معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین گیلانی ناباروری اولیه و ثانویه دارند، گفت: ناباروری جز پنج محور اصلی در استان گیلان است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،آبتین حیدرزاده امروز در نشست خبری اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در گیلان با بیان اینکه جمعیت یکی از ارکان توسعه پایدار هر جامعه‌ای است، اظهار کرد: ایران یکی از پایگاه‌های مهم جمعیتی جهان است و اقوام گوناگون کشور در گذر زمان اختلاط ژنتیکی را ایجاد کردند که منجر به توسعه شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کاهش رشد جمعیت، تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت برای حفظ جمعیت و کارهای فرهنگی در این حوزه است و بر خلاف باور عموم، تنها به افزایش فرزند آوری توجه نمی‌کند بلکه به انتخاب خانواده‌ها احترام می‌گذارد.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی و اعتقادات افراد در تعداد فرزندان خانواده تأثیر دارد و این موضوع تنها به مسائل اقتصادی برنمی‌گردد، بیان کرد: باید برای حفظ جوانی جمعیت برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشیم.

حیدرزاده با بیان اینکه گیلان سالمندترین استان کشور و ۱۳ تا ۱۶ درصد سالمند دارد، گفت: این درصد به سرعت رو به افزایش است و اگر وضعیت نرخ رشد جمعیت با همین روال ادامه یابد در فاصله کوتاهی جمعیت سالمندی گیلان حدود ۲ برابر می‌شود.

رودسر و املش سالمندترین شهرستان‌های گیلان

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه شهرستان‌های شرق استان مانند رودسر و املش سالمندترین و تقریباً ۱۷ درصد جمعیت سالمند دارند، عنوان کرد: بیشترین نرخ باروری در غرب گیلان و در شهرستان‌های آستارا و تالش است.

حیدرزاده با بیان اینکه ۲.۵ تا ۳ برابر پتانسیل زادآوری دهه شصت را داریم اما مقدار زادآوری کاهش یافته است، تصریح کرد: با نشان دادن اثرات مثبت فرزند آوری می‌توان خانواده‌ها را تشویق کرد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ایران سریع‌ترین کاهش زادآوری در دنیا را دارد، افزود: اگر چه دیر به فکر افزایش فرزندآوری هستیم اما چند سالی با توجه به پنجره جمعیتی فرصت داریم.

وی با بیان اینکه ناباروری جز پنج محور اصلی در استان گیلان است، بیان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین گیلانی ناباروری اولیه و ثانویه دارند و برای هر دو مورد مداخله داریم و ظرفیت‌های قانونی برای آن پیش بینی شده است.

حیدرزاده ادامه داد: ۵۰۰ زوج روستایی گیلانی که امکانات مالی استفاده از خدمات درمان ناباروری اولیه را نداشتند شناسایی شدند و قرار است تحت پوشش بنیاد برکت قرار گیرند.