معاون علوم پزشکی گیلان می گوید بدی ویروس کرونا در این است، کسی که به این بیماری مبتلا می شود می تواند ۵۰ درصد مواقع بدون علامت باشد و با حضور در جامعه و در بین مردم محیط را آلوده و آنها را نیز مبتلا کند.

به گزارش ندای گیلان،دکتر آبتین حیدرزاده امروز در جلسه کمیته تدوین برنامه آمادگی و پاسخ دهی سریع به بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: در پایان سال ۹۸ اپیدمی بیماری کرونا وضعیت بحرانی در کشور و به تبع آن در استان گیلان ایجاد کرد و تمامی فعالیت ها، اهداف و سیاست های اجرایی وزارت بهداشت را تحت الشعاع خود قرار داد که به یقین، پاسخ به چنین بحرانی در تحریم های ظالمانه ی آمریکا و هم دستانش، کار دشواری بود و بخش مهمی از فعالیت های مجموعه ی معاونت بهداشتی و شبکه های بهداشت و درمان در راستای پاسخ به بحران اپیدمی بیماری کرونا قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مطالعات مختلف نتایج مختلف دارد و هنوز دقیقاً مشخص نیست که نوع مقاومت بدن انسان به کووید ۱۹ از چه جنسی است افزود: بدن ما در مقابل ویروس ها متناسب با مدل عملکرد آن ویروس از نظر پاتوژنیستی پاسخ های متفاوتی دارد که خوشبختانه ما آنها را میشناسیم.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: آنتی بادی هایی که ما به صورت روتین در مورد کووید ۱۹ هم در ایران و هم در جاهای دیگر دنیا توسط تست سریع و … می سنجیم، همه ی آنها آنتی بادی های مرکزی هستند که آنها را پیدا می کنیم ولی اینکه آیا این نشانگر ایمنی هستند یا خیر نمی دانیم.

وی با اشاره به سنجش آنتی بادی نوترالیزان افزود: سنجش آنتی بادی نوترالیزان سخت می باشد برای اینکه باید ویروس رو کشت بدهیم که ممکن است دردسرساز باشد.

حیدرزاده تصریح کرد: مطلب دیگر موضوع عفونت مجدد است که در کرونا دیده شده و اینکه آیا این ویروس ثانویه همان ویروس اولیه از همان نوع ژن است که در بدن فرد باقی مانده و یا ویروس جدیدی است که دوباره از بیرون کسب شده است؟.

وی افزود: بدی ویروس کرونا در این است، کسی که به این بیماری مبتلا می شود می تواند ۵۰ درصد مواقع بدون علامت باشد و با حضور در جامعه و در بین مردم محیط را آلوده و آنها را نیز مبتلا کند به ویژه سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه ای مانند فشار خون، آسم، ناراحتی قلبی، دیابت و … هستند.