بررسي نسبت اشتغال جمعيت ١٥ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه در زمستان ١٣٩٨، 37.9 درصد از کل جمعیت 15 ساله و بیش­تر در استان را جمعيت شاغل تشکیل داده است. که نسبت به فصل مشابه سال قبل 2.8 درصد کاهش داشته است

به گزارش ندای گیلان،وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان با بیان این مطلب که بر اساس نتایج این طرح در زمستان ۱۳۹۸، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیش­تر در استان گیلان ۴۳ درصد بوده است افزود : از کل جمعیت ۱۵ ساله و بیش­تر استان، ۴۳ درصد آن از نظر اقتصادی فعال(شاغل و بیکار) بوده‌­اند که در مقایسه با کشور ۰٫۶ درصد بیش­تر می‌باشد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳٫۱ درصد کاهش داشته است.

وی گفت با توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادی و کشاورزی استان، نرخ مشارکت اقتصادی استان معمولا در فصل‌های بهار و تابستان بیش از دو فصل دیگر و حتی متوسط کشور است و این امر منجر به افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در این دو فصل می‌شود.

 طیفوری خاطر نشان کرد بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۱,۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) طی چهار هفته منتهی به هفته مرجع آمارگیری بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٧، ۰٫۱ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری کشور در فصل زمستان ۱۳۹۸ برابر ۱۰٫۶ درصد بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱٫۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان عنوان کرد در هر فصل براساس استانداردهای مربوطه و طرح فنی آمارگیری نیروی کار، اطلاعات وضع فعالیت افراد در هفته دوم تقویمی کامل و هفته پس از آن در ماه میانی هر فصل جمع آوری می‌­شود؛ لذا اطلاعات فصل زمستان طرح مذکور مربوط به ١٢ لغایت ٢۵ بهمن ماه ١٣٩٨ بوده که متأثر از شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور نبوده است.

 وی در پایان با بیان این‌که بررسی نسبت اشتغال جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که در زمستان ١٣٩٨، ۳۷٫۹ درصد از کل جمعیت ۱۵ ساله و بیش­تر در استان را جمعیت شاغل تشکیل داده است. که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲٫۸ درصد کاهش داشته است. همچنین مقدار این شاخص در کشور برابر ۳۷٫۸ درصد بوده که نسبت به فصل مشبه سال قبل .۴ درصد کاهش داشته است. که اطلاعات چکیده نتایج طرح مذکور از طریق لینک زیر و نتایج تفصیلی طرح مذکور نیز متعاقبا از طریق سایت این سازمان به نشانی mpogl.ir و درگاه اطلاعات آماری استان گیلان به نشانی www.sdi.mpogl.ir قابل دسترس خواهد بود.

بررسی اشتغال در بخشهای عمده فعالیت اقتصادی نشان میدهد که بخش خدمات با۳/۱۲درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخشهای صنعت با ۳/۷۶و کشاورزی با ۱/۶۱درصد قرار دارند. سهم شاغلان بخش کشاورزی و بخش صنعت در زمستان۶۷۳۳نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۱/۰درصد و ۱/۰درصد کاهش و سهم شاغلاندر بخش خدمات ۰/۶درصد افزایش داشته است.بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۶۱ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۱/۶۰درصد از جمعیت فعال،بیکار بوده اند.

همچنین بر اساس فاصله اطمینان ۳۱%نرخ بیکاری کل کشور بین ۲/۶۰درصد تا ۶/۶۶درصد با نقطه مرکزی ۱/۶۰درصد بدست آمده است؛ بدین معنی که این فاصله با اطمینان ۳۱درصد، مقدار واقعی نرخ بیکاری کل کشور را دربر می‌گیرد.

بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاطشهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۶۷۳۳ ،)۳/۶درصد کاهش داشته است.بررسی نرخ بیکاری جوانان ۲۱-۶۱سالهحاکی از آن است که ۳/۲۱درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند.

این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۱-۶۱ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۱/۲درصد کاهش یافته است.نرخ بیکاری گروه سنی۷۱-۶۳سالهنیز حاکی از آن ا ست که ۳/۶۳در صد از جمعیت فعال۷۱-۶۳ساله بیکار بودهاند.این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.بررسی روند تغییااارات نرخ بیکاری گروه سنی ۷۱-۶۳ساله نشان میدهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۱/۶درصد کاهش پیدا کرده است.بررسی نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی، نشان میدهد ۱/۶۱درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهر یبیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۰/۲درصدیدر زمستان۶۷۳۳نسبت به فصل مشابه سال قبلاست.سهم اشتغال ناقص نشان میدهد که ۱/۶۰درصد از جمعیت شاغل،دارای اشتغال ناقص بوده اند .

این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.سهم اشتغال ناقص در زمستان ۶۷۳۳نسبت به فصل مشابه سال قبل۶/۶درصد کاهش پیدا کرده است.برر سی سهم شاغلین۶۱ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۱۳ساعت و بیشتر ن شان میدهد، ۷/۷۱در صد شاغلین،به طور معمول،۱۳ساعت و بیشتر در هفته کار میکنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان میدهد در ک شور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار میکنند.این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲/۰درصد کاهش داشته است .در زمستان۶۷۳۳سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۰/۷۳درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری ن سبت به نقاط رو ستایی بالاتر ا ست. برر سی تغییرات این شاخص ن شان میدهد که ن سبت به فصل مشابه سال قبل ۱/۶درصد افزایش داشته است.

در زمستان۱۳۹۸سهم جمعیت شاغل فارغ التح صیل آموزش عالی از کل شاغلان ۶/۲۱در صدبودها ست. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر ا ست. بررسی تغییراتاین شاخصن شان میدهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱/۰درصد افزایش داشته است.بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۶۰ساله و بیشتر ن شان میدهدکه ۱/۶۰در صد از جمعیت فعال،بیکار بوده  اند.برا ساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. این نرخ در زم ستان۶۷۳۳نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش ۳/۶درصدی را تجربه کرده است

لینک گزارش