رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۲ هزار هکتار از آب بندان‌های گیلان امسال لایروبی می‌شود گفت: کار‌های مطالعاتی، انتخاب پیمانکاران و تشریفات قانونی لایروبی این مقدار از آب بندان‌ها در حال اجرا است.

به گزارش ندای گیلان،علی درجانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال بیش از هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان در قالب ۱۷ طرح تجهیز، تسطیح و نوسازی می‌شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۸۵ هزار هکتار شالیزار استان تسطیح، تجهیز و نوسازی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اعلام تجهیز و نوسازی ۱۳۰ هزار هکتار شالیزار‌های کشور، گفت: گیلان رتبه نخست نوسازی شالیزار‌ها را دارد.

علی درجانی، به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای نهادینه کردن مصرف بهینه آب کشاورزی هم اشاره کرد و افزود: اقدامات آموزشی و ترویجی، برنامه پژوهشی و تحقیقاتی و توسعه زیربنایی از جمله این برنامه‌ها است و گیلان از استان‌های پیشروی کشور در اجرای پژوهش‌های کاربردی است.

وی از لایروبی آب بندان‌ها برای تامین آب زراعی خبر داد و گفت: آب حدود ۴۰ هزار هکتار معادل ۲۰ درصد شالیزار‌های از آب بندان‌ها تامین می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه حدود ۲ هزار هکتار از آب بندان‌های گیلان امسال لایروبی می‌شود گفت :کار‌های مطالعاتی، انتخاب پیمانکاران و تشریفات قانونی لایروبی این مقدار از آب بندان‌ها در حال اجرا است.

وی با اشاره به لایروبی بیش از ۱۴۰ هکتار از آب بندان‌های استان در اسفند پارسال با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای گیلان، گفت: امسال منایع مالی برای لایروبی آب بندان‌ها پایدار شده است. در تلاشیم در مدت ۳ سال ۶ هزار هکتار از آب بندان‌های استان لایروبی شود. بخشی از آب بندان‌ها بر اساس تفاهم نامه وزیر جهاد کشاورزی با استانداران استان‌های شمالی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به جهاد کشاورزی واگذار شده است.

وی آب بندان‌ها را یکی از ظرفیت‌های ارزشمند تامین آب کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: در شرایط تنش آبی، آب بندان‌ها می‌تواند نقش مهمی در تامین آب کشاورزی به ویژه در مناطقی که تحت پوشش سد سفیدرود قرار ندارند ایفا کند.