رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تنها در صنعت طیور استان بالغ بر ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است گفت: بالای ۲۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی و بیش از ۴۸ درصد اقتصاد استان در این بخش است.

به گزارش ندای گیلان؛  «درجانی» در جلسه شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور دکتر «رمضان نژاد» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، معاونین، مدیران و دیگر اعضای شورا برگزار شد، گفت: اقتصاد گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و فرهنگ بومی منطقه، بر مبنای کشاورزی و در کنارش گردشگری است که آن نیز بر پایه کشاورزی استوار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ارایه غالب رخدادهای استان در حوزه گردشگری و خدماتی را بر مبنای کشاورزی دانست و افزود: اعتقاد ما بر این است که اگر توسعه ای هم در استان اتفاق بیفتد باید خودش را با بخش کشاورزی هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه تنها در صنعت طیور استان بالغ بر ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد شده افزود: این در حالی است که کل اشتغال ایجاد شده در شهرک های صنعتی استان حدود ۱۰ هزار نفر بوده است.

درجانی با اشاره به اینکه بالای ۲۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی و بیش از ۴۸ درصد اقتصاد استان در این بخش است اذعان کرد: در یکی از محصولات استراتژیک مانند برنج بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی در استان وجود دارد که معادل گردش مالی تولید گندم در بیش از ۲۰ استان کشور است.

وی خاطر نشان کرد: استان گیلان کمتر از ۰,۹ درصد خاک کشور را دارد و بیش از ۳.۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی و بیش از ۸ درصد بهره برداران کشور را با متوسط مالکیت پایین به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان لازمه توسعه بخش کشاورزی و تضمین کننده امنیت غذایی را ورود دانش به عرصه های تولیدی دانست و اظهار داشت: از بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در حال تولید در استان گیلان، در ۲۰ مورد دارای رتبه اول تا پنجم هستیم و عملکرد کشاورزان و تولیدکنندگان ما از متوسط عملکرد کشوری بالاتر است.

وی در ادامه متوسط مالکیت در این استان را بسیار پایین و کمتر از ۰,۷ هکتار دانست و تصریح کرد: استانی که ۰.۹ درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده بیش از ۸ درصد کل بهره برداران کشور را دارد.

درجانی به توسعه پایدار  در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: «سرمایه گذاری» و «دانش» به عنوان دو راهبرد اصلی نظام مهندسی کشاورزی کشور مطرح شده است که به درستی به عنوان چالش به آن اشاره شده است.

وی در ادامه یکی از مهمترین چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی استان و کشور را «ورود دانش در مزرعه» و یا همان «ارتقای دانش در هکتار» عنوان کرد و افزود: تنها راه پیشرفت ما توجه به همین مهم است.

به گزارش روابط عمومی سازمان؛ بیش از ۶۳ مرکز جهاد کشاورزی و ۴۰۰ پهنه بخش کشاورزی، ۸ مرکز و موسسه ملی تحقیقات وابسته به وزارت جهاد کشاورزی در گیلان وجود دارد.

همچنین، ۲ سازمان ملی چای کشور و مرکز توسعه نوغانداری کشور در استان گیلان مستقر هستند.