بندرگاه انزلی صورت پذیرفته که انجام این عملیات ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای بنادر و دریانوردی گیلان هزینه در برداشته است.

آبایی با اشاره به پمپاژ مواد رسوبی به شناور ترابری و انتقال آن به مکان تعیین شده در محدوده لنگرگاهی بندر انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این محدوده و نبود امکان تخلیه این مواد در حاشیه کانال تاکید کرد: متاسفانه وجود حجم بالایی از زباله از جمله لاستیک، پلاستیک و انواع پارچه و تور،  عملیات لایروبی را  سخت کرده و   بارج(شناور ترابری) عطارد تا کنون با انجام ۲۱۵ سرویس، اقدام به خارج ساختن موادرسوبی لایروبی شده کرده است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه انباشت رسوبات، زباله و فاضلاب در این مسیر مشکلات بسیاری را برای شهر و این کانال ایجاد کرده بود خاطر نشان کرد: متاسفانه در دو دهه گذشته هیچ اقدامی در این کانال صورت نگرفته بود و اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برای ساماندهی و لایروبی و جمع آوری زباله و گیاهان روئیده شده مسیر منتهی  به محدوده کانال کشتیرانی بندر انزلی که به عنوان یکی از مسیرهای آبی(روگا) تاثیرگذار در منظر شهر انزلی است وارد عمل شد.

آبایی با انتقاد از عدم همراهی سازمان های دیگر در این اقدام و پیشگامی بنادر و دریانوردی برای رفع این مشکل تاکید کرد: این اداره کل در نظر دارد در خصوص پیشروی و ادامه لایروبی مسیر های تالاب انزلی از زیر پل انزلی به سمت بازار ماهی فروشان در پاشا روگا نیز اقدام کند.

وی همچنین اظهار داشت:  با این اقدام ضمن ایجاد فضایی مناسب در منظر شهر انزلی به تردد ایمن شناورهای تفریحی و گردشگری در این شهرستان کمک می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خاتمه یادآور شد: لای برداری، پاکسازی و همچنین بازسازی تله های رسوب گیر مسیرهای اصلی منتهی به کانال بندرگاه با همکاری ادارات کل شیلات و محیط زیست برای ساماندهی و احیای تالاب بین المللی انزلی  در دستور کار این اداره کل قرار دارد تا بتوان با این کار گام موثری برای احیای تالاب بین المللی انزلی برداشت.