سوسن نوری گروه جامعه- شناسایی ۵۰۰محله با آسیب اجتماعی بالا، بیکاری ۶۰درصدی معلولان در کشور، اضافه شدن سالانه ۵۰هزار نفر به جمعیت معلولان و اجباری شدن غربالگری ژنتیک برای ازدواج از جمله مباحثی است که رئیس سازمان بهزیستی کشور در تازه‌ترین اظهارات خود مطرح کرده است. انوشیروان محسنی‌بندپی درحالی نشست خبری پایان سال خود را […]

سوسن نوری
گروه جامعه- شناسایی ۵۰۰محله با آسیب اجتماعی بالا، بیکاری ۶۰درصدی معلولان در کشور، اضافه شدن سالانه ۵۰هزار نفر به جمعیت معلولان و اجباری شدن غربالگری ژنتیک برای ازدواج از جمله مباحثی است که رئیس سازمان بهزیستی کشور در تازه‌ترین اظهارات خود مطرح کرده است.
انوشیروان محسنی‌بندپی درحالی نشست خبری پایان سال خود را برگزار کرد که حامل اخبار مختلف اجتماعی در حوزه کاری خود بود. او در همان ابتدا از تحویل سه هزار مسکن به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول و هشت هزار مسکن در حال ساخت برای آنان خبر داد و گفت: اگر خانواده‌ای دارای بیش از دو فرزند معلول تاکنون برای دریافت مسکن ثبت‌نام نکرده است، می‌تواند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کند. رئیس سازمان بهزیستی کشور توضیح داد: این طرح که در توافق با بنیاد مستضعفان و سازمان ملی مسکن و زمین اجرا شده است، به خانواده‌های دو فرزند معلول به بالا مسکن تعلق می‌گیرد. وام خانواده‌های روستایی با سود ۴درصد و وام خانوارهای شهری با سود ۱۶درصد پرداخت شده است اما سازمان بهزیستی با تخصیص ۳۸میلیارد تومان، مابه‌التفاوت سود وام خانوارهای شهری و روستایی را پرداخت کرده تا سود وام مسکن خانوارهای شهری نیز با ۴درصد پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه بر اساس توافق صورت گرفته با دولت مقرر شده است تا ۲۵هزار مسکن مهر فاقد متقاضی در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد اظهار کرد: هدف اصلی سازمان بهزیستی توانمندسازی جامعه هدف برای داشتن زندگی بهتر و متکی به خودشان است.
ایراد به لایحه حمایت از حقوق معلولان
محسنی‌بندپی تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان را نیز یکی از اقدامات مهم دیگر سازمان بهزیستی در سال۹۶ نیز دانست و تصریح کرد: شورای نگهبان سه ایراد مختصر به این لایحه وارد کرده که این ایرادات برطرف شده و به شورای نگهبان ارسال شده است. از آنجایی که ۶۰درصد از معلولان در کشور بیکار هستند باید نسبت به حل مشکل بیکاری آنان اقدام کرد.
غربالگری ژنتیک برای ازدواج اجباری شد
وی در ادامه با اشاره به اینکه با اقدامات سازمان بهزیستی انجام غربالگری در کشور تبدیل به یک فرهنگ شده است افزود:‌ با انجام غربالگری‌هایی نظیر بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، تشخیص به‌موقع اوتیسم و به‌ویژه ماده ۷۵ برنامه ششم توسعه، غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج با تشکیل پرسشنامه اجباری شده است. آیین‌نامه مربوط به این غربالگری نیز تدوین شده و نزدیک به ۱۸۰هزار زوج جوان برای انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج راهنمایی شدند.
رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه این سازمان هزینه انجام آزمایش‌ها، مشاوره و تشخیص پزشکی برای بارداری دوم خانوارهایی که پیش از این یک فرزند معلول داشته‌اند را متقبل می‌شود اظهار کرد: با مجموعه این اقدامات سازمان بهزیستی توانسته است تا جای ممکن از تولد مجدد فرزند معلول در این خانواده‌ها جلوگیری کند.
محسنی‌‌بندپی در ادامه از احداث ۱۵۰مرکز اورژانس اجتماعی در سال۹۶ خبر داد و گفت: احداث این مراکز گام مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نظیر اقدام به خودکشی، فرار از خانه و… است.
وی در ادامه با اشاره به بودجه ۹۰۰میلیارد تومانی سازمان بهزیستی در سال۹۶ نیز تصریح کرد: ۵۰۰میلیارد تومان از این بودجه تا ۲۲ اسفندماه دریافت شده که از این میزان برای ۴۶هزار نفر اشتغال‌زایی شده است. از این تعداد ۲۶هزار نفر از مشاغل مربوط به معلولان و ۲۰هزار شغل دیگر نیز مربوط به زنان سرپرست‌خانوار و… بوده است.
وی با بیان اینکه در اعتبارات مربوط به بودجه سال۹۷ با کمک دولت و مجلس به برنامه‌های اولویت‌داری مانند توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی، غربالگری و اشتغال و توانمندسازی توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: بهزیستی در سال۹۷ نیز رشد ۳۲درصدی اعتبارات را نیز دریافت کرده است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هر ساله ۵۰هزار نفر به جامعه معلولان ‌اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۵هزار معلول در بدو تولد وارد جامعه معلولان می‌شوند. همچنین بیماری‌هایی نظیر قلب و عروق و دیابت نیز تعداد معلول وارد به این جامعه هستند، در نهایت حوادث و سوانح نیز باعث افزایش تعداد معلولان می‌شود.
محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه در سال۹۵، ۱۵هزار و ۹۰۰نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، گفت‌: این تعداد نسبت به سال گذشته آن کاهش یافته است. با این حال گفته می‌شود که پنج برابر این تعداد افراد دارای جراحت در حوادث رانندگی، دچار معلولیت می‌شوند و به جامعه معلولان اضافه می‌شوند.
وی اظهار کرد: بر اساس آمارها ۲۰درصد از حوادث رانندگی مربوط به سبقت غیر مجاز، ۱۸درصد خواب آلودگی راننده و ۴۰درصد بر اثر شاخ به شاخ شدن ماشین‌ها رخ می‌دهد. این آمارها نشان می‌دهد با فرهنگ‌سازی بیشتر در رانندگی، حوادث مربوط به اشتباه‌های انسانی را می‌توانیم کاهش دهیم هر چند که باید خودروها نیز هر چه بیشتر استاندارد شوند. با این حال تلاش سازمان بهزیستی این است که بیش از همه معلولیت ناشی از بدو تولد را به عنوان یک راهبرد مدنظر داشته باشد.
47درصد طلاق‌ها در 5سال اول زندگی
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه ‌با اشاره به عملکرد سامانه ثبت الکترونیکی طلاق نیز توضیح داد: با شروع فعالیت‌های این سامانه تعداد طلاق‌ها در سال ۹۵ نسبت به سال ۹6، ۱۲.۳درصد کاهش داشته است. از آنجایی که بیش از ۴۷درصد از طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی و بیش از ۲۳درصد از طلاق‌ها در سال‌های اول زندگی رخ می‌دهد، فعالیت این سامانه نشان می‌دهد که تیم تخصصی فعال در آن توانسته است در کاهش طلاق‌ها عملکرد اثربخشی داشته باشد.
یک طلاق در مقابل هر چهار ازدواج
محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی به تلویح در جامعه گسترش پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: روند افزایش طلاق در گذشته یک مورد در مقابل ۱۲ ازدواج بود که به یک طلاق در مقابل هر چهار ازدواج به مرور افزایش یافته است، به همین دلیل در قانون ششم توسعه اولین بار به سمت موضوع سلامت اجتماعی توجه نشان داده شده و اولین اقدام برنامه ششم توسعه در مورد آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از آن است.
شناسایی ۵۰۰محله با آسیب اجتماعی بالا
به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، شیوع شناسی هفته‌ گذشته در حوزه اعتیاد نشان می‌دهد که نزدیک به ۲میلیون و ۸۳۰هزار نفر طی هفته‌ گذشته از ماده مخدر استفاده کرده‌اند و آمارها نشان می‌دهد که در دو گروه سنی و جنسی رشد آسیب‌های اجتماعی به ویژه‌ اعتیاد رخ داده است. با این حال بر اساس اقدامات سازمان بهزیستی پنج هزار تیم اجتماع‌محور در محله‌های با ریسک بالا در یازده استان مستقر شده‌اند و ۵۰۰محله با آسیب‌های اجتماعی بالا به‌طور ویژه‌ شناسایی شده‌اند.
او با اشاره به طراحی بسته‌های آموزشی پیشگیرانه در حوزه اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های عمومی مانند کارخانجات، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و سربازخانه‌ها، اظهار کرد: این مداخلات توانسته است تا کمیته‌ فرهنگ پیشگیری که در ذیل کمیته‌های ستاد مواد مخدر قرار دارد و ریاست آن با سازمان بهزیستی است، رتبه اول را کسب کند.