سخنگوی وزارت بهداشت اعلام گفت: ۲۱ درصد دانش آموزان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و همچنین ۱۶.۱ درصد دانش آموزان لاغرند و وضعی ایده آل ندارند

به گزارش ندای گیلان،ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه توضیحاتی درباره سلامت دانش آموزان با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس ارائه داد و گفت: ۲۱ درصد دانش آموزان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند. همچنین ۱۶.۱ درصد دانش آموزان لاغرند و وضعی ایده آل ندارند، ۳۳.۶ درصد دانش آموزان هیچ وقت صبحانه نمی‌خورند با توجه به این که شیوع اضافه وزن و چاقی در شهرها دو برابر روستا است متاسفانه ۲۷.۵ درصد این دانش آموزان غذاهای غیرمفید مانند چیپس و پفک در طول هفته مصرف می‌کنند.همچنین ۲۵.۷ درصد دانش آموزان در طول هفته نوشابه‌های گازدار مصرف می‌کنند.

اون ادامه داد: ۱۵ درصد دانش آموزان در طول یک هفته به طور مرتب فست فود مصرف می‌کنند. همچنین ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی‌کنند، ۶۸ درصد و ۴۰ درصد دانش آموزان نیز روزانه سبزیجات و میوه مصرف نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه عدم مصرف روزانه شیر، سبزیجات و میوه گاهی اوقات به دلیل محرومیت‌های مالی است، گفت:‌ در مواردی که دانش آموزان به دلیل محرومیت‌های مالی مصرف صحیح مواد غذایی را نداشته باشند تلاش کرده‌ایم تا با بسته‌های حمایتی این مشکل را برطرف کنیم اما متاسفانه در اکثر موارد انتخاب الگوی غذای بد باعث می‌شود تا دانش آموزان مواد غذایی سالم مانند شیر و میوه و سبزیجات را مصرف نکنند.

حریرچی با بیان اینکه ۲۱ درصد دانش آموزان همیشه به هنگام خوردن غذا نمک مصرف می‌کنند اظهار کرد:‌ اکثر دانش آموزان در طول یک هفته تنها یک روز ورزش می‌کنند.

او با اشاره به وضعیت بهداشت دهان و دندان دانش آ‌موزان مدارس ابتدایی گفت: ۴۸ درصد دانش آموزان روزانه مسواک نمی‌زنند و ۲۳ درصد آنها فقط روزانه دو بار مسواک می‌زنند. بیش از دو سال در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی به ۴۵ هزار دانش آموز خدمات بهداشت دهان و دندان ارائه شده است.

وی افزود: از سوی دیگر خدمات سلامت دهان و دندان در کلیه کشور برای روستائیان به صورت رایگان ارائه می‌شود و با توجه به خدماتی که در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی انجام شده تعداد دانش آموزان که فاقد مشکلات دندانی هستند دو برابر شده که این دستاورد مهمی است و ما موفق شدیم شاخص دندان‌های خراب را از ۲.۹ درصد به ۱.۸۴ صدم کاهش دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد دانش آموزان تری گلیسرید نسبتا بالایی دارند که این به علت مصرف غذاهای چرب و فست فود است این در حالی است که ۸۶.۸ درصد مادران دانش آموز خانه‌دار هستند و می‌توانند با هر سطح اقتصادی غذای سالم برای فرزندانشان تامین کنند. این مطالعات در سال‌های متناوبی انجام شده اما آماری که ارائه شد متعلق به پاییز سال ۹۵ است.

حریرچی درباره نظارت وزارت بهداشت در کار اغذیه‌فروشی‌ها گفت:‌ نظارت بر اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌های مجاز بر عهده دو گروه وزارت بهداشت و گروه‌های صنفی که مشتمل بر وزارت بازرگانی، تعزیرات و صنوف است. اغلب نظارت‌ها بر عملکرد اغذیه‌فروشی‌ها توسط صنوف انجام می‌شود اما ما نیز بازرسی‌هایمان را از این مکان‌ها دا ریم و تذکرات لازم به آ‌نها داده می‌شود.